D
Jeg skal bygge et altantag på ca. 8x4 m. Taget skal bygges på 6 stolper 90x90, og øvrige bærende bjælker og taglægter består af limtræ 90x180. Jeg overvejer, hvordan fastgørelsen af stolperne skal gøres i bærende bjælkeren og er kommet frem til følgende:
Diagram af en stolpe med mål, der viser en plade på 60x5 mm fastgjort med bærende bælker og bolte.

Hvilken dimension på bolte bør jeg have?

Pladejernet tænkte jeg 60x5mm på begge sider

Synspunkter?

D
Ingen som har nogle input: grim, underdimensioneret, dårlig, gør sådan, overdimensioneret…..

D Derbyboy sagde:
Jeg skal bygge et altantag på ca. 8x4 m. Taget skal bygges på 6 stolper 90x90 og øvrige bærende bjælker og tagregler består af limtræ 90x180. Jeg overvejer, hvordan fastgørelsen af stolperne skal gøres i den bærende bjælke og er kommet frem til følgende:
[billede]

Hvilken dimension på bolte bør jeg have?

Fladjernet tænkte jeg 60x5mm på begge sider

Synspunkter?
Jeg tror, det bliver både pænere og bedre med en hulplade/nagleplade (f.eks. 80x200) som fastgøres med ankerskrue.

D
Tak!

I min verden er synlige spik/hulplader og fx bjælkesko det grimmeste man kan have i en synlig konstruktion.

Hele konstruktionen skal males sort.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Enig, sømplade og lignende skal ikke være synlige. Jeg tror klart meget mere på din egen idé. Har jo ikke omstændighederne klart for mig rigtig, men det vil nok fungere med konstruktionsskrue oppefra og ned i søjlen.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Tak!

I min verden er synlige søm/hulplader og såsom bjælkesko det grimmeste man kan have i en synlig konstruktion.

Puhh, jeg blev bange der :-)
Klart du skal have fladjern, gerne lidt afrundede hjørner og kanter, måske endda massere kanterne med kuglehammer til du er tilfreds :-)
Dog ville jeg gå op i dimension på stolperne for et mere stabilt udseende, men det er en smagssag.
Har du overvejet skråbånd for at det skal blive stabilt?
Held og lykke
/W

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Puhh, jeg blev bange der :)
Klart du skal have fladjern, gerne lidt afrundede hjørner og kanter, måske endda massere kanterne med kuglehammer til du er tilfreds :)
Dog ville jeg gå op i dimension på stolperne for et mere stabilt udseende, men det er en smagssag.
Har du overvejet skråstivere for at gøre det stabilt?
Held og lykke
/W
Jeg er enig, 90x90 ser ofte alt for spinkelt ud.

Med en 2x6 på hver side af 90x90 stolpen kan pladejernet udelades og et mere robust udseende opnås

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
D
Klart du skal have fladjern, gerne lidt afrundede hjørner og kanter, måske endda massere kanterne med en kuglehammer, indtil du er tilfreds :)

Har du overvejet skråstivere for at gøre det stabilt?
Held og lykke
/W
Jeg forstår din tanke med kuglehammeren, altantaget skal dog være så minimalistisk som muligt. Tænk bort 1700-tallet, almue, guirlander og alt sådan noget :) lige linjer hårdt!

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
D
En moderne træterrasse ved solnedgang med udsigt til et træhus med store glaspartier og svag belysning indendørs.

Tror jeg vil have spinkle ben, vil ikke ødelægge udsigten mod havet. Men jeg bliver usikker…..

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
D
F fribygg sagde:
Med en 2x6 på varje side af 90x90 stolpen kan pladejernet udelades og et mere robust udseende opnås
du mener et almindeligt bræt på 2cm x 6cm?

D Derbyboy sagde:
Tak!

I min verden er synlige søm/hulplader og fx bjælkesko det grimmeste man kan have i en synlig konstruktion.

D Derbyboy sagde:
Tak!

I min verden er synlige søm/hulplader og fx bjælkesko det grimmeste man kan have i en synlig konstruktion.

Nu fremgik det jo ikke i trådstarten at det skulle være synligt, så jeg er enig i, at hulplader ikke bliver det flotteste. Men et halvmeterlangt fladjern som er en halv cm tykt er jo om muligt endnu grimmere efter min mening. En sortmalet hulplade smelter bedre ind end et fladjern synes jeg.

D
Klart du skal have fladjern, gerne lidt afrundede hjørner og kanter, måske endda massere kanterne med kuglehammer til du er tilfreds :)
Har du overvejet skråstivere for at det skal blive stabilt?
Held og lykke
/W
Skråstivere, ja men jeg undgår gerne sådanne. Tænker at jeg burde kunne løse det med jern.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Du kan ikke få en fritstående konstruktion tilstrækkelig stabil med hjælp af dine jern- hvis der ikke findes nogen fastgørelse mod typ huskrop. Tagplanet kan også udnyttes for stabilitet, typ diagonaler.

S
For at dimensionere boltene skal man kende kraften og evt. momenterne, der kommer ned i forbindelsen. Boltene kontrolleres derefter mod bl.a. forskydning, tilstrækkelig kantafstand, kontrol af sømplade m.m.

• Synes
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.