Ja, som overskriften lyder, har jeg været hovedløst klodset og dum. Det er sådan, at vores vandudkast er halvt skrot, og jeg har derfor tænkt i et stykke tid, at jeg skal skifte det. Det er et hus fra 1957 og derfor gamle stålrør. Udkastet sidder i et lille depotrum i kælderen, måske 3 kvm stort. Jeg fik et anfald i går og gik ned og tænkte på at forberede lidt ved at fjerne isoleringen på rørene. Jeg var bevidst om, at der med stor sandsynlighed er asbest i isoleringen, så jeg tog en ansigtsmaske på og satte simpelthen kniven i isoleringen og begyndte at skære. En trevejssamling fjernede jeg, tror ikke der var asbest der, men passede også på at fjerne rundt om en bøjning, og det er her, jeg er ret sikker på, at der var asbest. Som et væv omtrent og hvidt pulver, men jeg vil dog huske, at der mest kom lidt større stykker ned. Smed det i en affaldssæk, tog også en ende på den anden ende af røret for at forberede enkel demontering senere, bare skære og løfte væk typisk. Nu, bagefter, indser jeg, at der også kan have været asbest i enden mod væggen. Under alle omstændigheder, dum som jeg er, læste jeg op efter, at jeg gjorde det, og for det første opdager jeg, at masken, jeg havde på, var en p2, hvilket er for dårligt til asbest. Det er også nu, bagefter, at jeg har læst og bliver nervøs over risikoen ved asbest. Tog skridtet og købte i dag en halvmaske med p3 filter, gik ned igen i kælderen og moppede gulvet vådt med gulvmoppe, aftørring med papir, der røg i skraldepose. Smid så meget, jeg kunne udenfor rummet, hvor isoleringen blev fjernet. Moppede gulvet udenfor og gangen i kælderen ind mod den anden kortside af huset så godt som muligt. I rummet, hvor isoleringen blev fjernet, gjorde jeg det samme, tørrede først med vådt papir på gulvet og fjernede det værste, så gulvmoppe og eftertørrede med vådt og tørt papir. Tørrede rørene af med vådt papir, og alt i det lille rum blev tørret af, løse genstande blev smidt eller kom i pose til afspuling af vand udenfor. Det, der bekymrer mig lige nu, er, hvordan det står til med resten af kælderen. Er måske hele kælderen blevet kontamineret med asbest? Det er meget svært at rydde hele kælderen, for rummet ved siden af rundt om hjørnet er et tømrerum, der ser ud som skidt med en masse støv og elendighed. I den anden kortside af huset er det blevet lager til alt muligt, så der står en masse kasser og andet skrot der. Der er også et vaskerum ved siden af. Hvis hele kælderen er kontamineret med asbest, hvad i alverden gør man så? Er alt tøj i vaskerummet bare til at smide ud? Har det spredt sig til hele huset? Jeg må vel leve med bevidstheden om, at jeg med stor sandsynlighed har fået asbest i lungerne, men det ville være meget trist, hvis hele huset blev kontamineret. Taknemmelig for input, hjælp en nervøs person.

Edit: ved ikke om det er det rigtige forumemne, men moderator må gerne flytte indlægget, hvis det ligger forkert.

Senest redigeret:
R
Så længe du ikke planlægger at rive rundt i asbestmateriale otte timer om dagen de næste 50 år, kan du nok være rolig. Du får sandsynligvis indåndet hundrede gange mere skidt i lungerne under en almindelig gåtur til ica.

• Synes
UPS-tekniker og 18 andre
  • Laddar…
Ja jeg vil gerne også tro det. Samtidig bliver man nervøs, når man læser om risiciene. Netop at andet skidt man inhalerer tager kroppen sandsynligvis hånd om, men asbest bliver der for altid.
Det jeg mest er bange for er jo som sagt, om jeg har lykkedes at kontaminere hele kælderen, og måske resten af huset også.

F
Tag det roligt! Du er langt fra den første som bekymrer sig over asbest!
Asbest er ikke radioaktivt eller giftigt, risiciene ved asbest findes ved regelmæssig, typisk erhvervsmæssig, inhalation af fibrene. En enkeltstående eksponering er i princippet helt risikofri, specielt sammenlignet med øvrige risici du udsætter dig for: posen med affaldet skal smides på genbrugspladsen, du kan glide i kældertrappen når du skal panikvaske gulvet osv.
Til næste gang kan du sørge for at bruge din beskyttelse og lukke døren efter dig, så slipper du for at bekymre dig.
Men, følelser er sjældent rationelle og meget svære at styre. Netop asbest ser ud til at være særligt angstfremkaldende, og mange rammes af panik. Riskerne er som sagt meget små, og det meste der gøres i renoveringsvejen er betydeligt mere risikofyldt. Arbejde fra stige f.eks., der kan vi begynde at tale om store risici, men noget som næsten alle gør uden at tænke over det.
Kig lidt rundt blandt trådene her, så dukker der masser af lignende historier op, eller lad være, hvis du ikke vil øge angsten yderligere.

