Jehu sagde:
Andre døde for tidligt af mesoteliom uden at have været udsat. Som Steve McQueen.
At det var asbest var vel kun en teori McQueen havde selv, fordi han havde arbejdet med asbestisolering i militæret?

Satsuki
stebe sagde:
Asbest blev forbudt i 1976, de som blev eksponeret i den tid har vel ret sikkert udviklet sygdom eller klaret sig. Hvordan kan det så være, at antallet af asbestrelaterede sygdomme er steget?
Det er meget enkelt, det tager tid for mesoteliom at udvikle sig, hvilket betyder, at de som blev eksponeret i 70'erne har udviklet kræft de sidste 10-15 år. Fordi det blev forbudt for ca. 40 år siden, vil tilfældene begynde at falde inden længe.

Dermed ikke sagt, at vi ikke "har opfundet" noget andet, der kan give lignende effekter, kulstofnanorør har mange egenskaber, der ligner asbest, så vi måske får en ny bølge af mesoteliom i fremtiden, afhængigt af disse....

• Synes
Brans
  • Laddar…
Jehu sagde:
Paradokset er, at nogle isolatører og andre har arbejdet i skyer af asbest i årevis uden at blive syge. Andre døde for tidligt af mesoteliom uden at have været udsat. Som Steve McQueen. Der er andre ting, det er mere rationelt at bekymre sig for. Risiciene ved radon vil også blive revurderet.
Njae, det er ikke noget mærkeligt i det. Asbest er ligesom alle andre risikofaktorer netop en risiko-faktor. Dvs. alle, der bliver udsat, bliver ikke syge. Ligesom alle, der bliver udsat for forkølelsesvirus, ikke bliver forkølede. Så kan man så lade være med at vaske hænder i forkølelsestider da? Nej, af dem der vasker hænder, bliver færre syge. Man mindsker sin risiko. Hvis din pointe er, at det er svært at vide, i hvilken gruppe man vil ende, er det rigtigt. Det kan ikke afgøres på forhånd.

Og Steve McQueen er et dårligt eksempel på en, der har fået mesoteliom uden asbesteksponering, da netop Steve McQueen var udsat i lang tid for store mængder asbest. Først i handelsflåden, derefter i marinkorpset (han fik bl.a. til opgave at fjerne asbestisolering på skibe uden beskyttelsesudstyr som straf for forseelser) og derefter fra sikkerhedstøj og masker, han bar ved motorløb. Før disse udelukkende blev isoleret med Nomex, indeholdt de asbest.

Så hvis du vil finde eksempler på mesoteliom uden asbesteksponering, er der mange bedre tilfælde at benytte end Steve McQueen...

Det hvide du ser er sandsynligvis gips som asbesten er blandet med...
Tag lidt af det hvide materiale og læg det i håndfladen - mal materialet med pegefingeren så det hvide opløser sig... får du en lille grå klump tilbage i håndfladen, så er det asbest. Træk klumpen fra hinanden, så ser du fibrene!

Hvor mange ved, at der sidder ren asbest som kondensationsbeskyttelse i gamle klapventiler...
Gammel klaffventil, muligvis med asbest som kondensbeskyttelse, ses på billedet.

Ja, varmeisolerende er det

For at opsummere det, som nogle allerede har nævnt:

1. Asbest er ikke et stof, det er en betegnelse for en bestemt type fiber. Meget små fibre, som på grund af deres størrelse, kan trænge meget langt ud i bronkietræet/langt ind i lungen. Og sidde fast der. Dette fører til irritation af vævet, inflammation og ardannelse.

2. Asbest og kræft har en forbindelse. Det er dog en bestemt type lungekræft, mesotheliom.

3. Som flere allerede har nævnt, er det mennesker, der har arbejdet med asbest hele livet, ofte uden nogen som helst beskyttelse, der løber en øget risiko. En af grundene til, at man ikke havde beskyttelse, var fordi man dengang ikke vidste, at det var farligt.

