D
Planen er at grave stolpen ned mindst 120 cm, og så burde jeg få stabilitet også i sideled.

Får jeg ikke stabilitet i sideled, så tester jeg med jern som jeg bøjer i 90 grader, fastgør i bærelinjen og stolpen.

Virker det ikke, så svejser jeg på en diagonal mod jernene.

Taget skal i bagkant fastgøres mod eksisterende tag, dog kun for at tage imod kræfterne som presser taget mod huset, dvs. ikke nogen vertikal bæreevne i det eksisterende tag.
 
Senest redigeret:
D
S scorp1on sagde:
For at dimensionere boltene skal man kende kraften og eventuelle momenter der kommer ned i forbindelse. Boltene kontrolleres derefter mod bland andet forskydning, tilstrækkelig kantafstand, kontrol af spikplade m.m.
Den foreløbige konstruktion ser sådan ud:
 
  • Preliminært bygningsdesign, set ovenfra, viser træramme konstruktion med mål i millimeter.
D Derbyboy sagde:
du mener en almindelig planke på 2cm x 6cm?
Jeg mener en 45x145mm hvis du skal have høvlet, selv synes jeg det er pænere med uhøvlet udendørs og bruger altså det traditionelle mål i tommer (2x6".)
 
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Slår jeg på en foran og en bagved bliver stolpen 180x90 (45+90+45)

hmmm

Tak

meget at tænke over :)
 
D Derbyboy sagde:
Slår jeg på en foran og en bagved bliver stolpen 180x90 (45+90+45)

hmmm

Tak

meget at tænke på :)
Normalt slår man jo sammen 3 stk 2" reglar og får en stolpe med kvadratisk tværsnit, traditionelt blev der jo brugt en 4skäring 5x5" eller 6x6" med fasade hjørner til verandaer.
 
  • Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Du kunne jo også lave udtag i stolperne og skrue direkte med konstruktionsskruer?
Det gjorde jeg i mit sidste skærmtagsbyggeri, der behøvedes ingen synlige fladjern.

Diagram over udskæringer i stolper til skruer, som en del af et skærmtakbygge, for at undgå brug af synlige plattjern.
 
  • Synes
Luddis_1
  • Laddar…
D
Jeg tænker, at hvis jeg bruger min variant med 90-stolpe og fladjern med bolt, kan jeg senere tilføje uhøvlede brædder (tænk facadebrædder), hvis jeg vil have et mere robust udseende.

En yderligere fordel ved denne fremgangsmåde er, at det bliver lettere at male.
 
D
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Du kunne jo også lave udtag i stolperne og skrue direkte med konstruktionsskruer? Sådan gjorde jeg i mit forrige skærmtagsbyggeri, der var ikke brug for synlige fladjern.

[billede]
Det kunne jeg gøre, men min bærende bjælke er 90x180, hvilket ville betyde, at stolperne skulle være 140x140. Desuden føles opgaven med at skære ud ret vanskelig.

Egentlig er jeg ikke så bange for synlige fladjern, det kan blive en god detalje, der giver et velbygget indtryk.
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Bore ovenfra og lige ned gennem taglægten og ind i stolpen, fyld derefter med passende lim/ankermasse og slå i gevindstang, som du derefter spænder fast med skive og låsemøtrik.
 
  • Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.