Er lige flyttet ind i en ny lejlighed, hvor hemsen kun består af spånplader (bortset fra reglarne). Jeg tænkte ikke så meget over det ved fremvisningen, men nu har jeg indset, at dette er alvorligt. Jeg fik ordentlige problemer allerede første nat, blev dårlig i lungerne og træg i hovedet. Der er vel ingen tvivl om, at det skyldes formaldehyd....

Nu er jeg nødt til at gøre noget ved sagen straks, ellers vil jeg være syg 24/7. (indtil videre vil jeg sove på madras på gulvet)

Kan det være nok at lægge et fornuftigt plastgulv ovenpå og male pladerne på undersiden? Eller vil gassen trænge igennem?
Hvad skal jeg gøre?!
Jeg er taknemmelig for alle tips!

I øvrigt er der god ventilation, men det hjælper ikke mod disse emissioner. Har desuden en hel del planter, der skal forbedre luften. Værd at nævne er vel, at jeg også er ganske følsom.

Mal rundt om i så fald og vælg en spærrende grunder.
Omkostningen går måske lige op med at skifte til plader uden formaldehyd :-/

Jeg har hørt, det frarådes at male på spånplader, fordi de suger så meget til sig, at de afgiver gasser fra malingen i lang tid fremover. Hvis du er sikker på, at det er spånpladerne, der forårsager problemerne, synes jeg, at du skal rive dem ud.

Erik

ClasseClas
Fra Byggelits web: http://www.byggelit.se/news/15.php

Indeholder spånplader meget formaldehyd, er det farligt?
Det er desværre en udbredt misforståelse, at spånplader (emitterer) afgiver store mængder formaldehyd. Nogle ved desuden ikke, at formaldehyd er et meget almindeligt stof, som i små mængder findes overalt i den frie luft. Formaldehyd findes i varierende mængde i f.eks. naturtræ, stoffer, farver, frugter, sæber, shampooer, lim, klister, papir osv. Tobaksrøg afgiver store mængder formaldehyd, ja, praktisk talt findes dette stof i hele vores omgivelser.

Spånplader er en af de mest kontrollerede produkter, der findes i denne henseende. Sandheden er, at den lave emissionsværdi, som Kemikalieinspektionen kræver for det svenske marked, er 0,13 mg per m3 luft i indeluften. Byggelits produktion er under kontinuerlig kontrol gennem aftale med Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut, SP, vedrørende formaldehydindhold og emission.

For at sikre, at vores produkter altid skal klare de laveste værdier, har vi hele tiden fuldstændig produktionskontrol. Den gennemsnitlige emission fra Byggelits spånplader er væsentligt lavere end den tilladte grænseværdi og er tæt på, hvad almindeligt ubehandlet naturtræ afgiver. Byggelits spånplader er SVANMÆRKET.

Pon: Har du tips på nogen sund grundfarve?

Averno: Jeg er ikke helt sikker på, at det er spånpladerne, der afgiver gasserne, men hvad skulle det ellers være? Der er en lidt stikkende lugt i rummet, og den kommer fra spånpladerne. Denne lugt irriterer mig virkelig meget...
Hvor har du hørt det henne, for resten? Skulle gerne vide mere om det.

ClasseClas: Hvad vil du sige med det der? At jeg burde købe Byggelits spånplader? De plader jeg har nu, har jeg ingen anelse om, bortset fra at de måske er 15 år gamle. De lugter dårligt i hvert fald.

Senest redigeret:
ClasseClas
crille1 sagde:
Pon: Har du tips til nogen sund grundbase?

Averno: Jeg er ikke helt sikker på, at det er spånpladerne, der afgiver gaserne, men hvad skulle det ellers være? Det er en lidt stikkende lugt i rummet, og den kommer fra spånpladerne. Denne lugt irriterer mig utroligt meget...
Hvor har du hørt det henne for resten? Ville gerne vide mere om det.

ClasseClas: Hvad vil du sige med det der? At jeg burde købe Byggelits spånplader? De plader, jeg har nu, har jeg ingen anelse om, bortset fra at de måske er 15 år gamle. Lugtede skidt gør de i hvert fald.
Jo, at det er måske andet end formaldehyd som er problemet. Udskift spånpladerne med nye eller byg/køb en ny seng.

