Hej alle!

Vores hus er sandsynligvis en af de mest almindelige hustyper i Sverige (se min signatur) og har etageadskillelse i en slags letbetonelementer mellem stueplan og kælder. Nu vil jeg gerne lave et fastgørelsespunkt i værkstedet, der kan klare mindst 100 kg, så jeg kan løfte lidt motorer og andet med taljeblok.

Jeg har ikke boret så meget i disse letbetonelementer selv (og det er nogle år siden nu), men jeg mener at huske, at de er hule. Jeg er lidt bekymret for, at et stort stykke af etageadskillelsen skal falde ned, hvis jeg ikke finder en rigtig stabil løsning til dette.

Er der nogen, der genkender typen af betonelement, og som har tips til en sikker måde at montere en slags fastgørelsespunkt, så jeg kan hænge mindst 100 kg i?

Jeg har set en løsning med at montere en slags i-bjælke med støtte ved ydervæggene, men det har jeg ikke så meget lyst til af forskellige årsager... bare så det er sagt.

Det er ikke let at tage billeder af et loft, men dette billede giver en idé i det mindste:
Loft med lys beige betonplader og rund røgdetektor, luftpumpe eller sensor i midten, elektrisk garagedøråbner fastgjort.

Mvh
Paxman

Jeg tror det bliver svært at få 100Kg lige løftekraft uden at montere en plade på den anden side af letbetonelementet.
Antager at du ikke er så ivrig efter at løfte gulvet ovenover for at kunne fræse en plade med gevindstang i?

Alternativt kan det måske være, at du borer flere huller og sætter ankermasse og gevindstang og fastgør en plade, som så får agere fastgørelse til blokken.

Jeg tænker at 8 stk. m6 burde række fordelt på en overflade af måske 0,75-1m2. Men jeg er som sagt ikke nogen konstruktør.

I de der elementer er der armering, så jeg ville tro man gør bedst i at lave fastgørelsen på tværs af hvordan elementerne ligger for dermed at fordele vægten over armering.

Tak for svaret xLnT!

X xLnT sagde:
Antager at du ikke er så ivrig efter at tage gulvet ovenfor op for at kunne fræse en plade med gevindstang ind?
Hehe...njae...jeg er ikke så ivrig efter at bryde parketten op i soveværelset, der ligger oven over garagen...:p

X xLnT sagde:
I de der elementer findes der armering, så jeg vil tro, man gør bedst i at lave fastgørelsen tværs som elementerne ligger for dermed at fordele vægten over armering.
Mener du, at der ligger armering mellem elementerne, der holder dem sammen, altså tværs over samlingerne, der er tydelige?

Det er lidt frustrerende, når man køber et gammelt hus, at man ikke ved, hvordan tingene er konstrueret. Jeg ved fx heller ikke, hvordan murstensfacaden er opbygget. For at finde ud af det må man jo rive ting ned, og det er man jo ikke så ivrig efter. :giggle:

P Paxman sagde:
Tak for svaret xLnT!

Hehe...njae...jeg er ikke så interesseret i at bryde parketten op i soveværelset som ligger oven over garagen...:p

Mener du, at der ligger armering mellem elementerne, som holder dem sammen, altså tværs af samlingerne, som ses tydeligt?

Det er lidt frustrerende, når man køber et gammelt hus, at man ikke ved, hvordan tingene er konstrueret. Jeg ved f.eks. heller ikke, hvordan teglfacaden er opbygget. For at få det at vide, skal man jo rive tingene ned, og det er man jo ikke så interesseret i. :giggle:
Nej, der ligger indstøbt armering i elementerne på samme måde dvs. langs med samlingerne. Eksakt cc-mål kan jeg desværre ikke give dig. Så hvis du skal fastgøre noget, så fastgør det i 90 grader mod samlingerne, ikke langs med elementerne/samlingerne.

Du mener, at armeringen ligger sådan skjult inde i elementerne:

Loft med orange linjer viser armeringens mulige placering i betonplader. Røgdetektor og garageportåbner ses på loftet.

Jeg mener, jeg stødte på sådan en armering, da jeg borede i loftet engang for længe siden.

P Paxman sagde:
Du mener, at armeringen ligger sådan her skjult inde i elementerne:

[billede]

Jeg mener, jeg stødte på en sådan armering, da jeg borede i loftet engang for længe siden.
præcis sådan mener jeg.

• Synes
Paxman
  • Laddar…
Bumper denne tråd for at se om der er en anden, der har yderligere input i spørgsmålet. Igen har behovet for at have et løftepunkt i garagetaget opstået, og det irriterer mig, at jeg ikke ved 100%-igt hvordan disse bjælkelagselementer er opbygget. :cool:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.