• Synes
Appendix og 6 andre
  • Laddar…
F
Pippirull sagde:
Ja jeg vil gerne også tro det. Samtidigt bliver man paranoid når man læser om risiciene. Netop at andet skidt man indånder tager kroppen sandsynligvis hånd om, men asbest bliver der for altid.
Det jeg mest er bange for er jo som sagt om jeg har lykkedes at kontaminere hele kælderen, og måske øvrige huset også.
Ved du overhovedet sikkert at der var asbest i isoleringen?

• Synes
EvertL og 1 anden
  • Laddar…
Det synes ofte som om angst for asbest er et betydeligt større helseproblem end selve asbesten.

• Synes
Appendix og 11 andre
  • Laddar…
Nå, selvfølgelig bekymrer man sig og måske overreagerer, samtidig ser man jo, at lungekræft kan dukke op bare ved enkeltstående eksponering. Vil helt sikkert bruge p3 maske næste gang, eller snarere hyre et firma næste gang, som har udstyr til det. Som sagt mest bange for at have kontamineret resten af kælderen og huset :/

Helt 100 kan jeg såklart ikke være men ser klart ud som hvid asbest det jeg set. Det jeg rev var som en gazebind med noget hvidt.
Kigget nu senere på ender af isoleringen, ser ganske tydeligt en hvid kage, typ som gips.
Huset er jo bygget 1957 så det meste taler for asbest.

Så kan det være, men en ringe trøst for de 200-300, der dør hvert år af kræft relateret til asbest :/

• Synes
Lina Berger og 1 anden
  • Laddar…
Hvorfor ikke tage et lille stykke og sende det til analyse? Viden er ofte beroligende og bestemt en stor fordel, hvis der skal tages handling. Du kan sikkert også prøve at få støv fra dit lager til at sætte sig fast på et tape-stykke og sende det med samtidig. Farlige fibre bør kunne ses i analysevirksomhedens mikroskop.

• Synes
Kronprinsen
  • Laddar…
Jo det er en idé. Skal nok gøre det senere.
Har været i kontakt med firmaet som foretog omdrænring af vores hus. Ejeren har tidligere arbejdet med sanering og han gav et beroligende svar ligesom I her, primært er det langvarig eksponering der er farligt og jeg behøver ikke bekymre mig for min familie.
Har dog taget kontakt med ramirent og cramo for leje af støvsuger og luftrenser. Føles bedre psykisk at få fjernet så meget som muligt af det der eventuelt er kontamineret.
Tak så meget indtil nu. Lever forhåbentlig i morgen med 😂

• Synes
kuwi
  • Laddar…
Mikael_L
Pippirull sagde:
Så kan det være, men en svag trøst for de 200-300 som dør hvert år af kræft relateret til asbest :/
Er det virkelig så mange?
Kilde på det?

• Synes
nissenhj og 1 anden
  • Laddar…
Hurtig googling, tog fejl, dog ret sikker på jeg så tror det var svt som rapporterede 300. Kan dog have været en ekstrem peak netop det år.
Dog er 100-150 alt for mange ofre.

http://da.se/2015/06/asbest-dodar-igen/

• Synes
kuwi
  • Laddar…
K
Så tager det jo 20-30+ år at udvikle kræften efter Asbest, højst sandsynligt er det dem, der dør i dag, dem der dagligt arbejdede med det inden totalforbuddet trådte i kraft. Sandsynligvis vil vi se en nedgang i de kommende 10-20 år. En nedrivning som privatperson er langt fra den samme eksponering som i Eternitfabrikken eller som den stakkels stationsforstander fik efter alt bremsestøvet på perronen.

Hvis du ikke arbejder som håndværker, ville jeg bekymre mig mere for E-nummer, kunstigt kød osv. og overveje at spise mere økologisk og træne regelmæssigt.

Edit; Spørgsmålet er, om man tager hensyn til hvilken baggrund de, der er ramt, har? Jeg tænker på, om det er mennesker fra Baltikum eller andre dele af verden, der ikke har samme tanke om asbest som Sverige har, som har arbejdet meget med Asbest i udlandet og nu, når de bor i Sverige, bliver ramt af kræften? Det kan jo også påvirke statistikken lidt.

Senest redigeret:
  • Synes
klaskarlsson og 2 andre
  • Laddar…
Sandt, tror næppe de skelner mellem indfødte svenskere og tilflyttere. En tilflytter fra en landsby i Kina løber selvfølgelig større risiko for at få noget fra de dårlige fabrikker, de har der.
Så har vi vel alle automekanikere, der arbejdede frem til 90'erne med asbestbelægninger. Jeg husker det var bremsebelægninger længe med asbest. Selvfølgelig løber de stor risiko for at få noget.

• Synes
Ludvig Hagberg og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.