11,419 læst ·
38 svar
11k læst
38 svar
Fiks flotte gipsyderhjørner (en hel bunke)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,582 indlæg
https://www.bauhaus.se/skarvremsa-hornskyddstejp-tesa-papper-metall-30mx50mm.html
Findes der noget lignende på Bauhaus, har brugt sådan på nogle skæve vinkler, og også brugt i vinduerne, hvor du har en form for hjørneprofil (var af omkostningsårsager). Sørg for at have spartel ordentligt under hele remsen, det kan nogle gange blive luftbobler under selve pladen.
Dem jeg brugte var i en papæske, kan ikke huske om jeg købte hos krauta eller Bauhaus, men det var i Jönköping ved motorvejen. Tror begge kæder ligger der.
Brugte derefter abranet uden støvsuger (dovenskab) og har malede vægge.
Bauhaus ser ud til at have gratis fragt lige nu og halv pris på remsen.
Findes der noget lignende på Bauhaus, har brugt sådan på nogle skæve vinkler, og også brugt i vinduerne, hvor du har en form for hjørneprofil (var af omkostningsårsager). Sørg for at have spartel ordentligt under hele remsen, det kan nogle gange blive luftbobler under selve pladen.
Dem jeg brugte var i en papæske, kan ikke huske om jeg købte hos krauta eller Bauhaus, men det var i Jönköping ved motorvejen. Tror begge kæder ligger der.
Brugte derefter abranet uden støvsuger (dovenskab) og har malede vægge.
Senest redigeret:
Bauhaus har vi ikke i Jönköping endnu, men k-rauta ligger som du siger ved motorvejen.Snailman sagde:[link]
Findes noget lignende på Bauhaus, har brugt sådan på lidt skæve vinkler, og har også brugt i vinduerne, hvor du har en form for hjørneprofil (var af omkostningsmæssige årsager). Sørg for at have spartelmasse ordentligt under hele remsen, det vil nogle gange blive luftbobler under selve pladen.
Dem jeg brugte var i en papkasse, kan ikke huske om jeg købte hos K-rauta eller Bauhaus, men var i Jönköping ved motorvejen. Tror begge kæder ligger der.
Brugte så abranet uden støvsuger (dovenskab) og har malede vægge.
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Kanont, så bliver det at anskaffe en metal-/papstrimmel til taget! Antager, at jeg må lave en gradskabelon at bøje efter, før jeg limer strimlen op.
Nu er jeg i gang med vindueshjørnerne og bliver så ramt af, at jeg ikke har tænkt på i hvilken rækkefølge man skal udføre to trin. Det er fugningen mellem gips og vindue samt mellem gips og vindueskarm, jeg tænker på. Skal den laves før jeg spartler eller gør man det til sidst?
Nu er jeg i gang med vindueshjørnerne og bliver så ramt af, at jeg ikke har tænkt på i hvilken rækkefølge man skal udføre to trin. Det er fugningen mellem gips og vindue samt mellem gips og vindueskarm, jeg tænker på. Skal den laves før jeg spartler eller gør man det til sidst?
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Lysende! Nogle synspunkter på om jeg skal fugte ved vinduerne før eller efter spartling?
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Nu er jeg kommet et godt stykke af vejen og har så et relateret spørgsmål: Hvis man planlægger at beklæde hele taget med microlit inden maling, er der så nogen mening i at bruge finspartel som sidste lag, eller er det bare at køre groft direkte frem?
Microlit dækker stort set ingen mangler i spartelmassen, da det er så tyndt. At sætte microlit i loftet er et h-vede og bliver let grimt. Man skal være ret erfaren med at sætte i loftet for at få det godt.
Men hvis du har tapet dine samlinger, er der jo ingen grund til at bøvle med microlit, for jeg antager, du har gipset loftet.
Men hvis du har tapet dine samlinger, er der jo ingen grund til at bøvle med microlit, for jeg antager, du har gipset loftet.
Bedrevidende
· Hallands Län
· 859 indlæg
Hmm, ja jeg har remsat alle samlinger med vådrumslimmede papirstrimler. Så er microlit meningsløs?
Efter at have sat microlit i loftet for første gang i går, må jeg bare sige, at det ikke er sjovt. Svært at sætte samlingerne mod hinanden (ikke overlappende). Det lykkedes mig nogenlunde. Men ikke så godt som jeg ville ønske.oceanis sagde:Microlit dækker stort set ingen fejl i spartlen, da den er så tynd. At sætte microlit i loftet er et h-lvede og bliver let grimt. Man skal være ret erfaren i at sætte i loft for at få det godt.
Men hvis du har armeret dine samlinger er der jo ingen grund til at rode med microlit, for jeg formoder du har gipset loftet
Kaprer tråden lidt, men tror TS også er interesseret i svar på min undren. Hvis jeg, som har åbninger på 2 mm i den ene ende og overlappende i den anden ende af microlitbanen. Hvad tror I om min plan.
1 Grundmale
2 Spartle åbningen og så slibe
3 Høvle overlapsamlingen og evt spartle, hvis det er nødvendigt.
Min tanke er, at efter grundmaling er det lettere at slibe spartlen og høvle samlingerne, når microliten er hårdere af malingen. Hvad tror I om det?