Fik samlet en IKEA-reol og nogen (ikke mig) vendte en del bagud og frem. Så jeg er nødt til at løsne alt, hvilket jo er fint bortset fra den sømmede masonit på bagsiden. Tips til hvordan jeg trækker en tætsiddende søm ud uden at ødelægge reolen? Troede det var nemt, men det var sværere, end jeg troede faktisk...

D doctormirabilis sagde:
Samlede en IKEA-reol, og nogen (ikke mig) vendte en del bag og frem. Så jeg er nødt til at løsne alting, hvilket jo er fint bortset fra den nittede masonit på bagkanten. Tips til, hvordan jeg trækker en stramt sømmet nitte ud uden at ødelægge reolen? Troede det var nemt, men det var sværere, end jeg troede faktisk...
Det er meget svært, jeg har gjort det nogle gange, jeg rev masoniten af. De fleste steder fulgte sømmet med, i nogle tilfælde blev der et hul i masoniten, men det kunne ikke ses senere, når jeg sømmede det sammen igen...

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Det er meget svært, jeg har gjort det nogle gange, jeg rev masoniten af. De fleste steder fulgte sømmet med, i nogle tilfælde blev der et hul i masoniten, men det kunne ikke ses, da jeg spikrede det sammen igen...
Skit oxo, jo det virker svært

D doctormirabilis sagde:
Drog ihop en IKEA-hylla o någon (inte jag) vände en del bak o fram. Så behöver lossa allting vilket ju är lugnt förutom den nobbade masoniten i bakkant. Tips på hur jag drar ut tajt spikad nubb utan att paja hyllan? Trodde det var lugnt men det var svårare än jag trodde faktiskt...
Hej

Få ind noget smalt, en kniv, et stemmejern eller en smal skruetrækker, mellem spånplade og masonit og bøj forsigtigt, så at nubbens hoved løfter sig. Derefter kan man trække den ud med en bidetang.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Tak for input her - det lykkedes efter lidt triks. Jeg tænkte at dele processen i tilfælde af, at nogen i fremtiden har det samme problem.

En ny, billig morakniv og en stemmejern gjorde tricket. Kniven er skarp nok til at komme ind under sømhovedet, men også robust nok til at klare, at man bryder lidt. Men selvfølgelig bliver æggen beskadiget (se billede). Når hovedet er ude nogle millimeter, kan man tage stemmejernet og vende det, så man kan bruge afskæringen som en slags løftestang. Alternativt kan man tage en hovtang direkte, men jeg havde ikke sådan en. Sømene kunne genbruges allesammen. Ingen skade udover lidt slitage på masoniten.

#billy #sømudtrækker

• Fem sømmer ligger på et brunt træbord, sandsynligvis genbrugte efter fjernelse.
  • Rød morakniv med slidt æg holdes i en hånd foran en lys baggrund.
  • Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
Trist med kniven, men nu kan du jo købe en Tormek, så du kan slibe på den igen.

On topic: det er så træls at få IKEA:s nubb ud. Jeg demonterede et antal garderobeskabe inden den sidste flytning for over ti år siden og trak nubb ud af masonitryggene til forbandelse. Denne flytning nægtede jeg at tage garderobeskabene med. Jeg betaler for de nye, bare jeg slipper for at lirke med hundredefemti af IKEA:s småsøm.

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
D Dilato sagde:
Jeg bruger elektronic-tang/sidafklipper, den er skarp nok til at komme under nubs hoved.
[link]
Godt tip

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.