Hmm. Asbest i isoleringen. Det er ikke godt. Hvis du har nogen respekt for din familie og alle der bor inden for en ti mils radius, så får du et byggefirma til at bygge en betonsarkofag over hele huset og derefter bærer du rumdragt resten af livet, så du ikke risikerer at smitte nogen.

Seriøst dog. :D Som allerede sagt, så bør du nok være mere bekymret for de der cigaretter end for asbesten. Folk dør af det, men der taler vi helt andre slags eksponering.

En sjov anekdote om emnet. Da vi udskiftede komfuret i huset sidste år, så vi at det var stabiliseret med hvad der så ud til at være eternitplader under fødderne.

• Synes
Markarbetaren
  • Laddar…
Tvivler på, at rørene har været isoleret med asbest.
Vi har også sådanne rør i vores hus bygget -57, det er gips på gazebind, som er viklet rundt om isoleringen og derefter gennemvædet, præcis som ved gipsning af et benbrud.
Selv hvis det havde været asbest, ville jeg ikke have bekymret mig det mindste, du havde desuden maske (selv om den måske ikke er klassificeret til asbest) har den taget en hel del alligevel.

Jonatan Rullman sagde:
Hmm. Asbest i isoleringen. Det er ikke godt. Hvis du har nogen respekt for din familie og alle, der bor inden for en radius af ti mil, så får du et byggefirma til at bygge en betonsarkofag over hele huset, og så bærer du rumdragt resten af livet, så du ikke risikerer at smitte nogen.

Seriøst dog. :D Som allerede sagt, så bør du nok være mere bekymret for de der cigaretter end for asbesten. Folk dør af det, men der taler vi helt andre former for eksponering.

En sjov anekdote om emnet. Da vi skiftede komfuret i huset sidste år, så vi, at det var stabiliseret med hvad der lignede eternitplader under fødderne.
Ha,

Jeg tog hele eternittaget ned på mit gamle hus, inden jeg lagde betonsten.
ca. 3 ton plader blev til to overfyldte anhængere til genbrugsstationen.

• Synes
stenen76
  • Laddar…
Satsuki
pelpet sagde:
Jeg ville tro, at de tal betyder, at man har udført arbejdet uden beskyttelsesmaske. Du har jo brugt maske, selvom du burde have haft en anden. Jeg tror, at din eksponering er betydeligt meget lavere.

Her er nogle interessante ting som forskes i lige nu. Så snart måske man kan ryge som en skorsten, bryde mængder af asbest uden beskyttelse, indlægge sig på lungerestaurering i en uge og så komme ud med en 20-årigs lunger igen.

CELLULAR PLASTICITY IN LUNG DEVELOPMENT AND DISEASE

Normal lung udvikling er kontrolleret i en tæt rum-tidsmæssig måde af flere opløselige faktorer, samt celletyper krævet for korrekt organudvikling [1]. Det er sandsynligt, at lungeevnen til at påbegynde reparation og regenerering efter enhver skade er ændret over livsspænd stedet for en organisme. Hvis og hvordan den menneskelige voksne lunge regenererer er to af de mest spændende spørgsmål, der mangler at blive besvaret.

CIRCULATING AND RESIDENT PROGENITOR CELLS

Knoglemarven repræsenterer en stærk kilde til flere progenitorcellepopulationer, såsom hæmatopoietiske stamceller, mesenkymale stamceller eller fibrocytter. Mange af disse celletyper er for nylig blevet rapporteret at modificere kronisk lungesygdom;

REGENERATIVE SIGNALLING MECHANISMS

For nylig er signalveje, der er essentielle for organs udvikling, såsom Notch, Sonic Hedgehog, eller Wnt-signalering, blevet vist at være aberrant ændret i flere kroniske lungesygdomme.

TISSUE ENGINEERING AND LUNG TRANSPLANTATION

En anden lovende tilgang til lungeregeneration er baseret på vævsengineering. Her har samfundet været vidne til store gennembrud i de seneste år
For at være helt ærlig ligger dette ret langt ude i fremtiden... Men da den slags forskning tager tid, er det jo godt at man begynder nu! Grinede dog højt, da jeg så artiklen, arbejder selv med lignende og kender forfatterne :)

Nogle kommentarer på tråden;
1) Nogen skrev, at man kan få mesoteliom efter en eksponering - kilde til denne påstand tak! er nemlig tværs imod, hvad størstedelen af den videnskabelige litteratur siger.

2) Det er utroligt få personer, der dør af mesoteliom i Sverige i dag, og de, der udvikler det, har næsten uden undtagelse arbejdet med det. Dvs. været udsat for det ofte (dagligt) over længere tid.

