Hej! Jeg har et to-plans teglhus fra 20'erne med kælder og vil åbne lidt op på stueetagen ifølge billede. Jeg undrer mig over hvordan man kan bære med bjælker hvad væggen før bar. Har tænkt mig at bruge en IPE160 som horisontal bjælke men undrer mig over hvordan man bedst bærer denne vertikalt. Har VKR 120x60x5 som forslag på begge sider men ved ikke om dette normalt er tilstrækkeligt. Eller om man lader bjælken bare hvile på teglvæggen og ikke bruger en vertikal bjælke overhovedet. Årsagen til at jeg gerne vil have den vertikale bjælke er at den sandsynligvis bliver smallere end at lade en lille del af den gamle teglvæg bære bjælken. Nogle tips til hvordan man passende gør i en situation som denne?
Før:

Efter:

Bjælker:

/Magnus

Jeg har spekuleret lidt over det ovenstående med. jeg åbnede op i vores køkken så 2 rum blev til ét, der var det enkelt for det gik jo an at støtte op mellem etagedækket med støtter på begge sider af væggen, gulvbjælkerne bar jo op ovenstående væg via støtten. hvis du forstår. men hvis man har en murstensvæg der skal fjernes som ikke har et mellem etagedæk fæstet igennem sig, bliver det nok sværere kan jeg forestille mig.

i mit tilfælde udnyttede jeg at mellem bjælkerne gik igennem murstensvæggen. men du skal jo åbne op i 2 vægge. så mindst en af væggene har ingen bjælker igennem sig. hvis man nu har træbjælkelag.

kan forestille mig at man skal bore igennem en masse bjælker med støtter på tværs som støtter vægten fra væggen på plan 2 er mit gæt.

ingen direkte svar har men ville mest analysere og undre mig med dig :-)

Ved ikke helt, hvad stämp er, men tror det er den vertikale bærer, ikke? Kan tilføje, at teglvæggene fortsætter fra kælderen helt op til anden sal, så som jeg ser det, er de bærende i sig selv. Etage 1 bæres af jernbaneskinner, og etage 2 bæres af træbjælkelag. Så den vertikale bjælke (stämp?) vil stå på kældertegelvæggen. Mit spørgsmål er, om dette er muligt, og hvis ja, hvad den passende dimension for denne vertikale aflastning kunne være?

Stemp er midlertidige støtte under byggetiden.
Det du kalder vertikal bjælke hedder søjle.
Navnet afhænger af funktionen, dvs. horisontalt bliver det bjælke, vertikalt søjle.

så forstår jeg Meckis kommentar bedre. Ja, den ene murstensvæg bærer bjælker, mens den anden ikke gør det, kan man mistænke. Formoder, at gulvbrædderne på anden sal afslører retningen på bjælkerne. Jeg vil stille stålrør som stempel på hver side af væggen, der løfter en planke mod loftet, mens jeg fjerner væggen og ikke har bjælke på plads. Spørgsmålet er, hvad man bedst vælger som søjle? U-bjælke, firkantprofil eller I-bjælke?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.