P
J Johnsson 56 sagde:
Jeg har måske misforstået noget, men for mig lyder det, at de ikke må "udlede mere end 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft" meget vagt. Det må da have betydning, hvor MEGET spånplade der er i rummet?
J Johnsson 56 sagde:
Synes stadig, at grænseværdien er vag. Hvis det nu er pr. plade, så burde det jo stå, hvilken størrelse og tykkelse de mener. En grund til, at jeg overvejer dette, er om det er rimeligt, at forsikringsselskabet erstatter mine hylder, hvor ingen var spånplade, med spånpladehylder
Det måles rimeligvis i en vægtenhed. Men det er irrelevant, hvordan kemikalieinspektionen gør, deres opgave er at sørge for at oprette en grænseværdi, som følges af leverandørerne. Som nogen sagde, er der jo ingen, der ved, hvor meget spånplade du planlægger at fylde dit rum med. Det, der er interessant i TS tilfælde, er, at Witre ikke kan opgive klassificering på pladen, der er anvendt.

hvordan kan det være flummet? Grænseværdien gælder jo om det så er en lille smule eller tretten ton plader i et rum.
Hvis grænseværdien nås meget tidligt, betyder det jo bare, at pladerne indeholder meget af det og er uegnede. Jeg tror nok, at de fleste byggematerialer, der er tilgængelige i Sverige, holder sig på den rigtige side med margen.

• Synes
  • Haha
SvanteGp og 2 andre
  • Laddar…
P
S Stefan1972 sagde:
hvordan kan det være flippet? Grænseværdien gælder jo, om det så er et lille stykke eller tretten ton plader i et rum.
Opnås grænseværdien meget tidligt, betyder det jo bare, at pladerne indeholder meget af det og er uegnede. Jeg tror nok, at det meste byggemateriale, der er tilgængeligt i Sverige, holder sig på den rigtige side med margen.
Byggematerialet gør jo det. Færdige produkter i bedste fald. Jeg synes under alle omstændigheder, at hvis TS skal gøre det til et forsikringsspørgsmål, bør han/hun drive det som om, at produktet i så fald ikke svarer til det erstattede. Ikke som et spørgsmål om FH.

Et spørgsmål, der er relevant, er også, hvor høj luftudveksling du har i kælderen. Formaldehyd er en gas og opfører sig som sådan. Den bekæmpes derfor også mest effektivt med luftudveksling gennem fortynding eller oxidation.

Så tror jeg, det er et ikke-problem, da det afgiver mest ved bearbejdning. Men for at vide det skal man måle.

Edit.
VM i stavefejl....

En helt anden ting:
Hvis spånpladehylderne kun er 10 mm tykke med en bredde på 90 cm, er det kun et spørgsmål om tid, før de bøjer, hvis du f.eks. stiller bøger på dem. Selv med underlag på c/c 45 cm er 10 mm ren skrald. Du bør have c/c 30 cm.

Jeg har selv brugte gulvspånplader (22 mm tykke og kantbeskåret ned til 45 cm dybde) med underlag med c/c 60 cm, og ved ekstremt høje belastninger kan man faktisk se nedbøjning selv hos disse.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Magnus E K
Man bliver også lidt nysgerrig på, hvordan det ser ud. Billeder? Hvorfor sådan en enorm mængde hylder?

Jeg "arbejder på" (startede i 2019 og har fået op en halvdel typ) at sætte hylder op i kælderen, men kan ikke lide spånplader af både æstetiske og tekniske grunde. Vil bruge råspont og lidt andre overskydende brædder af rigtig træ.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson sagde:
Jeg indså, at jeg er overfølsom over for formaldehyd, da vi byggede en bogreol i mdf. Snedkeren savede pladerne op inde i huset. Det tog lang tid og utallige støvsugninger og vådtørringer, før jeg holdt op med at mærke det. Efter vi havde malet bogreolerne, føltes det godt igen. Så hvis I skal opholde jer nede i kælderen, og det nogle gange bliver forhøjet fugtighed, ville jeg i det mindste have malet dem.
formaldehyd er en gas, der forlader pladen. Nutidens niveauer er næppe målbare. Hvad angår MDF, er der endnu mindre formaldehyd i. Derefter kan man ikke støvsuge formaldehyd op. Det er højst sandsynligt det fine træstøv, du ikke kan tåle. Alt træ indeholder formaldehyd. Også alle grøntsager, kosmetik, øl, medicin og alt, hvad der lever og vokser.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
J Johnsson 56 sagde:
Vad bra att jag kan byta till plåthyllor, det kostar vel på sin höjde 50000 kr. Men nu var mit spørgsmål: "Der findes jo et svensk krav på at skiver, som indføres i Sverige, må ikke afgive mere end 0,124 milligram formaldehyd/kubikmeter luft. Men hvad sker der, når man har så stor en overflade helt ubehandlet?"
Tænk hvilke svin der findes, som har frækheden til at prøve at hjælpe dig på den forkerte måde.

Det er et tilbagevendende tema i dine tråde, at du bliver ubehagelig, når du ikke får den præcise input, som du tilsyneladende mener, du har ret til. Ret ucharmerende faktisk.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
P
S senap sagde:
En helt anden ting:
Hvis spånpladehylderne kun er 10 mm tykke med en bredde på 90 cm, er det et spørgsmål om tid, før de bøjer, hvis du f.eks. stiller bøger på dem. Selv med understøtninger med c/c 45 cm er 10 mm rent skrammel. Du bør have c/c 30 cm.

