Fylde op med Beton K40 bliver nok godt
 
arkenfall sagde:
Fylde op med Beton K40 bliver nok godt
Ok! Jeg har aldrig arbejdet med beton før (eller noget lignende). Men engang skal være den første! Så jeg vil prøve at lære lidt mere. Kan man blande i en spand med en spade, eller bør man investere i en slags blander? Jeg har en b&d slagboremaskine, måske kan jeg sætte en blander på den?
 
En piskeris til boremaskinen koster vel en hundrede-lap, og det er det værd sammenlignet med at gojsa rundt med en spade eller lignende, bliver bedre mørtel også.
 
arkenfall sagde:
Fylla igen med Betong K40 blir nog bra
Testede dette men blev ikke så godt. Dybderne, der skal fyldes op, er nok maks 1 cm eller mindre. Er det bedre at flydespartle eller har jeg gjort noget galt? Det var svært at få betonen jævnt på gulvet.
 
Fred vom Jupiter sagde:
En visp til boremaskinen koster vel en hundrede krone og det er det værd sammenlignet med at gojsa rundt med en skovl eller lignende, bliver bedre mørtel også.
Indkøbte en visp på bauhaus. Fungerede godt, men tror min B&D er lidt for svag eller at vispen jeg købte var lidt for stor til den (der var ganske mange at vælge imellem). Måtte tage det lidt forsigtigt så boremaskinen ikke overophedede.
 
Eftersom ganske mange her har læst her i tråden, tænkte jeg opdatere lidt om, hvad der er sket. Arbejdet er gået lidt trægt, delvist pga. at fyret gik i stykker. Nu bliver det jordvarme i stedet, enheden installeret men venter på boring. Men nu er arbejdet gået tilbage til at gøre dette fyrrum til bryggers.

Mine planer har ændret sig en del. Skulle kun blive et enkelt bryggers, men indså, at afløbet er nok i småeste laget til at tømme en hel vaskemaskine. Tænkte, at det er lige så godt at lægge en ordentlig brønd, inden man lægger klinker. Og så kan man også benytte lejligheden til at sætte en lille brusehjørne ind. Har kun en bruser i huset i dag, kan komme i brug at have to brusere (specielt da vi senere også skal renovere badeværelset). Kan også være godt at tage mudrede børn ind i bryggerset og vaske både børn og tøj samtidig... Se billedet for tænkt planløsning. Bruseren kommer ikke til at tage specielt meget plads, da jeg tænkte at sætte glasdøre, der kan foldes ind mod væggen, når den ikke bruges. Bliver for trangt at sætte væg eller lignende. Blikkenslageren skal komme og hjælpe mig med dette moment.

Har pudset på væggene, hvor al den gamle puds har løsnet eller sidder løst. Huset er omdrænet, og ingen har rørt disse vægge siden 1939, da huset blev bygget. Skal give mig i kast med flisningen i aften, i hvert fald delvist. Bliver nok lidt mere puds på en af væggene også for at få det så jævnt som muligt. Planløsning af fremtidig vaskerum med varme pumpe, vask, vaskemaskine/tørretumbler og bruseområde. Værelse med rå vægge og flisegulv under renovering, vindue til venstre. Klar til omdannelse til vaskerum med brusehjørne og opgraderet afløb.

Der vil også være plads til en vask/tørrestabel ved siden af pumpen, hvis man vil køre dobbeltmaskiner i fremtiden. Eller plads til en stående fryseboks eller køleskab.
En installeret varmepumpe med rør og tank i et rum, der planlægges som bryggers og vaskerum, med yderligere installationer planlagt.
 
Og nu er den ene væg blevet flisebelagt. Sådan blev det. Nok ikke perfekt, men første gang man gør det, så det må være ok alligevel. Så længe underlaget var jævnt, var det ret let, men desto sværere, når der var små bølger i væggen. Halvdelen af denne væg vil vaskemaskinen skjule, og der kommer en bordplade over. Men det var godt at få lidt at øve sig på. En halvt flisebelagt væg ved et vindue, ujævne fliser tæt på kanterne. Byggepladsens værktøj og materialer spredt på gulvet.
 
  • En væg med hvide kvadratiske fliser, halvt færdig, med en trærammet vindue til venstre og ujævnt baggrundsarbejde. Fliserne er nyligt lagt.
  • Synes
Flöjten5 og 1 anden
  • Laddar…
Nu har jeg pudset lidt mere på de andre to vægge. Ikke helt let at få det godt, da væggen buler. Men gjorde så godt, jeg kunne. Derefter har jeg påført tætningsmasse i brusenichen. Det blev to-komponents tætningsmasse, som blev rullet på væggen, Kiiltos Keramix. Har ikke flisebelagt sidste række og ikke påført tætningsmassen på gulvet endnu. Men jeg rullede hele væggen, og når gulvet er klart, vil jeg "lappe" over. Tror det vil fungere(?).

