9,846 læst ·
41 svar
10k læst
41 svar
Formaldehyd i spånplader
Tak for svar. Lige for mig. Også visse mundbeskyttere, som jeg måtte have på ved røntgen. Gummidug tandlægen brugte. Blev ildrød i ansigtet og halsen. Ligeledes nyt badetøj. Går jeg i tøjbutikker, begynder det at prikke i ansigtet.Marlen Eskilsson sagde:
Jeg får en oplevelse af, at "det suser" i kroppen, let hjertebanken og let hovedpine. Helt umuligt at sove. Jeg reagerer på den måde på mdf, hårfarve hos frisøren, nye tøj som ikke er vasket (ikke alle, men meget mange nye beklædningsgenstande), en ny sofa og puder fra Ikea, vi købte til sommerhuset. Det tog meget lang tid, før jeg fandt ud af, at det var puderne, jeg reagerede på.
Den nye sofa og nylagt vinylgulv i køkkenet.
Administrator
· Skåne
· 8 666 indlæg
Jeg tænker, at det er ret godt at have en indbygget indikator for kræftfremkaldende stoffer. Man bemærker straks, når der er noget, man skal undgå.
Dette er ikke sandt, pladen vil altid afgive formaldehyd, uanset om den bearbejdes eller ej.Marlen Eskilsson sagde:
Temperatur og luftfugtighed har en vis indflydelse.
Medlem
· Östergötland
· 629 indlæg
Det ser ud til at risikoen for, at der er rigtig meget i luften i min kælder, er meget stor. Jeg må købe en måler.Düsseldorff sagde:
Det fremgår af standarden (SS-EN 717-1:2004), som henvises til i 8 kap. 3 § 1 st. 1 p. Kemikalieinspektionens forskrifter (KIFS 2017:7) om kemiske produkter og biotekniske organismer.
Standarden foreskriver på sin side, at en vis mængde plade skal placeres i et kammer udformet på en bestemt måde, af bestemte materialer og med en vis luftstrømning, vis temperatur, vis luftfugtighed og så videre, i en bestemt tid. Udluften vandfiltreres, og mængden af formaldehyd måles i vandet. Hvis grænseværdien overskrides, må pladen ikke fremstilles eller indføres i Sverige.
Düsseldorff
Bygningsbevarer
· Bromma
· 3 116 indlæg
Düsseldorff
Bygningsbevarer
- Bromma
- 3,116 indlæg
Administrator
· Skåne
· 8 666 indlæg
Rent generelt så er det vel det vigtigste at sørge for, at man har god ventilation, og at man holder fugten væk fra disse materialer.
Tænker du sove eller opholde dig i længere tid i kælderen? Hvis ikke, er det vel tilstrækkeligt at sørge for, at du har et let undertryk (fralufte) i kælderen og holder det lukket, så bør eventuel formaldehyd jo ikke sprede sig til resten af huset.
Medlem
· Östergötland
· 629 indlæg
Jeg opholder mig meget i kælderen, især om vinteren, det er derfor jeg havde så mange hylder. Jeg har en virksomhed men har ikke længere virksomhedens lokaler, så alt blev flyttet derned. Den er på 125 kvmH hapazard sagde:
Hvor stor er kælderen?
I og med at der kan være 36 hylder, så er det jo 55m2 med bare hylder...
Hvis du har 2.40 i loftshøjde, svarer testmetodens 1m2 plade i 1m3 luft til, at du har 60,4m2 kælder.
Men at du kun har 5m2 at bevæge dig på mellem 36 hylder, virker usandsynligt.
(Og nu har du svaret, at du har omtrent den dobbelte overflade)
Dog er det jo totalt irrelevant, for det fortæller kun, hvilke niveauer noget må udsende for at være godkendt til at sælges på det svenske marked. Ikke noget om, hvilken koncentration i luften der er godkendt.
Grænseværdien for en arbejdsplads, hvor du opholder dig 8 timer i træk, er 0.6mg/m3.
Hvis man ser på, hvad Arbejdstilsynet siger i https://www.av.se/globalassets/file...nering-for-formaldehyd-rapport-rap-2008-3.pdf, har de med nogle eksempler på målte værdier i træindustrien, hvor det eneste tilfælde, der oversteg 0.1mg/m3, var i forbindelse med, at man opvarmede og skrabede maling fra MDF.
Min gæt er, at dine hylder ikke udsender mere end et snedkeri under normal brug.
(Eksempler på arbejdspladser med høje værdier er laboratorier, hvor de håndterer vævsprøver i formaldehyd, hvor den højeste værdi var 0,15mg/m3, hvilket stadig er langt under grænsen)
I og med at der kan være 36 hylder, så er det jo 55m2 med bare hylder...
Hvis du har 2.40 i loftshøjde, svarer testmetodens 1m2 plade i 1m3 luft til, at du har 60,4m2 kælder.
Men at du kun har 5m2 at bevæge dig på mellem 36 hylder, virker usandsynligt.
(Og nu har du svaret, at du har omtrent den dobbelte overflade)
Dog er det jo totalt irrelevant, for det fortæller kun, hvilke niveauer noget må udsende for at være godkendt til at sælges på det svenske marked. Ikke noget om, hvilken koncentration i luften der er godkendt.
Grænseværdien for en arbejdsplads, hvor du opholder dig 8 timer i træk, er 0.6mg/m3.
Hvis man ser på, hvad Arbejdstilsynet siger i https://www.av.se/globalassets/file...nering-for-formaldehyd-rapport-rap-2008-3.pdf, har de med nogle eksempler på målte værdier i træindustrien, hvor det eneste tilfælde, der oversteg 0.1mg/m3, var i forbindelse med, at man opvarmede og skrabede maling fra MDF.
Min gæt er, at dine hylder ikke udsender mere end et snedkeri under normal brug.
(Eksempler på arbejdspladser med høje værdier er laboratorier, hvor de håndterer vævsprøver i formaldehyd, hvor den højeste værdi var 0,15mg/m3, hvilket stadig er langt under grænsen)
Medlem
· Östergötland
· 629 indlæg
Ja, kælderen er på 125 kvm, og jeg er jo ikke der 8 timer om dagen, så kan jeg lade det ligge. Tak.Dowser4711 sagde:
Hvor stor er kælderen?
Når der er plads til 36 hylder, så er det jo 55m2 med kun hylder...
Hvis du har 2.40 i lofthøjde, så svarer testmetodens 1m2 skive i 1m3 luft til, at du har 60,4m2 kælder.
Men at du kun har 5m2 at bevæge dig mellem 36 hylder føles usandsynligt.
(Og nu har du svaret, at du har omtrent det dobbelte areal)
Dog er det jo totalt irrelevant, for det fortæller kun, hvilke niveauer noget må udsende for at være godkendt for at blive solgt på det svenske marked. Ikke noget om, hvilken koncentration i luften der er godkendt.
Hvis man kigger på, hvad Arbejdstilsynet siger i [link], så har de med nogle eksempler på målte værdier i træindustri, hvor det eneste tilfælde noget overskred 0.1mg/m3, var i forbindelse med, at man opvarmede og skrabede maling af MDF.
Mit gæt er, at dine hylder ikke udsender mere end et snedkerværksted under normal brug.
Og så bliver jo 0,45x0,9 x36 , 14,5 kvm. ikke 55 kvm.
Ah, det som var fremme i linket var 1720x900mm, og 5 hyldeflader per hylde.J Johnsson 56 sagde:
Edit: Okay, det var målene på forsiden... Ja, da bliver det minimalt med areal som kan udsende noget...
Medlem
· Östergötland
· 629 indlæg
Klik her for at svare