73,495 læst ·
76 svar
73k læst
76 svar
Formentlig lykkedes at indånde asbest
Nja er tidligere storryger dog for mange år siden. De seneste 2 år har dog kæresten fået mig med ud og tage 1 til 2 om aftenen. Har længe tænkt på at stoppe med den vane, for jeg vil egentlig ikke. I går sagde jeg faktisk stop til det på grund af dette som skete. En god grund til at stoppe med det.
Vi bor desuden i hus med lidt radon så rygning er utrolig dumt på alle måder.
Vi bor desuden i hus med lidt radon så rygning er utrolig dumt på alle måder.
En sådan her eksponering øger livstidsrisikoen for lungekræft og mesolitism, og eksponeringen er sket og kan ikke gøres ugjort. Der er en tråd om den videnskabelige farlighed ved asbest her på byggahus, og baseret på den info, der findes, kan man regne ud omtrent hvor farligt det, du har udsat dig for, er. Uden at have tjekket tråden ville jeg gætte på, at det kan sammenlignes med at ryge nogle dusin kartoner cigaretter. Jeg ville også lufte huset ordentligt ud og vådtørre alle overflader.
Disse sygdomme tager 20-40 år at udvikle, og jeg er ret sikker på, at lægerne vil renovere dine lunger om 15-20 år. Lægevidenskaben bevæger sig hurtigt fremad, og der er mange patienter med ødelagte lunger fra rygning, der ville have brug for sådan en behandling.
Disse sygdomme tager 20-40 år at udvikle, og jeg er ret sikker på, at lægerne vil renovere dine lunger om 15-20 år. Lægevidenskaben bevæger sig hurtigt fremad, og der er mange patienter med ødelagte lunger fra rygning, der ville have brug for sådan en behandling.
Så er det meget muligt, at det er glasuld og ikke asbest, lad det blive analyseret! Har du held, får du beroligende besked.Pippirull sagde:
Medlem
· Blekinge
· 12 262 indlæg
Naboen har arbejdet med asbest og har aldrig røget en cigaret, nu har han lungekræft.
Ved du hvilken tråd det er? Hvilken forrumdel skal jeg lede i?pelpet sagde:En sådan her eksponering øger den livslange risiko for lungekræft og mesolitism, og eksponeringen er gjort og kan ikke gøres om. Der er en tråd om den videnskabelige farlighed ved asbest her på byggahus, og baseret på den info der findes kan man regne ud omtrent hvor farligt det du har udsat dig for er. Uden at have set tråden ville jeg gætte på at det kan sammenlignes med at ryge nogle dusin kartoner cigaretter. Jeg ville også lufte huset grundigt og vådtørre alle overflader.
Disse sygdomme tager 20-40 år at udvikle, og jeg er ret sikker på at lægerne vil renovere dine lunger om 15-20 år. Lægevidenskaben går hurtigt fremad, og der findes mange patienter med røgskadede lunger der ville have brug for sådan en behandling.
Han har jo i hvert fald arbejdet med det så han løber klart større risiko for at blive ramt af noget. Ikke overrasket overhovedet faktisk.Thomas_Blekinge sagde:
Njae tror alt at det er glasuld som isolering men i enderne og bøjningerne er det som en hvid kage, hvilket jeg tolker som hvid asbest. Men måske skal jeg sende prøver og få besked alligevel.mlkjhr sagde:
Tips til firma at sende til?
Ja du Pippirull, nu har du rodet det ud. Dette indfald betyder jo, at du kommer til at dø ...
... en dag ...

Men spøg til side så.
Først og fremmest har du efterspurgt link her:
https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/249301-asbest-fakta-om-verkliga-risker.html
Så er det sådan, at de fleste, der er bekymrede for asbest, ofte er urimeligt bekymrede, ikke i forhold til den virkelige risiko.
Det er lidt som med flyskræk, edderkopfobier osv. Frygten svarer ikke til den virkelige risiko. Og frygten i sig selv kan skade ens livskvalitet.
Er det så slemt, bør man nok forsøge at bearbejde frygten i sig selv og/eller søge hjælp.
I et forum som dette kan man næppe få hjælp, da fornuftsargumenter og videnskabelige argumenter som regel falder ret fladt til jorden.
Men læs vedhæftede link.
