D
Hej,

Jeg tænkte at bygge et uisoleret opbevaringsskur mod et udhus. Jeg undrer mig over, om I tror, at fastgørelsen af de bagerste stolper holder? Taget og altanen bliver cirka 5,4 x 4 m i snesone 2.

Alle bjælker på billedet 45x220 c24 og stolpen er 2 stk. 45x90 c24.

• 3D-illustration af samling til opbevaringsskur med stolpe, 45x220 mm bjælker, M12 bolt og 6x120 skruer. Mål: 300 mm og 220 mm.
D
Alternativet til skrue 6x120 er jo måske fransk skrue men det føles lidt spinkelt at bruge en fransk skrue i kortsiden på en 45-regel.

Er ikke helt med på hvad du bekymrer dig for her. Er der noget der hænger i luften? Hvis det kun drejer sig om at fastgøre stolpen i altanen, så er dine 6x120 nok, så længe stolpen står på plade/punktfundament eller lignende. Fransk skrue fungerer i øvrigt godt også, hvis du har sådanne liggende.

D
Stolpen står ikke på plade/plint. Den er kun skruet fast i en gulvregel.

D Derbyboy sagde:
Stolpen står inte på platta/plint. Den är endast fastskruvad i en gulvregel.
Så har du brug for noget tykkere end 6x120 skrue, da disse let kommer til at knække med tiden, hvis de udsættes for vridninger og laster. Brug 10mm skrue og hvis muligt, sæt en knap så stolpen hviler/hænger på reglen, alternativt at du skærer stolpen en smule ind i bærereglen, så den står på noget og ikke bare hænger i skruen.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
kan du beskrive hvad en knap er?

D Derbyboy sagde:
kan du beskrive hvad en knap er?
En knap indebærer, at du skruer/spiker en regelklods, ofte under noget bærende, som en ekstra støtte.

Hvis vi tager udgangspunkt i dit billede, kan du forestille dig, at din stolpe fortsætter ned to-tre meter under reglen. Så blev det pludseligt en balkon i stedet, fordi reglarne nu hænger i luften og al vægt ligger på dine 6x120 skruer, der sidder i stolpen. For at aflaste skruen kan man så skrue/spike en regelklods i stolpen, der ligger fast op mod bærereglens underkant. På den måde får du flere skruer, som alting hviler på og kan tåle, at nogen af dem går i stykker med tiden.

Men i dit tilfælde ville jeg hakke 22-45mm på dybden og 220mm på højden i stolpen, så du kan trække den ind i reglen. På den måde står stolpen på reglen, og skruen, du fæster med, ikke belastes med samme kraft. Så kan du bruge 6mm skruer, da disse stort set kun skal holde stolpen på plads i sideled.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tusind tak.

Du er god til at forklare ting.

• Synes
Jennie G
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.