11,419 læst ·
38 svar
11k læst
38 svar
Fiks flotte gipsyderhjørner (en hel bunke)
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Ok, så bliver det uden microlit. Jeg vil sprøjtemale hele baduljen, så der burde ikke være nogen forskelle forårsaget af, at spartelmassen suger mere/mindre end gipsen. Men spørgsmålet om spartlens grovhed forbliver. Er der nogen grund til at bruge finsparkel, eller er grovsparkel nok?oceanis sagde:
Personligt ville jeg have finspartlet, og hvis du har gjort det godt med grovspartlen, er det jo bare et yderst tyndt lag finspartel, der næsten ikke behøver at blive slebet, så det går hurtigt.Karl_Pedal sagde:
grovhed? det skal være glat overalt, før du malerKarl_Pedal sagde:Ok, då får det blive microlitfrit. Jeg kommer til at sprøjtemale hele det hele, så det burde ikke ses nogen forskelle forårsaget af, at spartelmassen suger mere/mindre end gipsen. Men spørgsmålet om spartlens grovhed står tilbage. Er der nogen grund til at bruge finsparkel, eller er grovsparkel nok?
At spartle sprækken kan du gøre direkte, men at høvle "overlappet"....nja, et godt spørgsmål. Microliten er jo ret svær at håndtere, så måske ville det lette med et strøg med grund. Men du kan jo starte med blot at male over samlingen for derefter at forsøge at høvle "overlappet" af. Der er ingen grund til at grunde hele loftet direkte, uden at først fikse samlingerne.varmkorv sagde:Efter at have sat microlit i loft for første gang i går, må jeg bare sige, at det ikke er sjovt. Det er svært at sætte samlingerne mod hinanden (ikke overlappende). Jeg lykkedes nogenlunde. Men ikke så godt som jeg ville have ønsket.
Jeg overtager tråden lidt, men tror, at TS også er interesseret i svar på mit spørgsmål. Hvis man som jeg har sprækker på 2 mm i den ene ende og overlappende i den anden ende af microlitbanen. Hvad tænker I om min plan?
1 Grundmale
2 Spartle sprækken og derefter slibe
3 Høvle overlapningen og derefter eventuelt spartle, hvis det er nødvendigt.
Min tanke er, at efter grundmaling er det lettere at slibe spartelmassen og høvle samlingerne, når microliten er hårdere af malingen. Hvad tænker I om det?
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Jo, jævnhed er jo en parameter, men så findes der jo forskellige finkornede spartel. Jeg bilder mig ind, at efter to strygninger er forskellen i kornstørrelse ubetydelig, så jeg er lidt usikker på, hvad det finkornede spartel har for formål. Det synker jo mere sammen, når det tørrer, men hvad har det for åbenlyse fordele?SBH sagde:
altså. finsparkelet fjerner ting, som du eventuelt ser i slæbelys. du får en ekstra glat overflade. oftest er mediumsparkel nokKarl_Pedal sagde:Jo, jævnhed er jo en parameter men så er der jo forskellige finkornede spartel. Jeg bilder mig ind, at efter to strykninger er forskellen i kornstørrelse forsvindende, så jeg er lidt usikker på, hvilken funktion det finkornede spartel har. Det synker jo mere sammen, når det tørrer, men hvad er de håndgribelige fordele?
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Nu har jeg kommet et stykke på vej med dette og har en overvejelse omkring det her med skråtlys. Jeg synes, det er svært at få gode skygger, når spartel og gips er gråt og brunt i kombination med sommerhalvårets lyse aftener. Hvordan gør man for bedst at se, hvor det er ujævnt? Skal man påføre et lag hvid grunder før man belyser?
Renovatør
· Näverkajakens födelseort
· 797 indlæg
Det letteste er at trække en strygning og så køre projektøren langs med væggene, så kommer alle defekter frem
Klik her for at svare