Hej,

vi skal snart flytte ind i vores nye hus. Det bliver rigtig sjovt. Der er en del ting, der skal gøres, blandt andet at tage et par vægge ned på overetagen. Hvad skal vi tænke på?

- Indgår væggene (se rødmarkerede på vedhæftet tegning) i den bærende konstruktion?
- Hvis ja, kan vi selv indsende byggeanmeldelsen til kommunen, eller skal en bygningsingeniør gøre det?

Petter

• Plantegning af husets overetage med rødmarkerede vægge, der overvejes fjernet. Viser også sideprofil af taget og konstruktionen.
Ingen der har nogle smarte tips til os?

Petter

Det er svært at sige, når det ikke fremgår af tegningen, hvordan rygningen løber i forhold til overetagen. Hvis jeg gætter på, at den går i den retning, der er vandret på tegningen, så er den kortere rødmarkerede væg sandsynligvis bærende. Den længere rødmarkerede væg, den mod stuen, er det sandsynligvis ikke, medmindre delen med stuen er tilbygget.

Under alle omstændigheder har du brug for at konsultere en bygningsingeniør for at finde ud af, hvordan det virkelig forholder sig.

Byggetilladelsen skal du, bygherren, indsende, men du skal sandsynligvis vedlægge, hvad ingeniøren/konstruktøren er kommet frem til.

Tak for svaret.

Tagryggen går, som du siger, i vandret retning på tegningen.

Vi må tage kontakt med en god byggnadsingenjör.

Petter

Kan næsten love at den ikke er bærende. Men hvis du vil være helt sikker, så kontakt en sådan som jeg er (konstruktør).

Tak Petersk,

hvis jeg skulle ansætte en som dig, hvad ville du så gøre? Hvad tror du, det ville koste? Hvor finder man en god konstruktør?

Venlig hilsen

Petter

Lad os sige, at man nemt på stedet kan konstatere, at den ikke er bærende. Så ender du nok på omkring 2000 kr. Det afhænger nok lidt af, hvor du bor.

Tjek din PM!

Er væggen ikke bærende, behøver du nok ikke lave nogen byggeanmeldelse.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.