3D-illustration af et hus med tilstødende garage, åbent tag viser bjælkelag. Garagen skal omdannes til allrum med lukket port og ny dør.
Hej,

Har et hus som er tilbygget med en garage på siden (Billedet viser kælderplan). 1 plan plus kælder. Ovenfor garagen er der stue. Bjælkelaget i den større huskrop er træ, mens garagen har letbetonelementer med not og fer. Spændvidden er ca. 4,5 m. Rummet ca. 9x4,5m.

Tanken er nu at lave garagen om til et alrum, hvilket inkluderer, at man murer porten til og sætter en dør.

Da loftshøjden er ringe, vil jeg gerne fjerne halvdelen af bjælkeelementerne og erstatte dem med en eller anden form for bjælker. Dette for at kunne installere belysning, el mm. Tanken er også at installere en vindeltrappe ned.

Kan man gøre dette nedefra?
Hvordan demonterer man disse?
Hvad erstatter man med?

Taknemmelig for input

Krilleman
 
S
jeg ville ikke røre dem. om jeg ikke kunne arbejde fra to sider, og selvom jeg kunne det, ville jeg ikke rive dem ned.
du har helt sikkert vægge der står på bjælkelaget, og dem skal du have støtte til.

man kan jo rive en ad gangen. og stive op.
 
Hvad jeg forstår, så står ikke ydervæggene på disse. Ellers havde man jo set dem.

Måske kunne man tage ned en, stive op, erstatte med en eller anden bjælke osv.

Behøver vel kun tage 4-5 stykker egentlig for at muliggøre en trappe osv.

Dette kunne man måske få en konstruktør til at tjekke?
 
Ser ens ud i mit hus. Her, som hvad jeg har set, så står vægelementerne (også siporex) på bjælkelagselementerne. Afvekslinger etc. i disse bjælkelag er jo ikke noget, man finder på selv, i hvert fald ikke jeg. En af vanskelighederne er jo overhovedet at fastgøre noget i disse elementer, men det kan afhjælpes med en ny bjælke under. Men, hvordan det bliver i enderne, hvor vægelementerne står, føles som en svær nød.
 
  • Synes
RoughChuck
  • Laddar…
S
bedre at tage råd fra en, der har set konstruktionen i virkeligheden.
 
Væggene på overetagen er almindelige regler (trækonstruktion).

Er der nogen, der har fjernet nogle sådanne elementer?

Har not/spot nogen funktion for bæreevnen eller er det bare til montering dvs få det glat og tæt?
 
S
not og spånt er for at få en tæthed
 
Bliver nok at tage derhen en konstruktør. Føles ikke som et almindeligt tømrerjob dette...
 
S
det virker jo men måske ikke som en enkelt person
 
Hvis man skulle give sig i kast med det, skulle man altså:
1. Rive gulvet ovenpå
2. Afstive
3. Save i noten. Derefter dele elementet.
4. Forsigtigt (med hjælp fra x antal personer) løfte delene ned.
5. Erstatte med af konstruktør foreslået bjælke.
 
S
stemple op fra kælderen til taget.

rive og rense alt på blokkene. stemple under blokken. skære af ved væggene. skære blokken i løftbare stykker.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.