Hejsa
Vi underskrev i begyndelsen af maj kontrakt på, hvad vi tror er drømmehuset, med indflytning allerede den 3/6. Jeg har en hobby, som kræver en del plads: samling af vintage højttalere og forstærkere. Et af ønskerne med det fremtidige hus var et stort rum, hvor der var plads til både lytning og samling. I kælderen har vi en idé om, hvordan det kunne se ud. Hverken jeg eller min partner er bygningsingeniører, er dette virkelig muligt? Hvad ville det koste at hyre et firma til at gøre alt?

Sådan ligger det: 1 1/2 plan med kælder, bygget 1950.
Plantegning af entréplan for et hus fra 1950 med værelser som køkken, stue, hall, soveværelse, spisestue, og trædæk vises.

Plantegning af kælder med rum: Hall, Rum, Sovrum og Badrum. Viser afstande og placeringer i huset, inkl. Pannrum og G-Entré.
Vi vil gerne forene Hall, Soveværelse og Badeværelse i kælderen (billede 2) til ét stort rum, samt opsætte en væg mod fyrrummet. Soveværelsets væg ud mod hallen er gips.

Her er nogle uddrag fra den oprindelige byggetilladelse:
Bygglovsritning med detaljer om husets grund, vægge og tag, bygget i 1950, med fokus på cement- og betonmaterialer.

Ansøgning om byggetilladelse fra 1950, Tyringe. Indeholder detaljer om fundament, ydervægge, og indvendige vægge, samt søgende og ejendomsoplysninger.

Bygglovsdokument från 1948 med tekniska specifikationer för bottenbjälkar, tak och uppvärmningssystem. Skrivet maskinellt med handskrivna noter.

Plantegning af et hus fra 1950 med 1½ plan, kælder, sektioner og forskellige rum mærket: køkken, soveværelse, stue og bad.

Hvad tror I?

Tak på forhånd,
Oscar

Hej Oscar og velkommen til Byggahus forum!

Det fremgår af den tekniske beskrivelse og originaltegningerne, at væggen mellem det nuværende soveværelse og badeværelse i kælderen er bærende (se markering på vedhæftede billede). Betonbjælkelaget ovenover er sikkert armeret med hensyn til væggens eksistens. Teoretisk set kunne det være muligt at afstive den med en bjælke på en del af strækningen, men eftersom loftshøjden kun er 210 cm, er der sandsynligvis ingen pointe i det. Det vil desuden sandsynligvis blive ret dyrt. Jeg foreslår, at I skitserer en alternativ løsning.
Plantegning af kælder med rum markeret, rød cirkel fremhæver en bærende væg mellem soveværelse og badeværelse.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Tak for respons.
Den markerede væg er ikke bærende, vel? Væggen med dør ud mod hallen er, som nævnt, af gips, men kan man fjerne resten uden videre tiltag? Hvad ville det koste?

Tegning af et hus med forskellige etageplaner og sektioner, viser rumlayout og vægge, potentielt for renoveringsplaner og prisovervejelser. Plantegning af et hus med rum som hall, soverum, badrum og pannrum. Viser døre og deres placering, med kompasretning øverst til højre.

Kan man ikke støtte med søjler i stedet for bjælker?
Vi (jeg) vil virkelig gerne kunne få et rigtig stort rum til min hobby. Er der nogen idé om, hvad den vidtstrakte plan ville koste?

Nej, den af dig markerede væg er ikke bærende. Jeg plejer ikke at udtale mig om omkostninger for arbejde. De kan variere afhængigt af by og andre omstændigheder, som man ikke kan vurdere så her på afstand. Jeg tør dog påstå, at omkostningen er ubetydelig sammenlignet med at tage den væg ned, som du helst vil tage ned.

Søjler og bjælker hænger sammen. De forudsætter hinandens eksistens. Jeg ville overveje, om det ikke går at lave noget ud af fyrrum og badeværelse sammen i stedet.

Skal du rive væggen mellem soveværelse og badeværelse og ikke har plads til en ståldrage, så kan det lade sig gøre at kulfiberforstærke bjælkelaget. En lille strimmel over åbningen og sandsynligvis nogen strimmel eller nedfræset stav på etagen ovenover ved åbningens ender.

@wittens forslag er naturligvis interessant, men jeg synes ikke, at du har tænkt mulige løsninger igennem ordentligt. Med udgangspunkt i det, du skrev i første indlæg, plads til udstilling og lytning, synes jeg, at det burde kunne realiseres indenfor rammerne af de faste vægge og åbninger, der allerede findes. Den bærende hjertemur er jo allerede afvekslet for to døråbninger ved siden af hinanden. En mulig planvariant er nedenstående billede, men der er flere muligheder. Udstilling i trappehallen og lytning i nuværende badeværelse. Flytter du væggen mellem fyrrum og badeværelse mod fyrrummet, kan du få en åbning, der svarer til to døre.
Kælderplan med rum som pannrum og tvättstuga, trappeadgang og vægge markeret. Plan for potentielle ændringer i vægposition.

• Synes
witten
  • Laddar…
Tak som fan for vejledningen. Vi får nøglerne på mandag, og jeg begynder at tænke på, som nok ikke er usædvanligt for "købt-hus-for-første-gang"-par, om vi virkelig har købt det rigtige hus.

Der er yderligere en mulighed: en sidebygning af store dimensioner:
Plan af sidebygning med mål, viser eksisterende garage og ny tilbygning fra 1996, inddelt i sektioner A og B, med dimensioner og højdeangivelser.
Tilbygning 1996, enkeltgarage bliver dobbelt. Gæsteværelse i areal betegnet B ovenfor.

Planløsning af en garage/forråd, muligvis fra en tilbygning, viser dimensionerne 700x680 cm.
Tilbygning 2005.

Man kunne udnytte de 700 x 680 cm til lytning/samling, med en adskillelsesvæg mod garagen i linje med gæsteværelsets kortside. Hvad kan det koste at gennemføre?

Jeg synes I skal vente lidt med at fortryde. Bo jer ind nogle år først. Huset har kvaliteter. Desuden må det ligge godt, eftersom det krævede dispensation fra Länsstyrelsen.

Jeg har ingen mening om omkostningerne, men ser klare fordele ved garagevarianten. Den lave loftshøjde i kælderen i kombination med behovet for lyddæmpning (som stjæler loftshøjde) taler for det. Det bliver sandsynligvis billigere end kældervarianten. Den bedste måde at finde ud af på forhånd, hvad noget koster, er at tegne det op og anmode om tilbud fra flere steder.

J justusandersson sagde:
Desuden må det ligge godt, eftersom der krævedes dispensation fra Länsstyrelsen.
Hvad mener du?

Det står i byggetilladelsen, som du har offentliggjort, at ansøgeren har brug for dispensation fra Länsstyrelsen.

Jeg har droppet tanken om et primært lytterum i kælderen. Det bliver for besværligt og dyrt. Desuden værdsætter jeg at kunne smutte ud til sidebygningen, tror jeg på forhånd.

Der kommer måske en ny tråd, hvor jeg håber på råd om, hvordan lytterummet i sidebygningen skal udformes.

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.