Ja, det lyder rimeligt. Måske lægge regler i kryds i loftet plus at bræddegulvet på balkonen stiver op? Fast i huset er den, da de to indre hjørnestolper er spigede ind i husvæggen. Satt med 7-tommer søm eller lignende :-)

OK, så ledet fastgørelse kan fungere. Ville det være bedre end mit forslag med gevindstænger?

De tidligere stolper var ikke engang fastgjort i fundamentet. Bare stod ret op og ned.

En metalbeslag monteret på gulvet fastgjort til en træpille med bolte.

En fastgørelse på hver side af søjlen ifølge billede.

Tak for hjælpen! Vi færdiggør støbeformen i weekenden, så jeg vil gerne nå at få hjem tingene. Støbning forhåbentlig snart derefter. Skal jeg tolke dette som, at min idé med gevindstang ikke er god?

PCLarsson sagde:
[billede]

En fastgørelse på hver side af søjlen ifølge billede.
Men der står jo søjlen nede på betonen. Vil undgå det. De bliver sandsynligvis ikke helt indklædt.

Får jeg ikke fat i noget måske bygger jeg 4 små "lådor", så kan man vel spare huller i betonen og støbe de rigtige fæster ind senere?

gstv sagde:
Joma har som du allerede har set mange varianter, der ville fungere for dig. Hvis du ikke har støbt, så er det nemmeste at sende en stolpesko ned i betonen. typ [link].
Alle disse regnes som ledede fastgørelser.

Det er intet problem at bore 10 cm fra kanten, men unødvendigt, meget nemmere at støbe ind.
Ja, det føltes meget unødvendigt at bore. Man ved jo aldrig, om man får lavet en revne eller noget.
Det hælder mod sådanne Hero justerbare stolpesko fra Joma, er i gang med at ringe rundt for at se, om jeg kan få fat i dem inden weekenden. Skal findes hos Ahlsells og Beijer i Jönköping.

Mikael_L
Jeg synes bare, at alle de der justerbare varianter er ret grimme, ja i din anvendelse altså.
(Til det der fine hus m.a.o.)

Jeg tror, at jeg selv bare ville forsøge at ordne en enkel plade under stolpen, bare så træet kommer 5-20mm over betonytan.

Senest redigeret:
Mikael_L, det var jo det, der var min første tanke med gevindstang og møtrik + plade, men ingen her ser ud til at synes, det var en god idé ;)

Eventuelt klæder vi søjlens nederdel med noget lignende en gulvlist eller sådan. På indersiden i hvert fald. På ydersiden må man håbe, at det skjules rimeligt godt med maling. Eller man kan dække med en plade eller noget. Havde alligevel tænkt at have en plade, der forhindrer vand i at løbe langs kanten på fundamentet.

Jeg ville vælge dit forslag med en gängstång med en topplade og møtrik, så du nemt kan justere højden.

Ja, det kommer nok til at blive sådan. Har diskuteret med konstruktør også og fik positiv respons for idéen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.