Så nu er næsten alle fliser oppe (bortset fra nederste række). Mine erfaringer fra flisebelægningen er, at underlaget skal være så jævnt som muligt, det bliver meget lettere på de steder, det var helt jævnt. Så lavede jeg også fejlen at lægge hele fliser ind mod et hjørne, der ikke var helt lige, det ser jo ikke pænt ud at fjerne 2-3 mm fra en flise (måske kunne det gå med en vandkølet skærer?), så der burde jeg have brugt halve fliser. Men tror, det blev ok alligevel. Nu mangler kun fugningen, det bliver gjort i weekenden, da det har fået lov til at tørre rigtig godt.

Flisebelagt hjørne af et badeværelse, hvor væggene er dækket med hvide kvadratiske fliser. En træpind læner mod væggen.

I dag skal VVS-manden komme og begynde at bryde op for 3 gulvafløb (et for kedlen, som rummet har fald mod, et for køkkenvasken og vasken, og et afløb i brusenichen). Derefter skal jeg også have hjælp til at fikse faldet i bruseren.
 
Så nu har VVS-manden været her og fræset gulvet op. Dog er en gulvafløb lidt for høj, han vil skifte det til et lavere, så vi ikke behøver at bygge gulvet så meget op. Sådan ser det ud nu. Bliver to afløb i stedet for tre, det er nemmest sådan. Så snart det lavtbyggede afløb er på plads, skal jeg støbe grøfterne igen. Derefter skal jeg have hjælp til at flyde og bygge fald til afløbene. To afløbsrør i betongulv med en høj gulvbrønd, udgravet omkring rør til udskiftning. Klar til installation af en lavere brønd og reparation. Rørarbejde i badeværelse med opbrudt gulv afslører to gulvafløb og grå rør mod flisevæg, med planer om at installere lavt afløb.
 
  • Gulv med opbrudt beton, to åbne afløbsrør set fra oven og én minder om en høj gulvbrønd; omgivende fliser på væggen.
Klinkerne er også blevet fuget, med en ret lys grå. Jeg tror, den hedder pearl white eller pearl grey fra LIP.
Flisevæg på badeværelse, nykaklet med lysegrå fuger, formodentlig pearl white eller pearl grey fra LIP.
Og så foregår der også jordvarmeboring udenfor, som skal føres ind til pumpen...
Billede af en boremaskine til jordvarmeinstallation uden for et hus i skumringen, omgivet af udstyr og en presenning.
 
Bliver nok godt det der. Jeg ville også gerne lave en rigtig vaskekælder.
 
Bezt: Jo jeg håber, at det bliver godt. Når man bor småt (kun 70 kvm + 70 kvm færdig kælder), vil man udnytte alt på bedste vis. Fjernede derfor olietanken, der sad der før. Fandt et billede af, hvordan det så ud før, eller lige da jeg var begyndt at rive ned. Vaskerummet bliver ikke så stort, men jeg håber, at det bliver tilstrækkeligt stort.
En källare med ett grönt element och vitmålad vägg; ett litet fönster med vit gardin ovanför och en påbörjad rivning synlig. Rumsrenovering med afmonteret oljetank, blottede rør og opbevarede poser nær et lille vindue med gardin og lys i loftet.
 
Så, nu har jeg fået den ene lavtbygge brønd og støbt igen med lidt Ardex A35. I morgen kommer en fyr og hjælper mig med at få faldet på gulvet.
Brusekabine under renovering med nylagt Ardex A35 beton omkring en lavprofil afløbsbrønd og kobberrør. Fliser på væggen. Sten og værktøj i baggrunden.
 
Nu har gulvmanden været her og flydespartlet gulvet og justeret faldet til brøndene. Nyflydebelægget gulv i et badeværelse, med afløb placeret korrekt. Klar til næste trin i renoveringen, som inkluderer anlægning af fliser og tætning. Så nu skal jeg vente mindst 24 timer og derefter lægge tætningslag omkring bruseren, og så bliver det tid til at lægge klinker på gulvet. Jeg har 30x30 fliser, lidt usikker på om de kan lægges i bruserhjørnet. Må nok lægge nogle 10x10 netop i bruserhjørnet.
 
  • Synes
EvertTub
  • Laddar…
Så var brøndkraven på. Har også købt nye klinker 10x10 med granit. Har også besluttet at jeg skal sætte mere fliser op på væggen. Lige så godt når man er i gang.
Brøndmaske monteret på en grå fibermåtte med en løs hvid rist ved siden af. Brønden som nu har krave er en purus 150 den anden er en 130 brønd, kunne ikke skaffe "puruskniven" til den endnu. Var let at sætte den på da man havde "puruskniven" så jeg vil forsøge at skaffe en 130 "puruskniv".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.