Er i planlægningsstadiet af en ret omfattende renovering/udbygning, hvor vi vil tage en væg ned for at åbne op mellem køkken og spisestue. Jeg antager, at væggen er bærende, og så skal vi jo have en bjælke op af en slags. Hvordan fastgør man en limtræsbjælke? Antager, at man skal have stolper ned i gulvet, eller?

Ingen som ved?

Det er en ret kompliceret proces, som man ikke skal give sig i kast med, hvis man ikke har den nødvendige viden. Der kræves bæreevneberegninger for dette. Kontakt en dokumenteret erfaren leverandør og bed om et tilbud, er mit råd.

Skal absolut ikke gøre dette selv, det jeg undrer er bare om man skal have en stolpe ned i gulvet typ, da vi planlægger et køkken, hvor væggen (helst) skal væk. Skal der en stolpe til, så skaber det jo nogle problemer, og vi må planlægge om lidt... Det drejer sig om ca. 4 meter, et træhus bygget -21 og dette er på underetagen... Ydervæggen, hvor vi helst slipper for en stolpe, er liggende tømmer ca. 100 tyk.

Er der tømmer i væggen, så laver man et passende hul i tømmermuren og stikker limtræsbjælken ind. Så skal man have et underlag i den anden ende, hvor man kan lægge bjælken "fra siden".

Hvis der er tømmer i huset, er det bedre, at limtræet ligger i tømmeret og følger tømmermurens eventuelle bevægelse, en stolpe bevæger sig meget mindre, og så bevæger samlingen mellem taget og væggen sig.

Det var vel et positivt svar

Protte

petersson79 sagde:
Behøves der stolpes, så skaber det jo en del problemer, og vi må planlægge lidt om... Det drejer sig om ca. 4 meter, et træhus bygget -21 og dette er på underetagen... Ydervæggen, hvor vi helst undgår stolpes, er liggende tømmer ca. 100 tyk.
Hvis åbningen er 4m, burde det gå uden stolpning, men det hele afhænger af, hvordan det ser ud rundt omkring rent holdbarhedsmæssigt. Bed om at få en forhåndsbesked fra den, der skal udføre arbejdet, så ved du med sikkerhed.

Begynd med at finde ud af, om væggen ER bærende. I et tømmerhus bør det så være muligt at lægge bjælken op i konstruktionen, men det bør en tømrer nemt kunne fortælle.

I vores 70'er-hus blev det til at lægge den op på hver sin stolpe, alt er siden blevet malet med panelhvidt, hvilket ser udmærket ud her, men sandsynligvis lidt mærkeligt i et gammelt tømmerhus. At væggen var bærende var lidt usikkert, tegningerne er tvetydige, men da den midterste stolpe klemte fast direkte, da vi savede den over, fandt vi ud af, at den var bærende. Den bærende pind var en almindelig tynd lægte med så mange søm i, mens det, vi troede, var bærende, bare var kraftigere for at fylde ud; vi indså, da vi fjernede alt gips, at den ikke engang nåede helt ned til gulvet.

Sådanne overraskelser slipper I forhåbentlig for :-)

Raceman sagde:
Om åbningen er 4m burde det gå uden stolpning, men det hele afhænger af hvordan det ser ud rundt om rent holdbarhedsmæssigt. Bed om at få en forhåndsbesked fra den der skal gøre arbejdet så ved du med sikkerhed.
Lyder straks meget bedre. Skal tage en snedker med derhen for at kigge på det så snart vi får nogle andre tegninger, som vi venter på. Skal man sætte bjælken på det sted, hvor væggen står i dag, eller kan man forskyde den en meter tror du? Det ville indrette bedre med køkkenbyggeriet efter min mening...

petersson79 sagde:
Lyder straks meget bedre. Skal have en tømrer til at kigge på det, så snart vi får nogle andre tegninger, vi venter på. Skal bjælken sættes på det sted, hvor væggen står i dag, eller kan den forskydes en meter, tror du? Det ville passe bedre med køkkenbyggeriet efter min mening...
Umuligt at svare på et sådant spørgsmål her i forummet, det hele afhænger af, hvordan konstruktionen ser ud som helhed. Du siger, at du vil få en tømrer til at kigge på det? Er du sikker på, at han kan udføre en bæreevneberegning? Det kræver normalt særlig kompetence og viden.

Skal begynde med ham i hvert fald, siger han, at jeg må tage en anden med, så gør jeg det. Han er gammel i gamet og ved, hvad han laver. Hvem vender man sig til for sådan noget i så fald?

Du vender dig til et byggeingeniørfirma / byggkonsulent / bygningskonstruktør. Brancheorganisationen hjælper dig nok med at søge efter dem, der har specialkompetence. Länk: http://www.bygging.se/
Du kan jo også via Eniro se, om der findes nogen i nærheden, hvor du bor.

Mit hus fra 2008 har en bærende indervæg (omtrent midt i) med en større åbning.

Limtræsbjælken hviler på 3x95 mm regler i hver ende.

MEN huset står på en cementplade, der er pælefunderet. 2 af pælene står præcis under 3x95 reglerne.

Ved ikke hvordan din grund ser ud, og resten af huset:)

Har kælder under, med en meter tykke stenmur. Er et gammelt hus, bygget i 1921 så det er rigtig bygget med rigtig tømmer... ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.