Hej!

Er der nogen, der kan besvare nogle begynder-spørgsmål.
Jeg har en konstruktionsplan for at fjerne nogle bærende vægge i huset. Men efter at have bedt om tilbud fra nogle byggefirmaer med besøg har 3 ud af 5 ønsket at udføre arbejdet på en anden måde og ikke ifølge tegningen.

For eksempel ønskede en, at der skulle stampes, rive ned og lægge bjælken op, og så støbe en væg op samt støbe bjælken ind i det i stedet for at efterlade 400 mm af den eksisterende væg ifølge tegningen og undvære anlægsplade og kiler.

De fleste så ud som spørgsmålstegn, når man skulle have anlægsplade og kiler osv. Hvad skyldes dette? Er det normalt/ok at lægge bjælken op og undvære disse skridt?

Hvordan bliver det, hvis man gør anderledes end tegningen, når kontrolansvarlig kommer og foretager inspektion?

Den, der virkede til at kunne udføre arbejdet ifølge tegningen, gav et tilbud på 80.000:- ekskl. moms for 3 vægge á 4 m lange, vægge af tegl.

Er dette en rimelig pris?
 
Vovet af dem, der ønskede at udføre det på egen måde, når de overtager projekteringsansvaret fra K....
 
Ud fra det du skriver og tegningen gætter jeg på, at det er en form for murede vægge?
Oplagspladens opgave er at fordele trykket jævnt over en større flade på oplaget. På steder, hvor der er IPE-bjælker, er denne nødvendig, da disse bjælker er smalle. På et sted blev der angivet en HEA-bjælke, som er ligeså bred som oplagspladen, i dette tilfælde kunne man undlade pladen.
Årsagen til kilerne er at gøre bjælken "aktiv", altså at belaste bjælken. Løfter man blot bjælken op uden kilerne, er bjælken ubelastet, når stemplen slippes, og der vil ske en lille "ukontrolleret" deformation af bjælken, inden den begynder at bære.

Hvis dem, der skal udføre arbejdet, ønsker at ændre noget, skal de vise, at deres løsning er mindst lige så god som den foreslåede, samt at de skal vide, at de påtager sig konstruktionsansvaret.
Så er det jo sådan, at ved ombygninger ved man ikke hele sandheden, før man begynder at åbne op for væggene, og det er næsten mere reglen end undtagelsen, at man må løse tingene på stedet, dette skal en kontrolansvarlig vide, så der behøver du nok ikke være bekymret.
 
  • Synes
justusandersson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.