50,384 læst ·
29 svar
50k læst
29 svar
Fastgøre gulvregel mod betonplade med montageklæb?
Side 1 af 2
Skal regel op indvendige vægge i vores hus med plade med indstøbte gulvvarmeslanger. Min tømrer foreslog, at gulvreglerne fastgøres med montagelim i stedet for med skrue/spigpløk, for at eliminere risikoen for at bore i gulvvarmerør. Er der nogen, der har erfaring med dette? Er det almindeligt, at man gør sådan? Er der nogle problemer med dette? Nogen der har tips, som letter monteringen?
Hvordan tænkte tømreren gøre for at undgå, at fugt vandrer fra betonen til reglarna?
Skal du have trælægter skal du naturligvis have plastik og/eller tjærepap mod betonen.
Hvis du ikke har styr på varmeslangerne må du jo finde ud af hvor dybt disse ligger i betonen! Jeg har disse nærmest celleplasten, derefter armeringsnettet på afstandsklodser og tykkelse på pladen 10 cm. I teorien burde det altså være muligt at bore ~5 cm uden problemer men hvis du ikke får svar på dine spørgsmål kan du jo ikke rigtig tage chancen
Safe-metoden bliver jo så at spænde væglægterne fast mod loftet samt at punktlime trælægten mod betonen. Hvor du ikke limer har du naturligvis plastik/tjærepap ifølge ovenstående...
Du kan jo også bruge en metalregel som bundudlæg og køre med træ som regelværk.
Hvis du ikke har styr på varmeslangerne må du jo finde ud af hvor dybt disse ligger i betonen! Jeg har disse nærmest celleplasten, derefter armeringsnettet på afstandsklodser og tykkelse på pladen 10 cm. I teorien burde det altså være muligt at bore ~5 cm uden problemer men hvis du ikke får svar på dine spørgsmål kan du jo ikke rigtig tage chancen
Safe-metoden bliver jo så at spænde væglægterne fast mod loftet samt at punktlime trælægten mod betonen. Hvor du ikke limer har du naturligvis plastik/tjærepap ifølge ovenstående...
Du kan jo også bruge en metalregel som bundudlæg og køre med træ som regelværk.
Jeg selv tror ikke, at det skal være nogen problemer at bore og skrue. Dels skal der ikke ligge nogen sløjfer under væggene, og dels ligger sløjferne under armeringen, dvs næsten 10 cm ned i betonen. Det var tømreren, der foreslog at bruge sættelim for helt at eliminere risikoen for at bore i rør (nogen kan jo have målt forkert, og i værste fald har en gulvvarmesløjfe flydt op højere, end den burde). Det er selvfølgelig som at have både seler og livrem. Men eftersom jeg har fået forslaget, vil jeg vide, om nogen anden har gjort på denne måde. Er det almindeligt?
Har talt mere med tømreren og hans kolleger (alle i samme firma). De siger, at de aldrig borer i fliser med gulvvarmerør. De bruger et polyuretanlim, som svulmer og fylder godt. Fugtvandring fra plade til reglar mener de ikke skal være et problem. En plade med gulvvarme skal ikke indeholde så meget fugt. Ingen andre, der har limet indervæggene?
Har samme forudsætninger som Arny og har limet indervægge med montagelim. Da jeg senere med reglarne oppe fortrød mig og indså at flytte en væg nogle centimeter, var det meget let (alt for let?) at med et par velrettede slag med et koben få fugen til at slippe. Overvejer nu at supplere med stålspiger nogle mm ned i betonen.
Ved ikke om det afhænger af hvilket lim man bruger, men snedkeren advarede om at sætte reglerne forkert med polyuretanlimmet. Han sagde, at det ikke er fugen, der slipper, hvis man forsøger at fjerne en regel, men det er reglen, der går i stykker. Man skal skrabe resterne af reglen væk.
Det virker ikke som om der er mange her, der har brugt lim til fastgørelse af skillevægge, trods mine snedkeres påstand om at "det er sådan man gør i dag".
Det virker ikke som om der er mange her, der har brugt lim til fastgørelse af skillevægge, trods mine snedkeres påstand om at "det er sådan man gør i dag".