Jeg har selv brugte gulvspånplader (22 mm tykke og skåret ned til 45 cm dybde) med understøtning med c/c 60 cm, og ved ekstremt høje belastninger kan man faktisk se nedbøjning selv hos disse.
Hvad jeg har forstået er det af typen lagerhylde. https://www.witre.se/sv/wsw/hylla-budget-ii-1720-x-900-mm

mowatom sagde:
Hvad jeg har forstået, er det af typen lagerreol. [link]
Ja, præcis den er det. Det er jo ikke mig, der har valgt den, det var den, de foreslog, og jeg havde ikke tid til at tjekke alt så nøje i forvirringen efter branden. De ville bestille alt så hurtigt som muligt, og jeg så kun et billede af dem og syntes, de så gode ud. Desuden står der, at en hylde skal kunne klare 175 kg. Før havde jeg mest IKEA-reoler i træ og elfa-systemet.

Senest redigeret:
mowatom sagde:
Hvad jeg har forstået, er det af typen lagerhylde. [link]
Du har sikkert ret der. Svært at drage en konklusion, når man læser det oprindelige indlæg af TS. Jeg selv gættede på klassiske elfakonsoller med spånplader som hyldebunde, hvilket jeg selv har i garagen (da med 22 mm), hvilket har fordelen, at gulvet er frit. Jeg har også lagerhylder (fra Jula) lignende de du linker til, men Julas lagerhylder har meget tykke masonitplader, men jeg ser på dit link, at der findes tilsvarende lagerhylder også som spånplade. Hvis det er fritstående lagerhylder med bæring i alle kanter, så kan TS se bort fra min kommentar ovenfor, da rækker 10 mm.

EDIT: Ser nu, at TS for nogle minutter siden har bekræftet, at det er "lagerhylder" ifølge dit link. Da kan man se bort fra mine indlæg.

Senest redigeret:
  • Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson sagde:
Jeg indså, at jeg er overfølsom over for formaldehyd, da vi byggede en bogreol i mdf. Snedkeren skar pladerne op inde i huset. Det tog lang tid og utallige støvsugninger og vådtørringer, før jeg holdt op med at mærke det. Efter at vi havde malet bogreolerne, føltes det godt igen. Så hvis I skal opholde jer nede i kælderen, og det nogle gange bliver forhøjet fugtighed, så ville jeg i hvert fald have malet dem.
Ser at du er overfølsom over for formaldehyd... Det er jeg også og har ikke tidligere stødt på nogen, der er det. Så hvordan reagerer du og på hvad? I andelsboligforeningen, jeg bor i, har vi depotrum (af spånplader) i kælderen, hvor vi havde oversvømmelse. Jeg vil have dem til at udskifte dem med tanke på skimmel/formaldehyd udledes mere, når de er blevet våde. Det er kun mig, der reagerer, men min mening er, at det ikke er sundt for nogen.

Bergn Bergn sagde:
formaldehyd er en gas som forlader pladen. Dagens niveauer er knap målbare. Hvad angår MDF er der endnu mindre formaldehyd i. Så går det ikke at støvsuge formaldehyd op. Det er højst sandsynligt, at det fine træstøv du ikke tåler. Alt træ indeholder formaldehyd. Også alle grøntsager, kosmetik, øl, medicin og alt som lever og vokser.
Jeg får en oplevelse af at "det suser" i kroppen, let hjertebanken og let hovedpine. Helt umuligt at sove. Jeg reagerer på den måde af mdf, hårfarve hos frisøren, nyt tøj som ikke er vasket (ikke alt, men meget nyt tøj), en ny sofa og puder fra Ikea vi købte til sommerhuset. Det tog meget lang tid før jeg fandt ud af, at det var puderne jeg reagerede på.

• Synes
Tina Nordström
  • Laddar…
J Johnsson 56 sagde:
Synes stadig, at grænseværdien er vag. Hvis det nu er pr. plade, burde det jo stå, hvilken størrelse og tykkelse de mener.
Det fremgår af metodebeskrivelsen (punkt 7) i standarden, at det er 1 m² plade pr. 1 m³ luft, der skal måles. Den kan købes her, men koster 995 kr (det er dog muligt at prøvelæse side 1-11, hvilket inkluderer punkt 7): https://www.sis.se/api/document/preview/38083/

• Synes
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
J Johnsson 56 sagde:
Synes alligevel, at grænseværdien er uklar. Hvis det nu er pr. plade, så burde det jo fremgå, hvilken størrelse og tykkelse de henviser til. En grund til, at jeg spekulerer over dette, er om det er rimeligt, at forsikringsselskabet erstatter mine hylder, hvor ingen var spånplade, med spånpladehylder
Det fremgår af standarden (SS-EN 717- 1:2004) som henvises til i 8 kap. 3 § 1 st. 1 p. Kemikaliemyndighedens forskrifter (KIFS 2017:7) om kemiske produkter og bioteknologiske organismer.

Standarden foreskriver til gengæld, at en vis mængde plade skal placeres i et kammer udformet på en bestemt måde, af bestemte materialer og med en vis luftstrøm, vis temperatur, vis luftfugtighed og så videre, i en bestemt tid. Udluften vandfiltreres og mængden af formaldehyd måles i vandet. Hvis grænseværdien overskrides, må pladen ikke fremstilles eller indføres til Sverige.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.