4. En ting, der ikke er blevet nævnt i tråden, så vidt jeg kan se, er, at det er kombinationen af asbest og samtidig rygning, der er særligt farlig. Tes(en), man har haft, er, at arbejdere, der stod og røg, mens de håndterede asbest, "imprægnerede" asbestfibrene med kræftfremkaldende stoffer fra cigaretterne. Når disse fibre så sidder fast i lungerne, blev lungerne udsat for kræftfremkaldende stoffer i meget lang tid.

Så, efter min mening kan du være rolig!

1. Du har ikke været kontinuerligt udsat under dit arbejde

2. Du har ikke røget samtidig og dermed ikke ført en masse giftige stoffer ned sammen med fibrene

Godt at du er grundig med ansigtsbeskyttelse og så videre, men det her med at sanere hele kælderen lyder som overkill. Luft ud i et par dage, hvis du vil, så er det det.

En anden ting, du har røget og er stoppet. Det er skide godt! Hvert røgfrie år mindsker risikoen for at få bl.a. lungekræft. Efter ret mange år er din livstidsrisiko ikke mærkbart højere end, hvad den er for en, der aldrig har røget.

Hilsener

Næsten færdig læge (hvad det nu er værd)

• Synes
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Rafael Ospino
For dig som kommende læge kan det være interessant at vide, hvor ubekymret asbest blev håndteret, også i skoler, indtil 70'erne. Asbest i forskellige former i diverse laboratorieforsøg, derefter gik alle ud til rygeområdet - fandtes også i folkeskolen...
Desuden forekom asbest i en stor mængde forbrugerprodukter.
Den absolutte majoritet af alle over 50 er nok blevet eksponeret for betydeligt større mængder asbest i kombination med tobaksrøg.
Selv i 70'erne blev det dog anset for lidt ubehøvlet at blæse røg i ansigtet på folk. For eksempel i banken var der derfor skilte over kassen, hvor kunderne blev bedt om venligst at lade være med at blæse røg i ansigtet på kassereren!

mickeymus skrev:

1. Asbest er ikke et stof, det er en betegnelse for en bestemt type fiber.
Hos Arbejdstilsynet, som er den myndighed, der primært håndterer både privatpersoners og virksomheders spørgsmål omkring asbest, kan man blandt meget andet i deres indledningstekst om asbest læse:

Asbest er et fællesnavn for flere mineraler, der findes i naturen. Den dominerende asbesttype er krysotil (hvid asbest). Asbest har været brugt siden en lang tid tilbage på grund af materialets værdifulde tekniske egenskaber. Asbest har høj mekanisk styrke og smidighed, høj termisk bestandighed, som betyder, at det tåler høje temperaturer, god lyd- og varmeisolerende evne samt høj kemisk bestandighed, som betyder, at det har høj modstandsdygtighed mod kemikalier.
Asbest, i de mange forskellige forekomster som det eksisterer i, er altså et antal mineraler med lignende egenskaber, dvs. stoffer - selvom intet af disse i sig selv bærer navnet "asbest". De forekommer altså i naturen, men da i uforarbejdet form. Ved enhver form for proces ændres forholdet, forskellige meget ud fra typen af mineral og proces. Det kan være godt at vide, når vi overvejer, hvilken påvirkning disse mineraler har på levende organismer i alle de former, de findes i, og på hvilken måde vi kommer i kontakt med dem.

Mange andre af de spørgsmål, der forekommer i denne tråd, bliver, for at være en myndighed, hos Arbejdstilsynet behandlet på både en formelt korrekt samt forståelig måde.
En enkel søgning på "asbest" på startsiden genererer de fleste fund, man har brug for i spørgsmålet om risici, regler, tilgange, etc.