Avemo sagde:
Jeg har hørt det frarådes at male på spånplader, fordi de suger så meget, at de afgiver gasser fra malingen i lang tid fremover. Hvis du er sikker på, at det er spånpladerne, der forårsager generne, synes jeg, at du skal rive dem ud.

Erik
Kilde?

Har svært ved at se, hvordan vandbaseret maling, der er hærdet, kan afgive gasser bare fordi, det males på spånplader. Hvilke gasser er det i øvrigt?

Hvis det er 15 år gamle spånplader, er det nok det meste formaldehyd forduftet på dette tidspunkt. Jeg synes man bør lede efter andre årsager til problemerne eller som foreslået male pladerne med en eller anden maling ifølge tanken "det gør jo ingen skade og ser jo pænt ud".

/ATW

classeclas: Sängen är det definitivt inte då jag haft den sen innan och den är rätt ny. Det luktar spånskivor/trä/formaldehyd (vet inte exakt vad med nåt lätt stickande) i hela lägenheten, och det är det jag reagerar på.

joflopp
: Vattenbaserad färg i sig innehåller ju (alltid?) formaldehyd, men det är väl små mängder?
http://www.google.se/search?q=vatte...s=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

ArneTW: Men varför luktar de så mycket då? Jag stör mig som fan på lukten. Är det inte formaldehyd och liknande gaser som är boven till den stickande lukten? Eller luktar spånskivor väldigt mycket ändå?

På tal om det så har jag en ny IKEA-byrå som luktar något liknande, spånskivor i givetvis. Efter jag haft kläder i denna byrå har det luktat starkt om kläderna, väldigt irriterande.
Kan man eliminera doften genom att lacka insidan av byrån där spånskivorna är "nakna"?

joflopp sagde:
Kilde?

Har svært ved at se, hvordan vandbaseret maling, der er hærdet, kan afgive gasser bare fordi den males på spånplader. Hvad er det for gasser for resten?
Jeg har ingen kilde, som jeg kan huske. Derfor formuleringen "Jeg har hørt". Den, der ved bedre, må gerne rette mig. Den tankegang, jeg har læst et sted, gik ud på at malingen suger ind i spånpladen og tager meget lang tid om at hærde. I den tid, den hærder, afgiver den mere formaldehyd end spånpladen i sig selv gør. Derfor fandt jeg løsningen tvivlsom at male spånpladen for at undgå gift.

Som jeg ser det, behøver ikke alle handlinger være videnskabeligt underbyggede. Spånplader er altid yderst grimme, uanset om de er malede eller ej. Hvis man mistænker, at spånpladerne påvirker ens helbred, er der intet at tabe ved at rive dem ned. De lugter som sagt sjældent godt.

Erik

Avemo: Har du noget forslag til, hvad man kan bruge i stedet for disse spånplader? Ville nye spånplader lugte bedre? De har i det mindste lavere niveauer af formaldehyd...

Og ja, lugten generer mig meget. Jeg overvejer lidt at male med miljømærket vandbaseret maling og derefter lægge aldersbestandig plast på.

Dette spørgsmål burde du stille på et andet forum, hvor de er eksperter på alt;
Diskantforum.

malone: Man ved aldrig, de er hurtige til at svare der iaf. Og det er faktisk ikke usædvanligt, at man snakker om alt mellem himmel og jord der.

crille1 sagde:
malone: Man ved aldrig, de er hurtige til at svare der iaf. Og det er faktisk ikke slet ikke usædvanligt, at man snakker om alt mellem himmel og jord der.
Jo, jeg ved.

Nu kan jeg kun svare for Alcro...men Servalack Aqua grund, som har tørret i 24 timer før færdigstrygning, er ret spærrende, ligesom deres nye panelgrund (24 timers tørretid), derefter har du problemløseren Isolera. Alle bør overstryges med færdig maling og males hele vejen rundt. Isolerar har grovere struktur, så selvom den nok er bedst, bliver den ikke lige så pæn påmalet. Alle andre kendte mærker (Nordsjö, HP, Jotun) burde have noget lignende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.