20,321 læst ·
16 svar
20k læst
16 svar
Hvordan fikse ujævn væg inden flisning
I vores kommende badeværelse har vi en ydervæg, hvor der tidligere var fliser på halvdelen og puds på den anden halvdel, dette er for længst blevet fjernet, og væggen skal jævnes ud for derefter at kunne flises. Hvordan gør man dette på den bedste måde? Ujævnhederne vurderer jeg til ca. 2 cm som mest plus nogle større huller. Vedhæfter et lille billede af væggen med.
- Kan man pudse den, i så fald hvordan gør man, hvad bør man bruge for materiale, fremgangsmåde osv., hvad kan det koste hvis man lader en håndværker gøre det? (4 kvm vægareal)
- Opsætte masterboard som de øvrige badeværelsesvægge, hvordan fæstner jeg denne på bedste vis, flisefix?
- Noget andet forslag?
Taknemmelig for al den hjælp I kan yde!
- Kan man pudse den, i så fald hvordan gør man, hvad bør man bruge for materiale, fremgangsmåde osv., hvad kan det koste hvis man lader en håndværker gøre det? (4 kvm vægareal)
- Opsætte masterboard som de øvrige badeværelsesvægge, hvordan fæstner jeg denne på bedste vis, flisefix?
- Noget andet forslag?
Taknemmelig for al den hjælp I kan yde!
Det som er mest let at arbejde med er nok en gipsbaseret puds eller en cementbundet spartelmasse. Disse har en mere plastisk konsistens end en puds. Hvis det er letbeton under, skal det være et lavalkalisk produkt, hvis man vælger cementbaseret.
Så er det første lag lagt, jeg må påføre flere lag da jeg er nybegynder, ellers ret okay at arbejde med faktisk.
- Hvor længe skal det så tørre, før man kan flise på det?
- Hvor jævnt skal det være for at flisningen skal blive god?
- Hvor længe skal det så tørre, før man kan flise på det?
- Hvor jævnt skal det være for at flisningen skal blive god?
Tørretiden afhænger af produkt og tykkelse, læs produktbladet. Og jævnhed er svær at beskrive, afhænger også lidt af hvilke plader du skal have.tpsoft sagde:
Kør med maxits gipsputs. pladerne der skal op er 10x30cm.
Det er nok med ca 2 uger i hvert fald det handler ikke om måneder?
Ifølge maxits brugsanvisning behøvedes ingen primer i hvert fald, kun hvis man skulle have det på glatte underlag, hvis jeg forstod det rigtigt.
Det er nok med ca 2 uger i hvert fald det handler ikke om måneder?
Ifølge maxits brugsanvisning behøvedes ingen primer i hvert fald, kun hvis man skulle have det på glatte underlag, hvis jeg forstod det rigtigt.
Gipsmørtel er ikke at anbefale mod ydervæggen (hvis det er under jord), da det før eller senere vil mugne.
Hvis det er under jord, kan man gøre følgende: jeg blev anbefalet først at lægge et lag primer, pudse med fix, derefter primer igen, og til sidst fliserne. (Har spurgt fliselægger).
Er det over jord, er det stadig praktisk at pudse med fix.
Venlig hilsen /Magnus
Hvis det er under jord, kan man gøre følgende: jeg blev anbefalet først at lægge et lag primer, pudse med fix, derefter primer igen, og til sidst fliserne. (Har spurgt fliselægger).
Er det over jord, er det stadig praktisk at pudse med fix.
Venlig hilsen /Magnus
om jeg må låne tråden lidt
... hvis man har en kældervæg nu, hvad er så bedst at pudse med? c-pudsebrug eller?
Har nemlig nogle lidt dybere revner, der skal "bankes" ud og fyldes med noget... og så bliver det fuldpudsning
af hele væggene.
/
M
Har nemlig nogle lidt dybere revner, der skal "bankes" ud og fyldes med noget... og så bliver det fuldpudsning
af hele væggene.
/
M