376 læst ·
4 svar
376 læst
4 svar
Hjælp! Ujævne lægter ved gipning af indvendige vægge
Jeg er i gang med renovering af to rum, hvor der tidligere har siddet masonitplader på væggene, som nu skal udskiftes med gips. Reglarne er dog ret ujævne og skal justeres, før jeg kan skrue gipsplader op. Men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal gøre det. Reglarne er limet og sømmet fast mod masonitpladen, der er væggen ud til det tilstødende rum, så jeg har ingen mulighed for at justere, hvordan de sidder. Der er ret mange millimeters forskel, hvis jeg sætter en retskinne mod, se billeder
Nogle tips til, hvordan jeg skal løse dette? Hvor stor forskel er acceptabel for at opsætte standard 12.5x1200x2400 mm gipsplader? Jeg har overvejet enten at høvle de reglar, der "stikker ud" eller at sætte nye reglar op uden på de gamle.
Nogle tips til, hvordan jeg skal løse dette? Hvor stor forskel er acceptabel for at opsætte standard 12.5x1200x2400 mm gipsplader? Jeg har overvejet enten at høvle de reglar, der "stikker ud" eller at sætte nye reglar op uden på de gamle.
Jeg plejer at have lidt spildstykker af fiberskiver liggende til at shimse med i sådanne situationer. Plejer ikke at være så omhyggelig med, hvilken type afstand det er, så længe de giver støtte til gipspladen, og man kan skrue gipsskruen igennem.
Har læst lignende tips i andre tråde, men forstår ikke helt, hvordan det skal foregå. Så skal jeg vel shimse hele længden af reglarne i den rette tykkelse? Det føles ikke så let at få til.B Byggmarodören sagde:
Sæt en ny regel ved siden af, søm den fast i den der allerede sidder der, eller høvl dem som stikker ud med elhøvl.
Jeg renoverede to rum i et rækkehus tidligere, og der havde reglarne bøjet sig og de linjerede dårligt, men der var det rigtig forskelligt.
Jeg brugte strimler af masonit og limede en eller to strimler på de reglar, der havde brug for det. På visse reglar blev det kun delvist dækket med masonit.
Limede med konstruktionslim.
Derefter brugte jeg båndsliber for at tage niveauet ned, hvor det var nødvendigt.
Blev godt nok til at sætte nyt gips.
Jeg brugte strimler af masonit og limede en eller to strimler på de reglar, der havde brug for det. På visse reglar blev det kun delvist dækket med masonit.
Limede med konstruktionslim.
Derefter brugte jeg båndsliber for at tage niveauet ned, hvor det var nødvendigt.
Blev godt nok til at sætte nyt gips.
Klik her for at svare