Hej!

Jeg har et hus fra 60'erne, som jeg renoverer. Jeg er nået til det punkt, hvor jeg skal beslutte, hvad jeg skal gøre, inden jeg isolerer loftet. Halvdelen af huset er renoveret, og der har jeg gipset direkte på råsponten. På loftet ligger der meget lidt isolering og kun lidt vindpap. Spørgsmålet er blot, hvad der sker, hvis jeg sprøjter 300-400 mm løsuld deroppe. En ingeniør, jeg havde hjemme, mente, at man ikke skal ændre for meget på konstruktionen af et velfungerende hus. Men med mere isolering er der selvfølgelig risiko for fugt. At plastre i spærfagene inden isolering mente han var meget arbejde, hans forslag var at hæfte forhydringspap på råsponten inden gipsen. Så får man en beskyttelse, som ikke er helt så tæt som plast, men gør en del.

Hvad er jeres refleksion over dette argument?

Og hvor køber man forhydringspap?

/Magnus

Hvis du spartler gipskødene i loftet, får du et lufttæt indvendigt loft, det burde række langt. Vær dog omhyggelig med at tætne ved indvendige vægge/loft-overgangene. Det vigtigste er lufttætheden, diffusionstæt er godt, men ikke lige så vigtigt...

Jo gipsen er hele 2400x1200 som spartles med remse, der desuden limes med vådrumslim. Væggene er OSB og gips, som tilslutter op mod gipsen i loftet. Samlingen er blødfuget med latex. Så det føles som om, det bliver ret tæt.

En tanke var at i køkkenet gøre som badeværelset. Grunde med vådrumsgrund og derefter male to lag loftmaling. Føles som de er de mest kritiske rum.

Det føles som en ok løsning, se bare over ventilationen også,
sørg for at du har undertryk i huset. Så burde det være ok.
løsningen i væg/loft-vinklen burde jo kunne fungere, skal du have loftlister?
-Om loftlister, kan du vente med en liste et år eller to for at se, om
latex-fugen ikke revner. (Men det der med den sidste liste kommer måske
naturligt alligevel, det plejer vel altid at mangle en? :)

Mikael_L
Jeg er helt enig med hakaner i alt h*n skriver.

Du vil alligevel sandsynligvis mislykkes med at gøre det gamle hus diffusionstæt, så sats i stedet på at gøre det så "lufttæt" som muligt, dvs. at varm fugtig indeluft ikke skal kunne stige op (blæse op) til det kolde loft, eller andre kolde områder, som ud i ydervæggene.

Lufttæt + kontrolleret ventilation, der sikrer et svagt undertryk i huset.

Tak for jeres svar.

Jeg kommer ikke til at have loftlister. Som du skriver, er der altid en risiko for revner i den bløde fuge. I større sprækker mod loftet har jeg først grundet og fyldt op for derefter at lave en pæn fuge. Alt er malet 5-6 gange (væg og loft sammen).

Ventilationen blev mærkbart dårligere allerede efter, at jeg satte OSB og gips op i alle soveværelser. Luften stod helt stille. Så jeg monterede vinduesventiler som en kortsigtet løsning, hvilket gør, at vi har et ok klima indenfor. Jeg kommer til at skifte vinduer og opvarmning af huset. Som en del af dette vil vi se på, hvilken løsning vi skal vælge. Facadeventiler, vinduesventiler, FTX-anlæg eller en anden løsning.

Det jeg vil opnå er at mindske risikoen for skimmel på loftet. Nu er der 50-100 mm isolering i bedste fald. Flere steder ligger der aviser eller gammelt træ. Jeg kan tilføje, at med el-kassette har vores elregninger været høje denne vinter. Så tiltagene er at isolere loftet, skifte vinduer og gennemgå opvarmningen. Loftet tager vi først, og eftersom jeg arbejder med overfladen indvendigt, vil jeg nu have med eventuelle tiltag som pap/plast mellem ru brædder og gips.

Mange siger, at man ikke skal begynde at ændre for meget i en fungerende konstruktion, hvis man ikke har problemer i dag. Men faktum er, at jeg vil have mere isolering for at reducere varmetab og lydlækage. Hvis jeg tilføjer 300-400 mm løsuld, vil jeg forhindre skimmelvækst i så stor udstrækning som muligt. Konstruktøren jeg havde hjemme sagde, at jeg ikke har plast på de steder, jeg allerede har renoveret (soveværelse, gang og bad), og at beklæde plast oppefra var besværligt. Så hans forslag var en beskyttelsespap, der stadig ånder. Jeg kan forestille mig, at han går efter netop lufttæt, som I skriver. Dette bliver i så fald i køkken (10m2) og stue (35m2).

Så var det tid til stuen, og igen er spørgsmålet, om jeg skal sætte plast eller ej. Nogle siger, at det ikke skader, mens andre mener, at jeg skal undgå det. Loftet er renset, og råsponten er nu forstærket med skruer. 2400x1200x13 gips vil hænge i loftet.

Nu ser det ud som billedet, og der ser man, at ovenpå råsponten ligger der en slags asfaltmåtte eller lignende. Formoder, at dens funktion er at være dampspærre. Dog ligger den kun mellem tagstolene, og den er ikke tæt. Men det er vel ikke godt at have både plast nede og den måtte oppe, da der vel er risiko for, at fugt bliver ved råsponten. Eller er denne måtte ikke tæt?

Har ikke sat plast i soveværelse eller hall, inden jeg satte gips der, fordi jeg tænkte, at jeg tager det ovenfra. Men det letter jo, at plasten er der, inden gipsen. Der var en konstruktør, som mente, at stue og, badeværelse og køkken er vigtigst. Hvad skal jeg gøre, plast eller ej.

Loft med råspån og synlige planker, skruet fast. Der er en åbning mellem planker, hvor man kan se en mørk spærre, muligvis asfaltmatte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.