Hej

Er ved at grave færdigstøbte fundamenter ned. Stolpeskoen er 90 bred. Bjælkerne er 115×115.
Der er vel 2 muligheder: skær den ene jernbit af, der stikker op, og fastgør fra én side ELLER "udhul" bjælken, så man i stedet indfældes jernbiten i bjælken.
Eller har nogen en bedre idé?

Tak på forhånd
Mvh

• Synes
Landanland og 1 anden
  • Laddar…
P
Lægge en 90 regel i stolpeskoen og så fæstne den 115 regel i den?

Erik_Hansson sagde:
Lægge en 90 regel i stolpeskoen og så fastgøre den 115 regel i den?
Ja, det ville jo virke.
Så kan jeg lægge nogle 90 regler liggende over alle 6 plinter og så disse 115 på.
Fastgøre 115-bjælken med vinkelskinne i 90-reglen eller hvad anbefales?

Er det ikke en 115x115 limtræspæl, du vil fastgøre? I så fald er den bedste løsning at skære det ene jern af ved hjælp af en vinkelsliber med kapskive. Pælen skal have ordentlig støtte nedenunder med kun dampspærrepapir mellem sokkel og pæl. Træ kan klare betydeligt større tryk i fiberretningen end på tværs af fibrene. En 115x115 pæl i limtræ, der er 2,5 m høj, kan klare en belastning på omkring 13 ton, det gælder om, at resten også kan det.

J justusandersson sagde:
Er det ikke en 115x115 limtræsstolpe du vil fastgøre? I så fald er den bedste løsning at save det ene jern af ved hjælp af en vinkelsliber med skæreskive. Stolpen skal have ordentlig støtte nedenunder med kun syldpap mellem pæl og stolpe. Træ klarer væsentligt større tryk i fiberretningen end på tværs af fibrene. En 115x115 stolpe i limtræ, der er 2,5 m høj, klarer en last omkring 13 ton, det gælder om resten gør det også.
Talte med den lokale byggehandel i dag, og jeg hakkede ud i bjælken og fældede den ind i træet i stedet. Ingen større forskel (ifølge deres beregning i hvert fald)
Tak

Forskellen kan være marginal, men det er principielt forkert, når det gælder bærende stolper.

• Synes
Avle og 1 anden
  • Laddar…
Jeg er lidt i samme situation som dig nu. Hvad gjorde du for at løse problematikken?

P Pappa1986 sagde:
Snakkede med den lokale byggemarked i dag, og jeg udhuggede i bjælken og indfældede den i træet i stedet. Ingen større forskel (ifølge deres beregning i hvert fald)
Tak

J justusandersson sagde:
Forskellen kan være marginal, men det er principielt forkert, når det gælder bærende stolper.
Hvad tror du stolpeskoen på den færdigstøbte plint kan klare af vægt? Jeg ville gætte på, at den ikke klarer 12 ton, men det er bare et gæt.

på den anden side står stolpen "pa" syllpapp og betonen, så den fungerer mest som en stabilisator kan jeg tænke mig.

A Avle sagde:
Hvad tror du stolpeskoen på det færdigstøbte fundament kan bære af vægt? Jeg vil gætte på, at den ikke klarer 12 ton, men det er bare et gæt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.