Så, nu har jag fået den ene lavbyggende brønd og støbt igen med lidt Ardex A35. I morgen kommer en fyr og hjælper mig med at få faldet på gulvet.
[billede]
Ser godt ud! Man får energi af din tråd, dejligt "can do mindset".
Jeg kan ikke rigtig se på billedet og overvejer selv et lignende projekt. Stikker brøndene op et stykke fra betonen (typisk 20mm?) eller ligger de i niveau med betonen og du bruger typ forhøjelsesringe så man kan flydemørtle med laveste punkt ved brønden og højere rundt omkring?
Eller hvordan gør man? Jeg er skrækslagen for at lægge brønde i "forkert" niveau og så støbe det hele fast i beton.
Ser bra ud! Man får energi af din tråd, skøn "can do mindset".
Jeg ser ikke rigtig på billedet og overvejer selv et lignende projekt. Stikker brøndene op et stykke fra betonen (cirka 20mm?) eller ligger den i niveau med betonen og du bruger måske forhøjningsringe så man kan flyde med den laveste punkt ved brønden og højere omkring?
Eller hvordan gør man? Jeg er rædselsslagen for at lægge brønde i "forkert" niveau og så støbe alt fast i beton.
VVS'eren hjalp mig med at lægge brøndene ud, fikset faldet på disse. Så blev de lidt højere end hvad det originale gulv var. Det var derfor vi fik en brønd der var lavtgående. Disse stak stadig op omkring 10 mm over det originale gulv. Da jeg støbte igen, fyldte jeg op til cirka samme højde som det originale gulv, måske lidt højere. Brøndene skal så være den laveste punkt på gulvet. Så jeg *tror* du kan støbe dem næsten i højde. Jeg ville spare omkring 2-5 mm cirka. Så bliver der mindre flydespartel samtidig med, at du stadig kan lægge et tyndt lag flydespartel der. Så var det ikke mig der flydespartlede, men der var ingen problemer med at bygge op. Men måske har nogen andre bedre svar? Det er første gang jeg gør dette. Og jeg har ikke brugt nogen forhøjningsring.
Vi lagde gulvafløbet i niveau med originalgulvet, men vi flydede ikke inde i brusehjørnet, men spartlede det op i hånden, og da kunne man sparkle helt op til.
Så, efter nogle uger med "ferie" fra projektet har det taget lidt fart igen. Har sat et ventilationsrør 100mm i og fyldt igen rundt om hullet. Elektrikeren skal montere en ventilator der.
Min ene brønd, en lavtbyggende purus 130mm, har jeg haft problemer med at finde en skabelon til. Købte puruskniven til 150mm brønden, og det virkede perfekt. Desværre var 130mm ikke tilgængelig i Örebro, og den skal bestilles hjem til en butik (hvilket virkede for besværligt). Fandt dog en brøndmanchet med ringe, der tog udgangspunkt fra midten. Dette gjorde det betydeligt lettere at skære ud, når man først fik den centreret. Så det gik ret let. Skar ca. 8-10 mm inden for diameteren på klemmringen.
Har også pudset lidt mere på den ene væg, da jeg kom i tanke om, at jeg også ville have fliser der Dette projekt vokser og vokser. Det havde absolut været betydeligt lettere, hvis jeg havde gjort det samtidig med, at jeg pudsede de andre vægge. Og da jeg blandede den sidste spand puds, brændte boremaskinen, som jeg blandede med. Det blev til at købe en maling/cementblander fra Jula.
I aften har jeg lagt det første lag af tætningslag på gulvet.
Vi lagde gulvafløbet i niveau med originalgulvet, men vi flydte ikke inde i bruserehjørnet, men spartlede det op i hånden, og da kunne man spartle helt ind.
Overvejede at flyde gulvet selv, men fik hjælp. Hvilket materiale brugte du til at spartle op i hånden i bruserehjørnet?
Jeg ville have lagt afløbene i niveau med originalgulvet, hvis det havde været muligt. Men behøvede at få mere fald på rørene til afløbet, så det blev lidt højere.
Så er vores tætlag færdigt. Har i dag tænkt på, hvordan jeg skal lægge klinker. Har prøvet at placere dem på forskellige måder, men ved ikke, om jeg får det til at se godt ud. Når man har 4 vægge at tage hensyn til og derefter også 2 afløb. Man vil jo ikke have, at der bliver en mini tynd stribe langs væggen eller et afløb.
Jeg har dog fundet ud af, at der, hvor den ene væg møder gulvet, vil næsten hele denne væg blive dækket af en bænk og vaskemaskinen. Også det ene afløb... Men jeg vil have det til at se pænt ud rundt om afløbet til brusebadet og også disse vægge.
Er der nogen, der har tips? Det bliver nok nødvendigt at leje en rigtig vand skærer, når dette skal gøres? Jeg har kun en fliseskærer....
Så har jeg sat en del fliser på den ene væg og også givet mig i kast med at flise rundt om vinduet. Svært når der er lidt mærkelige vinkler og ikke så plant... Har også påbegyndt lægningen af klinker.
Vred og vendte mange gange på, hvordan jeg skulle begynde lægningen, så det ville blive godt ved bruseafløbet og de vægge. Til sidst kom jeg frem til, at det var bedst at bruge hele plader rundt om afløbet, og så måtte der blive tynde stykker ved væggen. På den ene væg blev det kun 1 cm brede plader, ved ikke engang, om disse vil kunne ses efter at fliserne kommer ned hele vejen. Købte en fliseskærer med klinge fra jula for 500 kr. Den fungerer fint indtil videre.
Overvejede at flyde gulvet selv, men fik hjælp. Hvilket materiale brugte du til at spartle op med hånd i brusehjørnet?
Jeg havde lagt brøndene i niveau med originalgulvet, hvis det havde været muligt. Men jeg havde brug for at få mere fald på rørene til afløbet, så det blev lidt over.
Lidt sent, men vi brugte combirapid fra casco til at spartle faldet med.
Nu er gulvet klart og sidste fliserække. Nu mangler der at købe en bænk og et skab. Bliver et skab 600mm bred og derefter skal vask og tør under bænken også. Tænker på, hvordan jeg skal fæstne bænken mod væggen. Den kommer til at sidde på et skab (se plantegning længere oppe i tråden), men i hjørnet af rummet skal den fæstnes, enten ved at lade den hvile på en slags regel som skrues fast i væggen eller kan man stille den på ben i stedet? Og så måske kun lime? Skal overveje dette, tips?
Ved ikke hvorfor det er lidt gult på billederne, ser ikke sådan ud i virkeligheden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.