Vi skal straks støbe nyt betonfundament til vores veranda. Jeg overvejer nu fastgørelse/forankring af træpillerne. Tidligere stod de jo bare direkte på betonen. Vedhæfter et billede af tidligere veranda. Den nye bliver med vinduer og plader bag "hegnet".
Pillerne er 130 mm massivt træ, så stolpesko findes vel næppe i den dimension? Jeg overvejer at støbe en gevindstang (20 mm) ind for hver stolpe og derefter sætte møtrik, stålplade og møtrik. På den måde får jeg jo mulighed for at justere i højden. Du laver en uddybning i pillen for den opstående del af gevindstangen + møtrik.
Er dette en fornuftig løsning? Eller skal jeg snarere have 4 smallere gevindstænger per pille? Stadig med stålplade den står på.
Forslag til andre løsninger modtages også med tak.
Vedhæfter en professionel skitse på hvordan jeg mener
Skal man måske have en stålplade også under betonoverfladen, som en slags "anker"? Måske lettere at fixere gevindstænger inden støbningen da?
Kan også indskyde at jeg gerne støber ind løsningen for at undgå at bore tæt på kanten på det nye fundament senere. Hvis det er muligt. Alternativt om man kan lade et hul til senere indstøbning med noget?
Nej, egentlig synes jeg ikke det. Det var bare noget der fløj i mig plus at svigerfar havde nogen slags justerbare fødder på noget byggeri derhjemme og det syntes han var godt. Jeg tænkte mere at det måske er et plus når man skal kappe til de 4 meter lange stolper og få det i vater når man lægger gulvet på altanen. Hvis en af dem så skulle blive nogle mm forkert så...
Tager dog gerne imod også ikke-justerbare forslag!
Ville du anbefale 1 stk 20mm gevindstål pr. søjle eller 4 tyndere som holder pladen? Hvis jeg tager 4 tyndere, vil de måske være 10cm fra kanten, men få en lavere belastning pr. stykke.
Fik min inspiration fra "Stolpsko FZV" på www.wurth.se.
Der har man en plade nederst også, sandsynligvis for at bolte fast. Ville det blive bedre, hvis man har en nedre plade også, som man støber ind med møtrikker og alt?
Hvordan mener du med moment? Belastning i sidled? Når byggeriet er færdigt, bør belastningen mest bestå af tryk ovenfra samt eventuel vindpåvirkning. Før vi lavede verandaen om, stod træpælene direkte på en betonklods med et rør i midten. Tænkte at undgå træ mod beton denne gang.
Tror momentet som opstår i en konstruktion som billedet er forsvindende i dette tilfælde.
En ledforbindelse er derfor at foretrække. Stolpesko findes i disse størrelser, både faste og justerbare, både i sidelæns og højde.
Fx har Hilti mange forslag til stolpesko.
Hvis forbindelsen skal dimensioneres til at optage moment, skal søjlen blive fast indspændt, hvilket kræver nogle beregninger samt at det er et mere avanceret knudepunkt.
Balkonen i sig bør gøres "vridstabil" (ja så den ikke kan trykkes sammen til en rombeform) og så fastgøres ordentligt til huset. Så skal stolperne ikke behøve at tage moment i fastgørelserne, men de kan ses som ledede fastgørelser.
Så ser jeg på sagen i hvert fald. Som den ikke-konstruktør jeg er.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.