Havde sidste år et byggefirma, der lavede en tilbygning i vinkel. Meget tilfredse på alle måder. I dag opdagede vi en ting som både vi og tilsynsmanden havde overset, som vi nok gerne ville have ordnet:
Skitsen er lidt klodset lavet, men "problemet" er, at tagrenden ligger for langt ude, sammenlignet med den eksisterende bygning. Det volder også lidt besvær på den anden side af tilbygningen, hvor den mødes med huset, der bliver der et lille sammenstød mellem vindskedepladen og tagrenden. Det var en bekendt, der stod og kiggede, som gjorde os opmærksomme på dette.
Spørgsmålet er nu, hvordan løser man dette bedst muligt? Der er gået for lang tid til, at jeg har lyst til at skændes med firmaet, de var som sagt meget dygtige og flinke og havde vel bare ikke tænkt på dette, da de byggede. Det er ingen teknisk fejl med, hvordan de har gjort det, det er udelukkende æstetisk fra vores side.
Hvordan går man til værks for at fikse det? Der er ca. 6 cm, som begge tagrender skal flyttes ind. Jeg tænker, at man skal løfte den nederste tagstenrækken, skrue rændekrogene løs og flytte dem ind og bøje dem om, så de kan være 6 cm længere ind/op men samtidig ligge på samme niveau som før. Så må man kappe den nederste tagsten, så vandet kan løbe ned i renden på samme sted som før. Der ligger en lægte nederst, denne tænker jeg, at man snedkapter, så man får den nogle cm ind også. Svallet og pap rører man ikke.
Som sagt, billeder.. men i min (plåtslagare)verden så afhænger problemet af, at krogen er i lod, men tagefodsbrættet sidder i vinkel mod tagfaldet? Så bliver der luft i bunden mellem krogen og tagefodsbrættet. Men krogen ligger jo mod sidste lugte, så hvordan det skal kunne flyttes ind, forstår jeg ikke.
Muligt at en anden type krog kan løse problemet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.