3) Eftersom du har røget så meget, løber du mange, mange gange større risiko for at få KOL, lungekræft associeret med rygning, diabetes type 2 eller hjertesygdomme, end mesoteliom. MAO du burde være utrolig meget mere bange for dette end mesoteliom, og når det gælder rygning, har du gjort det i mange år. Dog er det altid godt at stoppe med at ryge, da kroppen så kan komme sig - så brug dette som et incitament til at stubbe ud helt!

4) Rigtig god idé at liste risikoen for at dø af forskellige ting for at sætte forholdene i korrekt perspektiv.

5) Asbestfibre KAN faktisk nedbrydes af immunsystemet i lungerne, så alt vil ikke forblive.

6) Din åndedrætsbeskyttelse har med stor sandsynlighed beskyttet mod en del af asbesten, hvilket gør, at eksponeringen er mindsket.

7) God idé at rengøre grundigere, hvis intet andet så bare for at få det bedre og mindske angsten. At du ville sprede det i huset er vel ikke så sandsynligt.

• Synes
Krabbeluring og 3 andre
  • Laddar…
M
Sikke en ting altså! Jeg ville nok have grublet hver dag resten af livet, hvis jeg var ude for dette. En CT-scanning er nok det mindste, jeg ville have bekostet selv.
Jeg husker, da jeg trådte på en rusten søm den 12. december 1983. Det var om eftermiddagen, klokken 13.32, for at være præcis. Jeg bekymrer mig stadig om dette i dag. Hver dag, når jeg vågner, er jeg fuldt indstillet på, at jeg har fået blodforgiftning.
Lider med dig og ved, hvad du gennemlider;)

Grejen med asbest er vel at størrelsen på fibrene er så frygteligt små. Har hørt, at for en asbestfiber tager det flere måneder at falde fra loft til gulv. Bedst er at ventilere kælderen, hvis asbest er spredt.

Pippirull sagde:
Så kan det være, men en svag trøst for de 200-300, der dør hvert år i kræft relateret til asbest :/
Jo men selvom det måske rent faktisk er så mange (tvivler), så har de allerfleste af dem arbejdet med asbest uden beskyttelse i lang tid.

I statistikken er der nogle, hvor man ikke har kunnet finde en sådan kilde, men de er meget få. Og for nogle af dem har man fundet forbindelser som at de har arbejdet tæt på en asbestindustri, måske stået hver dag og ventet på bussen udenfor udblæsningen fra firmaets støvsuger... Men der er nogle, hvor man ikke har fundet sådan en forbindelse, men det drejer sig da om enkelte tilfælde; ved ikke om det er én om året.

Men HVIS du får lungekræft i fremtiden, så er der en uendeligt større risiko for, at det skyldes cigaretterne. En slægtning døde for nylig af lungekræft, han røg for 35 år siden. Og har bestemt aldrig været i nærheden af nogen asbestrelateret virksomhed.

H
Det er heller ikke sundt at være på gaderne. Man måler ikke engang, hvor meget asbest der er i den almindelige luft, med begrundelsen at det er for dyrt at tage prøverne. Det er klart, at det findes i luften og en masse andet skidt, som ikke er sundt at indånde.

Snailman
Farsan arbejdede nogle gange med asbest / eternit, og han fik ikke nogen mærkbar sygdom af det, boede desuden i radonhus så...

Læste om en stadsarkitekt som efter pensionen lejede en lejlighed som han fandt ud af var radon i, og beklagede sig i avisen om det, han når jo nok ikke at leve længe nok til at få nogen radonrelateret sygdom præcis.

• Synes
xdigger
  • Laddar…
O
Jeg tror, at TS bør bekymre sig mere om forskellige sygdomstilfælde afhængigt af rygningen end den lille asbestsanering, der blev gjort.
Du havde desuden maske, om end i ikke rigtig klasse. Det reducerer alligevel en del.

Dog, så eftersom du har fået livet, hvilket er en seksuelt overførbar sygdom med 100% dødelighed.

:p

• Synes
xdigger og 1 anden
  • Laddar…
J_O_F sagde:
Tvivler på at rørerne har været isoleret med asbest.
Vi har også sådanne rør i vores hus bygget -57, det er gips på gasbind som er viklet om isoleringen og derefter fugtet op, præcis som ved gipsning af et benbrud.
Ja det er præcis det man brugte asbest til. Dvs man blandede hvid asbest med bindemiddel til en grød som kunne smøres på bøjninger, T-samlinger og andre steder som var svære at isolere på almindelig vis. Så er det "gipsbandage" fra den tid så er det med 99.9% sikkerhed netop asbest.

Nu er "hvid"-asbest (krysotil) ikke den værste og faktisk den mindst implicerede når det gælder mesotheliom (som er den uhyggelige sygdom som forbindes med asbest).

