Hej!

Jeg er i gang med at rive gildestuen ud i vores 60'er hus. Hele kælderen er nu indrettet med nålefilt-tæppe og panel på væggene. Alt dette er på vej ud, så jeg kan se, hvordan væggene ser ud bagved. Den tidligere ejer fortalte om en oversvømmelse i kælderen for nogle år siden. Løsningen var at man savede alt træ op ca. 100 mm fra gulvet. Nu hvor jeg river ud, finder jeg vævtapet på avispapir direkte på betonen. På nogle steder har der været en del vækst i form af skimmelsvamp. Dette rives ud efterhånden, men det man kan bemærke, er at ca. 200 mm op fra gulvet smuldrer pudset, sandsynligvis på grund af fugten fra oversvømmelsen men måske også fra fugtvandring fra betonpladen.

Når rummet er helt udrivet, er det tid til at ordne vægge og loft. Vi tænker os pudsede vægge malet med en slags silikatmaling, der lader det ånde. Klinker på gulvet og eventuelt beklæder vi loftet med en form for vådrumsgips. Skal også bygge en tromle til ventilation og belysning langs væggene, og det bliver stålregel og vådrumsgips.

Spørgsmålet er, hvilke tiltag jeg skal tage med forarbejdet på væggene. Jeg antager, at jeg skal hakke alt løst og der, hvor det er bom. Men kan jeg begynde at pudse og reparere, eller hvad er bedst at gøre?

Og hvad skal jeg bruge for mørtel? Jeg ved ikke, hvad der er pudset med nu.

Væg i kælder med nedbrudt puds og huller. Affald og murbrokker er spredt langs gulvet efter renovering arbejde i gang. Væg i kælder under renovering med synligt betong, gammel vævtapet, løse kabler og stikkontakt, omgivet af byggeaffald. Rummet med afskallet tapet, en døråbning uden dør og en kost står op ad væggen; gulvet er dækket af affald og støv. En kælder med afrevet tapet, en rød rørledning langs væggen, og radiatorer på den modsatte væg, hvor gulvet er dækket af affald og materialer.

• Kælderrum under renovering med betonvæg, beskadiget puds og nålfiltsgulv. Pejlestok og træliste mod væggen. Udsigt til smuldrende puds på gulvet.
  • Kælderrum med grå tæppe, aflægs træpaneler og en radiator. Væggen har synlig skade og noget af gulvpanelerne er fjernet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.