13,775 læst ·
20 svar
14k læst
20 svar
Forankring eller ej i eksisterende væg ved tilbygning.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Sandsynligvis har du sikkert vægge på de 3 sider, så er de stabiliserende. Skulle det være så, at du kun skal have glas uden nogen vægge, er det en anden sag. Så er det yderst vigtigt, at taget (stabiliseres med skivevirkning eller stag) på tilbygningen forankres til det eksisterende hus. Angående dine udgangsspørgsmål skal du måske kontakte konstruktøren angående dine overvejelser om at bygge nyt og gammelt sammen uden bevægelsesfuge. Han har sikkert styr på alle forudsætninger, som ikke alle nødvendigvis fremkommer i denne tråd.
Nej, jeg lånte bare tråden, det er ikke mig, der byggerB bossespecial sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Ahh, nogle gange går det lidt hurtigt 
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Stabiliteten af en bygning er det allervigtigste, det spiller ingen rolle, hvor stærke alle bjælker er, hvis huset alligevel vælter. Stabiliteten af en bygning er det første, man skal afklare, da dette er utroligt svært at løse på et alt for sent tidspunkt (Dette gælder selvfølgelig sjældent almindelige villaer, da disse oftest er lave og fulde af vægge).
Jeg har støbt sålen som en kvadrat og muret med Leca, så grunden har 4 sider.Martin_B sagde:
Ja det er mærkeligt, at man får så forskellige råd. Næsten hvor man end læser, lyder det næsten hysterisk, at man ikke må bygge sammen. "Det skal være fritstående!" bla. bla.
Søgte for et stykke tid siden info om netop dette, og principskitser på forskellige konstruktioner, hvordan man bør forbinde til eksisterende bygning, hvordan tilslutning ved taget skal se ud, så det ikke lækker ind, men jeg fandt intet konkret, der løser problematikken med at det skal være fritstående, men alligevel være stabilt og alligevel tæt mod eksist. bygning uden at vand skal finde vej ind ved regn osv.
Men da byggede du altså tilbygningen med 3 vægge så at sige? Og udnytter dermed eksisterende bygnings ydervæg og anvender den som en indervæg i tilbygningen?
Hvordan får du stabilitet i tilbygningen, når det blæser fra siden så?
Burde falde sammen som et korthus, hvis ikke det er forankret i hovedbygningen, og der ikke findes en 4. væg bygget med plademateriale?
Jeg har tænkt mig at regle også på siden mod eksisterende bygning, dels fordi den eksisterende væg ikke er lige og så har jeg en bæring til mellemloftet. Det bliver dog typ 45x70 eller 45x95 på den væg i stedet for 45x170 + 45x70 som det er på de 3 andre vægge. Bliver derefter osb og gips på alle vægge.
Klik her for at svare