Tidligere ejer indsatte et indsatsrør i den murede skorsten i huset, i den kanal som blev brugt til en oliefyr.

Jeg har skiftet varmesystem til jordvarme og vil gerne fjerne indsatsrøret for at få maksimal areal i kanalen for at kunne bruge den til emhætte eller pejs.

Er der nogen, der ved, hvordan rørerne plejer at sidde fast? Kan jeg med lidt vold få det løsnet og trække det op, eller er det limet og sidder der permanent?

Hvis det er muligt, tænker jeg at reparere/forbedre kanalen med glidebelægning bagefter.

Plejer kun at være faststøbt i top og bund, så er det sandsynligvis fyldt med isolering mellem skorstenkanalen og røret, typisk värmeculit (som frigolitkulor)

Kan dog anbefale at lade røret sidde og bruge det, hvis du tilslutter det til en emhætte for al den fugt, der skal trykkes ud.

Senest redigeret:
Røret er ret smalt, ca. 110mm, hvilket jeg tror er for lidt (?) til en emhætte. Men ellers tiltaler det mig, da det bliver lidt mindre arbejde.

Dog må man gå på med imkanal midt på indsatsrøret i skorstenen, føles som lidt besværligt at få lavet et godt hul i røret af rustfrit stål.

Har for mig at det afhænger lidt af længden også om det er for smalt men en emhætte plejer vel at have 160mm i diameter og gissningsvis er det 120mm i yder dit rør i skorstenen.

Du kan banke op et hul i imkanalen hvor du vil have ud røret, løsne røret nede og oppe, trække op røret en smule kappe af røret i hullet og trække det ud gennem det opbrudte hul og gøre pænt oppe på toppen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.