Nu begynder slutningen på husbyggeriet at nærme sig...
Da herrerne, der murede underetagen op, tilsyneladende ikke var så omhyggelige, blev væggene ret ujævne.
Hvordan skal jeg nu gøre, når jeg skal flise badeværelset i underetagen???
Væggene er muret op af Lammi blokke, som derefter blev fyldt med beton. m.a.o. solide betonvægge.
Er det bare at smide fixet på og jævne ujævnhederne med dette, eller skal man "spartle" med noget inden??
Havde tænkt at udjævne med gipsmørtel, men kom i tanke om, at det måske ikke kan holde fliserne oppe sidenhen ...
Nogle gode idéer???
Da herrerne, der murede underetagen op, tilsyneladende ikke var så omhyggelige, blev væggene ret ujævne.
Hvordan skal jeg nu gøre, når jeg skal flise badeværelset i underetagen???
Væggene er muret op af Lammi blokke, som derefter blev fyldt med beton. m.a.o. solide betonvægge.
Er det bare at smide fixet på og jævne ujævnhederne med dette, eller skal man "spartle" med noget inden??
Havde tænkt at udjævne med gipsmørtel, men kom i tanke om, at det måske ikke kan holde fliserne oppe sidenhen ...
Nogle gode idéer???
Hej,
hvorfor ikke tage "herrerna" som skabte elendigheden?
De bør udbedre dette.
Formoder at det var en firma.
Har du ikke betalt alt? Med kvittering? Der er jo en del du kan trykke på i så fald. Gør det i så fald skriftligt!!
Vil de ikke efter et par påtrykninger kan du tilbageholde betaling eller lade en anden firma ordne det for de penge du holder tilbage.
hvorfor ikke tage "herrerna" som skabte elendigheden?
De bør udbedre dette.
Formoder at det var en firma.
Har du ikke betalt alt? Med kvittering? Der er jo en del du kan trykke på i så fald. Gør det i så fald skriftligt!!
Vil de ikke efter et par påtrykninger kan du tilbageholde betaling eller lade en anden firma ordne det for de penge du holder tilbage.
Ujævnhederne varierer mellem 1-2 cm, og det er vægblokkene, der er forskudt i forhold til hinanden.
Desværre var monteringen (murningen) af stueetagen et panikprojekt, som vi skulle have gjort selv, men da tegningerne blev 2-3 måneder forsinkede, nåede vi det ikke selv og måtte hyre en smule tvivlsomme håndværkere. (som åbenbart endda havde alkoholproblemer, opdagede vi senere)
Det er lidt svært at få fat i håndværkere med en uges varsel.
Men jeg har formået at finde ud af, hvordan jeg skal gøre.
Jeg vil nu pudse med Maxits (=Optirocs) Gypsum for udjævning og derefter flise ovenpå det.
Desværre var monteringen (murningen) af stueetagen et panikprojekt, som vi skulle have gjort selv, men da tegningerne blev 2-3 måneder forsinkede, nåede vi det ikke selv og måtte hyre en smule tvivlsomme håndværkere. (som åbenbart endda havde alkoholproblemer, opdagede vi senere)
Det er lidt svært at få fat i håndværkere med en uges varsel.
Men jeg har formået at finde ud af, hvordan jeg skal gøre.
Jeg vil nu pudse med Maxits (=Optirocs) Gypsum for udjævning og derefter flise ovenpå det.
Puds væggene op. Du kan med fordel anvende Gypsum naturgips, let at arbejde med.
plexi
plexi
Jeg har et lignende problem, når jeg skal flise på min gamle kældervæg (som i dag er malet). En håndværker foreslog stålregel og gipsplade, men jeg synes, det bygger unødvendigt meget. Håndværkeren kunne ikke lide at pudse med gips, havde dårlige erfaringer med, at det ikke holder så godt. Findes der ingen andre alternativer til gips at pudse glat med??
Hvis du fjerner malingen først, så er kalkpuds et af de alternativer, jeg tror på. Det størkner ikke så hurtigt som gipsen (du når at jævne overfladen ud) og er meget billigerefremag sagde:
Man kan sætte fliser direkte i et friskt lagt puds :-/ Læste et sted, at man gjorde sådan, før man opfandt alle de klæbemasser, der bruges nu. Hvor svært eller let og holdbart det er at sætte fliser i pudset, ved jeg ikke, men kalkpuds er jo samme materialeblanding som kalkmurværk, og den holder jo mange vægge sammen ;D. Badeanstalter og mosaikker i det gamle Rom blev udsmykket ved at lægge fliser i pudset, og de holder endnu;D.
gaia
Nu har vi pudset væggene med Optirocs/maxits Gypsum og det blev rigtig godt.
Vi slog senere et par brædder op med søm gennem pudset for at få lige hjørner, så opdagede jeg, at pudset sidder "skide" godt, krakelerede knap nok der, hvor sømmet var gået ind, kun et lille rundt hul efter sømmet.
Let at arbejde med og bliver rigtig flot.
Anbefaler stærkt dette.
Vi slog senere et par brædder op med søm gennem pudset for at få lige hjørner, så opdagede jeg, at pudset sidder "skide" godt, krakelerede knap nok der, hvor sømmet var gået ind, kun et lille rundt hul efter sømmet.
Anbefaler stærkt dette.
Kan man lægge fugtspærre på dette senere, hvis man vil bruse mod væggen?NordiCs sagde:Nu har vi pudset væggene med Optirocs/maxits Gypsum og det blev rigtig godt.
Vi slog senere et par brædder op med søm gennem pudset for at få lige hjørner, og jeg opdagede, at pudset sidder "skide" godt, krakelerede næsten ikke der, hvor sømmet var gået ind, kun et lille rundt hul efter sømmet.
Anbefaler stærkt dette.
Også vi anvendte gypsum, blev kanon. Så er det bare at rulle på primer og fugtspærre ifølge instruktionerne.
Var dog lidt bekymret for at bruge gips i et badeværelse, da det er vandopløseligt. Da jeg hyrede fyrene, tog jeg det for givet, at de ville bruge "rigtig" cementbaseret puds. De forsikrede dog, at Gypsum fungerer i badeværelse, og det står også i produktbeskrivelsen.
/A
Var dog lidt bekymret for at bruge gips i et badeværelse, da det er vandopløseligt. Da jeg hyrede fyrene, tog jeg det for givet, at de ville bruge "rigtig" cementbaseret puds. De forsikrede dog, at Gypsum fungerer i badeværelse, og det står også i produktbeskrivelsen.
/A
Klik her for at svare