Tja men i værste fald så læg lim,tjærepap,lim da. Burde virke og da vil det nok sidde fast. Selv nøjedes jeg med at spænde reglarne mod loftet med sylpapp under.

arny sagde:
Bygghandler: Generelt så anbefaler man jo ikke at man lægger træ direkte mod beton, men har du så meget fugt i pladen at det bliver problemer med gulvreglerne har du andre problemer som er større.
Samme tanke slog mig.. kryber så meget fugt op der så er det nok andet bag det også.. Tingene udvikler sig hele tiden og så også sikkert beton. Den er sikkert bedre i dag end den var for 20 år siden.

En anden tanke som slog mig.. Montageklæber bliver jo hårdt som bare pokker og sidder som bjerget, dette hjælper vel til at forhindre fugt i at krybe op i reglerne hvis man påfører det i et jævnt lag over hele reglen? Eller er det noget i et så hårdt klæber der suger fugt ekstra godt??

mats_o sagde:
Tja men i værste fald så læg lim,tjærepap,lim da. Bør fungere og så vil det sidde fast. Selv nøjedes jeg med at spænde reglarne mod taget med sylpap under
Skal du lime, så gør som mats_o anbefaler. Så er du sikker.

Skal du sømme fast reglen, så brug expandersøm. Det er nemmest, hurtigt og holder meget godt.

Gammelt emne men alligevel :-)
Flyttede ind i et hus i 2002 hvor man i 80'erne havde lagt "hjertemuren" i et hus direkte på betonpladen uden fugtspærre. Den var ikke rådden men ja, den var ganske ordentligt angrebet efter 2+ år. Høj pris på 50-70 000 for den som solgte huset at få den overhovedet solgt. ^
Jeg ville ikke satse på træ på beton uden fugtspærre (aldringsbestandig)

Snurrede ind her nu da jeg skal sætte en indervæg i kælderen og det bliver stålprofiler hele vejen...

A
Stellemark sagde:
Flyttede ind i et hus i 2002, hvor man i 80'erne havde lagt "hjärtväggen" i et hus direkte på betongpladen uden fugtspærre. Den var ikke rådden, men ja, den var ret grundigt angrebet efter 2+ år. Omkostninger på 50-70 000 for at få det solgt.
Jeg ville slet ikke tage chancen med træ på beton uden fugtspærre (aldringsbestandig)

Kom herind nu, da jeg skal sætte en indervæg i kælderen, og det bliver stålregler hele vejen...
Så får du rust i stedet

;)

Stellemark sagde:
Flyttede ind i et hus 2002, hvor man i 80'erne havde lagt "hjertevæggen" i et hus direkte på betonpladen uden fugtspærring. Den var ikke rådden, men ja, den var ret så angrebet efter 2+ år. En dyr omkostning på 50-70.000 for den, der solgte huset, at få det overhovedet solgt. ^
Jeg ville slet ikke gamble med træ på beton uden fugtspærre (aldersbestandig)

Kom forbi her nu, da jeg skal sætte en indvendig væg i kælderen, og det bliver stålregler hele vejen...
Jeg har også tænkt over dette og forhørt mig. De fleste synes at lime nu til dags. Spørgsmålet er vel, om det hus du nævner ovenfor, har den type fundament som nybyggede huse har i dag. Typisk 300 mm isolering + gulvvarme. Det burde jo spille en ret så stor rolle?

/Johan

Microkatten
Jeg løfter denne tråd, da jeg har lignende - men ikke helt det samme - problem.

Jeg har i et opvarmet rum i et gammelt udhus et meget tyndt betongulv, som man sjusket har støbt direkte oven på jordbunden. Jeg vil lægge strøer for at få ind et plankegulv.

Inden jeg så den dårlige stand på gulvet, havde jeg tænkt at skrue træstrøer fast i gulvet med fugtbeskyttelse under strøerne. Nu er det tvivlsomt, om beton kan holde til at skrue, og jeg overvejer alternative løsninger.

At lime træstrøerne direkte mod betonen føles ikke helt rigtigt.

Til dem af jer, der har brugt stålstrøer, hvordan har I fastgjort det, der ligger oven på strøerne? Kan det fungere at fastgøre gulvbrædder i stålstrøer (jeg skal ikke have plademateriale oven på strøerne)?

En anden idé er at lime en u-formet metalskinne mod betonen og lime (eller evt. sætte skruer horisontalt gennem skinnevæggene og strøerne) træstrøerne i skinnen. Kan det være fornuftigt?

Brug stålskinne til syll som du limer med passende monteringslim, derefter fastgør du på som normalt.

Har endda brugt dobbeltklæbende tape af god kvalitet, når vi byggede vægge i kontorlandskab, endda revet vægge af ditto, og det sidder ordentligt, vil jeg love!

Senest redigeret:
Microkatten
Mener du mit sidste alternativ? Hvordan fastgør du så reglen på stålskenet, også med lim?

Skruer fast reglarne med en gipsskrue for at stabilisere den, derefter trækker du gennem skinnen, når du skiver væggen på begge sider.

Undskyld, jeg mente TS's spørgsmål, i dit tilfælde forstår jeg ikke helt, hvad du mener?

Microkatten
Det gælder altså regler for gulv.

Senest redigeret:
Polyuretanlimmet skulle gerne fungere som fugtspærre i sig selv, men...

Varmeledningene burde være lette at finde. Et IR-kamera og et udlagt målebånd, så ser man målene på hvor de er.

Havde jeg været i dit sted, ville jeg have bygget en ramme af træ i passende dimension (afhængigt af hvor højt det må bygges), lad os sige 45x70 som du fastgør i væggen der hvor det går, derefter laver du støttepunkter for reglerne på cc60 med opklodsbrikker i plast som du fastgør med en betonskrue gennem reglerne, mest for at fastgøre brikkerne. Alternativ 2 er dyre færdigborede nivelleregler med plastskrue.

• Synes
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Faget, tak, det var en ny interessant indfaldsvinkel!

Jeg afviste Nivell pga. at man også der skruer regelværket punktvis i betonen. Jeg vil have en løsning, der spreder trykket mod betonsålen, eller som i det mindste ikke penetrerer betonen.. Nu vil jeg ikke have større byggehøjde end ca. 50mm op til overkant regler, men din løsning muliggør fugtsikring under reglerne uden at skrue sønder betonen. Din rammeværks-variant kan som du skriver også udføres v.h.a. Nivell-regler og -skruer.

Jeg må lige tygge lidt på den karamel!

• Synes
Dellbrant og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.