O
Hej.

Jeg har planer om at åbne op i facaden med en tre meter åbning. En limtræsbjælke er dimensioneret, men jeg er lidt i tvivl om fastgørelsen.

Min tanke er, at den skrues på indersiden og fastgøres til hver stolpe med to gennemgående skruer. Det bliver to stolper, der skæres, og de fastgøres i alt fire, inklusive de to bærende.

Lyder dette som normal procedure?

Mvh

O Oskar Ståhl sagde:
Hej.

Jeg har planer om at åbne en tre meter åbning i facaden. En limtræsbjælke er dimensioneret, men jeg er lidt i tvivl om befæstelsen.

Min tanke er, at den skrues på indersiden og fastgøres i hver søjle med to gennemgående skruer. Der bliver to søjler, som skæres til, og de fastgøres i alt fire inklusive de to bærende.

Lyder dette som normal procedure?

Mvh
Hvis du mener, at limtræsbjælken kun bæres af nogle skruer, ville jeg være tvivlsom, man vil have, at lasten skal kunne optages direkte ned i en "søjle" eller stående regel. Jeg ville fræse ud i reglerne, så limtræsbjælken også kommer "ind" i dem.
Eller forstærke de stående "søjler" med ekstra stående regler under limtræsbjælken.

O
B b8q sagde:
Hvis du mener, at limtræsbjælken kun bæres af nogle skruer, ville jeg være tøvende, man vil have, at lasten skal kunne optages direkte ned i en "søjle" eller opretstående regel. Jeg ville fræse ud i reglarne, så limtræsbjælken også kommer "ind" i dem.
Eller påforøg de opretstående "søjler" med ekstra opretstående reglar under limtræsbjælken.
Det var omtrent det, jeg mistænkte. Jeg havde tænkt to stolper ved siden af søjlerne, som skal beholdes, så lasten optages direkte ned i limtræsbjælkens ender. Hvor meget skal jeg fræse? De er 100x100. Bliver det godt med 50mm?

O Oskar Ståhl sagde:
Det var ungefär så jag misstänkte. Jeg havde tænkt to stolper ved siden af søjlerne, som skal bevares, så lasten går direkte ned i limtræsbjælkens ender. Hvor meget skal jeg jokke? De er 100x100. Bliver det godt med 50mm?
Lyder godt synes jeg - men jeg er ikke bygningsingeniør.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.