Hej!

Skal tage ned en bærende væg, og for ikke at skulle sænke lofthøjden, skal den limtræsbjælke, der skal anvendes, lægges på loftet, så spærerne hænger på den i stedet for at blive støttet af den.

Bjælken vil være 4,7 m lang og have dimensionen 90x315.

Nu til spørgsmålet: Hvordan skal bjælken fastgøres til spærerne?

Skal man bruge metalbånd eller simpelthen sætte regler på begge sider af spærerne og sømme det hele sammen på den måde?

Taknemmelig for al hjælp!

Mvh Mattias

Metalbånd skal anvendes. Trælægter kan fungere, men man skal være meget sikker på, hvad man laver, og detaljeudførelse. Ellers anvendes galvaniserede bygningsbeslag.

Det hele skal dog dimensioneres korrekt for at fungere uanset hvad.

En, to eller fire stykker 45x45 per kryds fra hanbjælkens underkant til limtræets overkant, limes og skrues.
Gaffelankre kan også anvendes ClasO 31-1784.

Protte

Jeg har sat vinkeljern (kommer fra noget gammelt værkstedshyldesystem) for at fiksere. På hver spær på begge sider af bjælken. Sidder som bjerget.

MatiasS, man tager hvad man haver (men det er vist ikke K Varg som har sagt dette)

Protte

PICT0047.JPG

Det fandtes vist et billede af dette.

Ikke det letteste at få sådan en fætter op gennem lofttrappen kan jeg forestille mig! ;)

Man skal bøje den en del for at klare kurverne.

Protte

Ah, det er sådan man gør! :D

Det svære var at bøje den rundt om skorstenen....

Mit problem ligger i, at jeg ikke kan komme til med nogle fastgørelser på den ene side af limtræsbjælken, se billede.

Nogle gode forslag til, hvordan jeg løser dette uden at kontakte en dyr tømrer?

Mvh Mattias

• Diagram af tagkonstruktion med limtræsbjælke og tagstol, markerer hvor der er vanskeligt at installere fastgørelser.
Det er jo bare at skrue vinkeljernene fast i bjælken FØR du placerer den. Når den står på plads, kan du jo skrue jernene i spærret, som den står på.

God tanke som helt klart skal testes!

.....ellers er jo den type rum noget, man har børn til, og en god grund til at lære dem at håndtere skruetrækkeren allerede i en tidlig alder.

helt rigtig:)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.