Så til TS. Din egen eksponering kan du som andre har sagt stort set ignorere. Men hold op som sagt med at ryge. Det er først og fremmest rygning+asbest, eller for den sags skyld som du er inde på; rygning+radon, som giver den markante overrisiko.

Relativt set værre er i så fald at du har snavset resten af kælderen til. Rengør i så fald den grundigt, dvs vådtør alle overflader som kan vådtørres og smid klude/papir i hermetisk lukkede plastikposer. Støvsug ikke. Hvis du har støvsuger med fungerende HEPA-filter så fungerer det antagelig godt, men der er ingen undersøgelser om hvordan husholdningsstøvsugere med HEPA-filter egentlig fungerer for asbestfibre. Hvis du har en støvsuger som "lugter af støv" fra udblæsningen på trods af HEPA-filter så er den utilstrækkelig og skal for alt i verden ikke bruges. (Og skift HEPA-filter udendørs og smid ud når du er færdig).

Men det er svært at lave en risikovurdering selv for den forurening som er sket. Netop indendørsmiljøer er ellers vanskelige hvad angår asbest. Hvis du f.eks. ikke har slebet asbestholdigt materiale så bør det række med en eller nogle grundige rengøringer+udluftning, og som sagt ikke bruge støvsuger uden HEPA-filter fremover.

Men ja. Man bliver paranoid. Så tillad dig at være det i tre dage eller så. Sørg for at gøre grundigt rent og glem det derefter. Asbest er først og fremmest et arbejdsmiljøproblem, ikke en individuel risiko.

KristinaRT sagde:
For at være helt ærlig ligger dette ret langt ude i fremtiden... Men da den type forskning tager tid er det jo godt, at man starter nu! Jeg grinede dog højt, da jeg så artiklen, arbejder selv med lignende og kender forfatterne :)
Verden er lille..

Jeg indser jo også, at det plejer at tage lang tid for ny medicinsk forskning at nå lægeklinikken nær hjemmet, men verden forandrer sig jo. Der er et stort og hurtigt internet, der spreder viden med en helt anden hastighed end tidligere. I 2006 fandtes der ikke engang smartphones, og nu kan man ikke overleve en halv time uden den. Og middellevetiden er steget med næsten et halvt år om året i lang tid. Samtidigt tager asbestrelaterede sygdomme lang tid om at udvikle sig, så når først TS får sin kombinerede lungekræft, mesolitisme og KOL om 20 år, så vil der nok være sket en del ting.

Man kan jo sammenligne med dødeligheden i kræft nu og for 20 år siden for mænd. Her er en graf for mavekræft. På 20 år er sygdomsfrekvensen og dødeligheden mere end halveret, og på 31 år (1980-2011) er risikoen reduceret til en fjerdedel.
Graf over fald i indsættelse og dødelighed ved mavecancer, 1980-2012, for mænd og kvinder i Sverige; indikatorer viser hurtigere fald hos mænd.

Jeg legede med asbest som barn, det gav sådan en fed lyd, når man havde det i sankthansbålet... Mig bekendt blev asbest mest brugt i formen eternit til byggeri. Netop eternit er ret hårdt, og du skal bore i det for at få det til at støve. Som isolering blev og bliver glasuld og stenuld stadig brugt. Det sidste er lidt gråere i farven. Tidligere brugte man desuden savsmuld, men jeg tror ikke, det er savsmuld, du har fået ud. Asbest blev også brugt i svejsehandsker på grund af sine varmeisolerende egenskaber. Tror heller ikke, det er handsker, du har i væggen.

// Martin

En enkelt fiber dræber, ikke sandt KristinaRT?
Hvis man vidste hvilken det var...
Paradokset er, at nogle isoleringsarbejdere og andre har arbejdet i skyer af asbest i årevis uden at blive syge. Andre døde i utide af mesoteliom uden at have været udsat. Som Steve McQueen.
Der er andet, som det er mere rationelt at bekymre sig om. Risikoen ved radon vil også blive revurderet.

Asbest blev forbudt i 1976, de der blev udsat i løbet af den tid har vel temmelig sikkert udviklet sygdom eller klaret sig. Hvordan kan det så være, at antallet af asbestrelaterede sygdomme er steget? Der findes teorier om sådan noget som trådskaberen netop har beskrevet. De bygninger, der blev bygget med asbestprodukter, er dem, der nu gennemgår renoveringer, i mange tilfælde med uvidende håndtering af asbest.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/asbest-dodar-fler-igen/
Vil ikke strø salt i trådskaberens frygt, men eftersom det raljeres i tråden, måske lidt saglig info er på sin plads. Har set tilstrækkelig mange lide af asbestlunge til at spøge bort!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.