Det jeg værdsætter ved forums som dette er netop de mange personlige, ofte erhvervsrelaterede eller på anden måde gennem praktisk kunnen, erfaringer, som er svære at finde andre steder, hvilket gør f.eks. denne tråd til et godt supplement - selvom der nogle gange kan optræde faktuelle fejl som det ovenfor nævnte.
Hvis man allerede har søgt på myndighedssider (baseret på evidensbaseret forskning) som f.eks. den refererede er det jo let at rette til - eller hvis det var tilfældet - supplere med anden evidensbaseret forskning.

Også Wikipedia har en god artikel om asbest, hvad det er for noget, hvor det findes som mineral såvel som byggemateriale, risici, etc.

Senest redigeret:
S
KristinaRT sagde:
Det er meget enkelt, det tager tid for mesoteliom at udvikles, hvilket betyder at de, der blev udsat i 70'erne, har udviklet kræft de seneste 10-15 år. Eftersom det blev forbudt for ca. 40 år siden, vil tilfældene begynde at falde inden længe.

Dog er det ikke sagt, at vi ikke har "opfundet" noget andet, der kan give lignende effekter, kulnanorør har mange egenskaber, der ligner asbest, så vi får måske en ny bølge af mesoteliom i fremtiden afhængigt af disse....
Dagens Arbete har skrevet i løbet af året om, at trenden går den forkerte vej med asbestrelateret sygdom.
Teorierne er, at der nu rives og bores i gamle bygninger med asbestholdige materialer, og den unge, nye generations håndværkere bliver udsat på grund af uvidenhed.

Derudover skal der udføres miljø- og materialekortlægning inden byggestart sammen med anden risikovurdering. Her sløses der sikkert meget dog.

Der er i hovedsagen tre ting, som vi i den vestlige verden bør bekymre os om i forhold til vores helbred. Noget som altså gør os syge eller dør for tidligt:
1. Rygning. 2. Forkert og for meget mad. 3. Mangel på motion.
Selvom der findes individuelle undtagelser, er alle andre risikofaktorer næsten forsvindende små.

Man holder aldrig op med at blive forundret over, hvor mange rygende og overvægtige personer der er bekymrede for deres helbred - af helt andre årsager end deres rygning og overvægt...

• Synes
xdigger
  • Laddar…
Interessant! Så ved man, hvad man skal passe på. mvh

S
Pippirull sagde:
samtidigt ser man jo at lungekræft kan dukke op bare af enkelte eksponering. /
Har du nogen kilde for denne påstand? Det må jo være helt umuligt at bevise præcis hvad der forårsagede en lungekræft årtier senere?

Åh her var der aktivitet. Har haft travlt et par dage, men lever gør man stadig 😂
Nå, men det er okay, har fordøjet det hele og indser, at det sikkert ikke er noget stort, det er sket, og jeg skal sørge for, at det ikke sker igen. Man bliver åbenbart dagligt udsat for asbest i små mængder, så en enkelt lejlighed med evt. høj eksponering burde ikke gøre hverken fra eller til.
Vedrørende rygning, ja jeg har været storryger for 10-15 år siden, så stoppede jeg brat. Så er jeg stille og roligt begyndt igen ved at følge med konen ud på 1-2 smøger hver aften. Dog er jeg så heldig, at jeg bare kan stoppe, hvilket jeg gjorde i lørdags. Smadrede lortet og sagde nej, og nu har jeg ikke rørt de klamme pinde 😁
Takker så meget for alle svar. Interessant det med forskningen på lungesygdomme og at knække koden for at få lungerne til at reparere sig selv. Mange vil få glæde af det!

Nu skal jeg bare tage beslutning om jeg skal hyre et firma til at fjerne den resterende isolering, eller om jeg gør det selv dog med mere viden i bagagen. Tror det hælder til at spraye åben isolering med tectyl eller noget klistret, fugte så godt det går, så vikle plastikfolie rundt om det hele og save rørene over, så bære dem ud som de er.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.