Overvej det der med, hvor mange asbestfibre du indånder hver dag, når du bevæger dig i en almindelig storby, sammenlignet med den eneste eksponering, du nu eventuelt er udsat for.
Prøv at lave en lang liste med forskellige risici, f.eks. bilkørsel, din rygning, at du bliver overfaldet udenfor baren, at du får mave- eller tarmkræft af dine madvaner, at du får en hjerteanfald eller slagtilfælde af din øvrige livsstil, at du bliver myrdet, at noget sætter sig fast i halsen, og du kvæles osv osv.
Arbejd så med at forsøge at finde statistik osv, som gør, at du kan grifle en procentuel risiko ned for de forskellige ting, så vil du nok indse, at mange ting, du slet ikke bekymrer dig om, faktisk er meget sandsynlige sammenlignet med andet, du er bekymret over.
Dette kan være en vej til selvhjælp og forståelse, eller så bliver det intet resultat.
... en dag ...
Men spøg til side så.
Først og fremmest har du efterspurgt link her:
https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/249301-asbest-fakta-om-verkliga-risker.html
Så er det sådan, at de fleste, der er bekymrede for asbest, ofte er urimeligt bekymrede, ikke i forhold til den virkelige risiko.
Det er lidt som med flyskræk, edderkopfobier osv. Frygten svarer ikke til den virkelige risiko. Og frygten i sig selv kan skade ens livskvalitet.
Er det så slemt, bør man nok forsøge at bearbejde frygten i sig selv og/eller søge hjælp.
I et forum som dette kan man næppe få hjælp, da fornuftsargumenter og videnskabelige argumenter som regel falder ret fladt til jorden.
Men læs vedhæftede link.
Overvej det der med, hvor mange asbestfibre du indånder hver dag, når du bevæger dig i en almindelig storby, sammenlignet med den eneste eksponering, du nu eventuelt er udsat for.
Prøv at lave en lang liste med forskellige risici, f.eks. bilkørsel, din rygning, at du bliver overfaldet udenfor baren, at du får mave- eller tarmkræft af dine madvaner, at du får en hjerteanfald eller slagtilfælde af din øvrige livsstil, at du bliver myrdet, at noget sætter sig fast i halsen, og du kvæles osv osv.
Arbejd så med at forsøge at finde statistik osv, som gør, at du kan grifle en procentuel risiko ned for de forskellige ting, så vil du nok indse, at mange ting, du slet ikke bekymrer dig om, faktisk er meget sandsynlige sammenlignet med andet, du er bekymret over.
Dette kan være en vej til selvhjælp og forståelse, eller så bliver det intet resultat.
Rent statistisk set bør man bekymre sig om hjerte- og karsygdomme, alkohol, ulykker, psykisk sundhed og kræft. Her er det værd at tage seriøse skridt for at mindske risikoen for at blive ramt. Øvrige risici er meget sjældne.
http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2006/tiedote_065_2006-10-31_sv.html
Mine livstips er at bevæge sig og holde vægten, drikke moderat, ikke ryge, køre forsigtigt og bruge beskyttelsesudstyr, undgå dumheder som f.eks. tung narkotika og en kriminel livsstil og ellers ikke bekymre sig så meget.
http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2006/tiedote_065_2006-10-31_sv.html
Mine livstips er at bevæge sig og holde vægten, drikke moderat, ikke ryge, køre forsigtigt og bruge beskyttelsesudstyr, undgå dumheder som f.eks. tung narkotika og en kriminel livsstil og ellers ikke bekymre sig så meget.

Ja jeg lever 😁
Har haft travlt med denne hyggelige opgave som på billedet, brygge 25 liter øl.
Har også læst tråden i linket her oppe og det er selvfølgelig beroligende at se man indånder asbest hver dag, samtidig lidt skræmmende på en måde at vi kommer til at leve med det materiale i luften i al evighed på grund af byggematerialer fra før. Nu er det som det er, og der er intet man kan gøre.
Så så jeg at det arbejde jeg gjorde tog et sted mellem 15-25 minutter, og ifølge linket har jeg så rimeligvis fået i mig et sted mellem 60-140 millioner fibre ved at rive et par asbeststykker isolering. En hel livstids eksponering i det øvre lag, selvom risikoen for at få noget ondt er lille, så har man trods alt fået en ordentlig dosis fibre.
