Jeg kommer sandsynligvis til at skulle ordne en del ting i en nyindkøbt ejerlejlighed (ikke min).
Det mest presserende er trappen, en rigtig spændende sag, hvis man er vild med fyrretræ:
(Billederne er lidt slørede, da det er ejendomsmæglerbilleder, og jeg ville ikke lægge tidligere ejerens indretning ud.)
Her er der sat panel op på væggen, derefter er der fæstet en tynd bred liste ovenpå vange-stykket for at skjule samlingen mod panelet. På trinene er der lagt plastfilt og fæstet trappenæser i træ. (Hele lejligheden synes i øvrigt at være blevet renoveret engang af en rigtig træelsker.)
Hvis man havde tænkt sig, at alt var malet i en gråhvid nuance i stedet for fyr-fyr-fyr, så havde det nok faktisk set ret ok ud.
Tanken nu er i hvert fald at:
A. Fjerne træpanel + lister + plastfilt
B. Male trappen
C. Tapesere
D1. Sætte nye renoveringstrappetrin ind
D2. Alternativt lægge ny plastfilt på trinene + trappenæser i metal
Spørgsmål til det:
Det bedste resultat får man vel sandsynligvis, hvis man demonterer trappen og maler vange-stykkerne etc. hver for sig. Men jeg antager, at delene er limet og at det bliver et ret stort arbejde?
Jeg googlede lidt på trapperenoveringer og flere steder har jeg læst, at det er vigtigt at slibe al gammel lak væk, inden man maler om. Hvorfor det? Rimeligvis burde det vel række at matte overfladen ned, hvis man skal male over med dækkende maling.
Hvordan tror I, man skal bære sig ad for at gøre døren under trappen pæn? Det er jo ikke en "hel" dør, men der er horisontale ribber i den, så det er nok tricky at penselmåle den.
Så har vi den næste ting, jeg funderer over. Hvad ville al fyrretræ være uden de obligatoriske...
Pizza-buegangen! Eller buegangene snarere, eftersom man udover at lave en bue af døren også har åbnet en i væggen ovenfor trappen. Dem ved jeg ikke rigtig, hvad man skal gøre med. Det ser faktisk ret ok ud, så der er ingen hast med det. Men trapperenoveringen vil jo medføre en omtapesering, og så er det tid til at overveje buegangene samtidig. Indfatningerne synes at bestå af ujævn "pudset flamingo" eller lignende, så det er lidt tvivlsomt, om det kan tapeseres op til dem og få det pænt.
Har I nogle kreative ideer om, hvad man kan gøre med buegangene? Det mest oplagte er jo at gøre den store til en almindelig døråbning og lukke den lille af. Men så tror jeg, at rummet (den øvre gang) vil føles mørkere og mere indelukket. (Rummet har ingen egne vinduer, stuen på den anden side af buegangene har derimod store vinduer mod syd.)
Nu dukkede der et nyt kringlet spørgsmål op, så nu håber jeg på svar fra nogen, der ved, hvordan trapper plejer at være konstrueret.
Trappen ser nu sådan ud efter lidt nedrivning:
Jeg troede, at vangstykkene skulle ligge mod væggen, men der var en åben spalte imellem. Men her ser det lidt hjemmebygget ud... indkilede brædder mellem trappe og væg, som der er blevet skruet gennem: Sådan kan det ikke gerne fortsætte med at se ud.
Brædderne er næppe der fra starten. Men tror I, at trappen har været fastgjort i væggene fra starten eller kun i gulvet og øvre etagedæk?
Jeg overvejer, om det her er årsagen, der er en sprække nederst i samlingen mellem vangstykkene. Tror I, at trappen simpelthen er begyndt at sænke sig der, og så har nogen stoppet det ved at skrue den i væggen?
Hvordan bærer man sig ad for at udbedre det i så fald? Trappen er jo u-formet og lige så bred som rummet, så selvom man løsner hele trappen, kan man ikke flytte den ud og komme til den. Muligvis kunne det gå at stille en donkraft under sprækken og trykke op lidt, trykke lim i sprækken og skrue en skrue skråt nedefra. Men det føles som om, der er en risiko for, at sprækken udvider sig opad i stedet for at blive trykket sammen nederst. (De to vægge i hjørnet er gipsvægge, så det går ikke at lægge en modhold mod væggen.)
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.