Hej! Jeg skal snart købe en etværelses med sovealkove og har tænkt en del på at bygge en hems i alkoven. Jeg har nok fået et okay greb om, hvad der kræves for dette, men har nogle yderligere spørgsmål.
Hemsens vil blive fastgjort til tre vægge, og en langside vil "hænge" i luften. Jeg forstår, at man bør fastgøre en bjælke på hver væg og bygge derefter. Væggene er, hvad jeg forstår, almindelige gipsklædte vægge med træbjælker som udgør selve vægkonstruktionen.
Hvad jeg først og fremmest undrer mig over er, om man altså skruer bjælkerne, som skal bære hemsen, ind i væggens bjælke GENNEM gipspladen? Min første tanke er, at gipspladen skaber en større afstand mellem bjælkerne og giver hemsen en større løftestang for at bevæge skruen i væggen. Eller er det sådan, at det holder, selvom skruen passerer gipspladen?
Jeg ved godt, at der selvfølgelig er mere måling, beregning og planlægning, før jeg bygger nogen hems, men dette er min første overvejelse.
Mange tak på forhånd!
Hemsens vil blive fastgjort til tre vægge, og en langside vil "hænge" i luften. Jeg forstår, at man bør fastgøre en bjælke på hver væg og bygge derefter. Væggene er, hvad jeg forstår, almindelige gipsklædte vægge med træbjælker som udgør selve vægkonstruktionen.
Hvad jeg først og fremmest undrer mig over er, om man altså skruer bjælkerne, som skal bære hemsen, ind i væggens bjælke GENNEM gipspladen? Min første tanke er, at gipspladen skaber en større afstand mellem bjælkerne og giver hemsen en større løftestang for at bevæge skruen i væggen. Eller er det sådan, at det holder, selvom skruen passerer gipspladen?
Jeg ved godt, at der selvfølgelig er mere måling, beregning og planlægning, før jeg bygger nogen hems, men dette er min første overvejelse.
Mange tak på forhånd!
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Et meget enklere alternativ er at stille en loftseng op, f.eks. denne her:
https://www.ikea.com/se/sv/search/products/?q=loftsäng
Samme funktion,
Og det går fint at møblere under med skrivebord eller siddegruppe.
https://www.ikea.com/se/sv/search/products/?q=loftsäng
Samme funktion,
Og det går fint at møblere under med skrivebord eller siddegruppe.
Jo, det ville jo være allernemmest! Men tanken er, at en seng til to skal derop. Og det ville være sjovt at få det præcis som man vil. Kan også godt lide, når loftet "hænger" og ikke står. Uanset, tak for tippet!KnockOnWood sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Den afbildede seng er 200 x 140, så den er tilstrækkelig for to.A Axra99 sagde:
Men hvor bred er alkoven?
Enkelt ville jo være at bestille en sengebund/fjedrebund med passende mål og skrue op gavlene i væggen bare.
Så gjorde vi engang med en enkeltseng for datteren, da hun var lille.
Skruede den i to vægge i et hjørne, og bare en stolpe i det frie sengehjørne.
En lille trappestige skal du lave uanset hvad, men det er enkelt.
Okay, det er måske værd at overveje.KnockOnWood sagde:
Den afbildede seng er 200 x 140, så den er stor nok til to.
Men hvor bred er alkoven?
Det ville være enkelt at bestille en sengebund/fjedrebund med passende mål og skru gavlene op i væggen bare.
Det gjorde vi engang med en enkeltseng til datteren, da hun var lille.
Skruede den i to vægge i et hjørne, og kun en stolpe i det fri sengehjørne.
En lille trappestige må du lave under alle omstændigheder, men det er enkelt.
Alkoven er ca. 230 bred. Jo, det er jo også en mulighed!
Klik her for at svare