Men samme der, det er sket og der er intet man kan gøre. Jeg vil ikke gå rundt og være bange, men derimod vil jeg leje en god støvsuger og forsøge at sanere mere. Har allerede vådtørret gulv og rør osv., men støvsuge øvrige føles godt at gøre. Eventuelt leje en luftrenser som kan rense det øvrige væk. Så har man gjort hvad man kan for at minimere eksponeringen for den øvrige familie.
Jeg ville tro, at de tal betyder, at man har udført arbejdet uden beskyttelsesmaske. Du har jo brugt en maske, selvom du burde have haft en anden. Jeg tror, at din eksponering er betydeligt meget lavere.
Her er nogle interessante ting, som der forskes på lige nu. Så snart kan man måske ryge som en skorsten, bryde mængder af asbest uden beskyttelse, indlægge sig selv på lungebedring i en uge og derefter komme ud med en 20-årigs lunger igen.
CELLULAR PLASTICITY IN LUNG DEVELOPMENT AND DISEASE
Normal lungudvikling styres på en tæt rum-tid måde af flere opløselige faktorer, såvel som celletyper, der kræves for korrekt organudvikling [1]. Det er sandsynligt, at lungenes evne til at igangsætte reparation og regeneration efter enhver skade ændres i løbet af et organisms levetid. Hvis og hvordan det menneskelige voksne lunge regenererer, er to af de mest spændende spørgsmål, der stadig mangler at blive besvaret.
CIRCULATING AND RESIDENT PROGENITOR CELLS
Knoglemarven udgør en potent kilde til flere progenitorcellepopulationer, såsom hæmatopoietiske stamceller, mesenkymale stamceller eller fibrocyter. Mange af disse celletyper er for nylig blevet rapporteret at modificere kronisk lungesygdom;
REGENERATIVE SIGNALLING MECHANISMS
For nylig er signalveje, der er essentielle for organudvikling, såsom Notch, Sonic Hedgehog eller Wnt signalering, blevet vist at være abnormt ændret i flere kroniske lungesygdomme.
TISSUE ENGINEERING AND LUNG TRANSPLANTATION
En anden lovende tilgang til lungeregeneration er baseret på vævsteknologi. Her har samfundet været vidne til store gennembrud i de seneste år.
Her er nogle interessante ting, som der forskes på lige nu. Så snart kan man måske ryge som en skorsten, bryde mængder af asbest uden beskyttelse, indlægge sig selv på lungebedring i en uge og derefter komme ud med en 20-årigs lunger igen.
CELLULAR PLASTICITY IN LUNG DEVELOPMENT AND DISEASE
Normal lungudvikling styres på en tæt rum-tid måde af flere opløselige faktorer, såvel som celletyper, der kræves for korrekt organudvikling [1]. Det er sandsynligt, at lungenes evne til at igangsætte reparation og regeneration efter enhver skade ændres i løbet af et organisms levetid. Hvis og hvordan det menneskelige voksne lunge regenererer, er to af de mest spændende spørgsmål, der stadig mangler at blive besvaret.
CIRCULATING AND RESIDENT PROGENITOR CELLS
Knoglemarven udgør en potent kilde til flere progenitorcellepopulationer, såsom hæmatopoietiske stamceller, mesenkymale stamceller eller fibrocyter. Mange af disse celletyper er for nylig blevet rapporteret at modificere kronisk lungesygdom;
REGENERATIVE SIGNALLING MECHANISMS
For nylig er signalveje, der er essentielle for organudvikling, såsom Notch, Sonic Hedgehog eller Wnt signalering, blevet vist at være abnormt ændret i flere kroniske lungesygdomme.
TISSUE ENGINEERING AND LUNG TRANSPLANTATION
En anden lovende tilgang til lungeregeneration er baseret på vævsteknologi. Her har samfundet været vidne til store gennembrud i de seneste år.
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Det er vel snarere i bøjningerne, at asbest findes ifølge saneringsfirmaet, som fikset vores badeværelse.
Jeg selv tape skarverne, lukkede alle døre, HEPA-filter i grovstøvsugeren, P3 filter i åndedrætsmasken, tæt engangsdragt og savet forsigtigt kun på lige rør.
Jeg selv tape skarverne, lukkede alle døre, HEPA-filter i grovstøvsugeren, P3 filter i åndedrætsmasken, tæt engangsdragt og savet forsigtigt kun på lige rør.