Saturnus skrev:
Skal der være både livrem og seler ved montering af reglar mod gulv med gulvvarme, så skal det også gælde for fugt.
Så undrer jeg mig, har håndværkere ikke hørt om digitalkameraer og referenspunkter.
Fra fugt i huset, der er vandret ned i pladen. Fra fugten i jorden under pladen. Fra eventuel kapillær opsugning af vand. Plus alle andre fejl og mangler.
Skal der være både livrem og seler ved montering af reglar mod gulv med gulvvarme, så skal det også gælde for fugt.
Så undrer jeg mig, har håndværkere ikke hørt om digitalkameraer og referenspunkter.
Jeg tror personligt, at jeg har kontrol over, hvor gulvvarmerørene ligger, så jeg tør nok bore i pladen (Hvor dybt har I, der har boret, boret? Hvad har I brugt af befæstelseselementer, skrue og plug/spigplug/ekspansionspigt/ekspansionsbolt/andet?)
Fra tømrerens synspunkt forstår jeg, at han ikke vil bore. Skulle han bore i et rør, ville det medføre mange og lange diskussioner om, hvis fejl det er. Det sikreste er ikke at bore. At en tømrer skulle stå og forsøge at tolke digitale billeder og tage ansvar for tolkningen, tror jeg ikke, man kan forvente, og tømreren er jo almindeligvis ikke med, når pladen støbes.
Af denne tråd at dømme, virker det ikke som om, at der er mange, der har valgt at bruge lim.
Fra tømrerens synspunkt forstår jeg, at han ikke vil bore. Skulle han bore i et rør, ville det medføre mange og lange diskussioner om, hvis fejl det er. Det sikreste er ikke at bore. At en tømrer skulle stå og forsøge at tolke digitale billeder og tage ansvar for tolkningen, tror jeg ikke, man kan forvente, og tømreren er jo almindeligvis ikke med, når pladen støbes.
Af denne tråd at dømme, virker det ikke som om, at der er mange, der har valgt at bruge lim.
Vi har anvendt både spigplug og stålspig, begge 70mm lange så de når ned cirka 25mm i betonen.
Man vil jo ikke risikere at spigge i slangerne, selvom risikoen er lille, da disse ligger helt nederst i pladen.
Man vil jo ikke risikere at spigge i slangerne, selvom risikoen er lille, da disse ligger helt nederst i pladen.
Har nu snakket med forskellige folk og fået følgende svar:
To andre snedkere fra andre firmaer: limer træreglerne direkte mod betonen. "Det er sådan man gør i dag"
Byggevareforhandler: Generelt anbefales det jo ikke at man lægger træ direkte mod beton, men har du så meget fugt i pladen, at det giver problemer med gulvreglerne, har du andre problemer, der er større. Skal man gøre det helt korrekt, bør man bruge stålregler mod betonen.
Kvalitetsansvarlig: OK at lime træreglerne. "Det er sådan man gør i dag".
Villaejerforeningens byggetekniske rådgivning: Turde ikke give anbefalinger.
Så hvilke konklusioner skal man drage af dette? Det ser ud til, at limning af træregler direkte på betonen er meget udbredt. Alle jeg har talt med har været enige om, at hvis betonpladen frigiver så meget fugt, at det giver problemer med gulvreglerne, er dette problem lille i sammenhængen. Men, skal man gøre det helt korrekt, skal man bruge stålregler mod pladen. Alle virker tilbageholdende med at bore i pladen.
To andre snedkere fra andre firmaer: limer træreglerne direkte mod betonen. "Det er sådan man gør i dag"
Byggevareforhandler: Generelt anbefales det jo ikke at man lægger træ direkte mod beton, men har du så meget fugt i pladen, at det giver problemer med gulvreglerne, har du andre problemer, der er større. Skal man gøre det helt korrekt, bør man bruge stålregler mod betonen.
Kvalitetsansvarlig: OK at lime træreglerne. "Det er sådan man gør i dag".
Villaejerforeningens byggetekniske rådgivning: Turde ikke give anbefalinger.
Så hvilke konklusioner skal man drage af dette? Det ser ud til, at limning af træregler direkte på betonen er meget udbredt. Alle jeg har talt med har været enige om, at hvis betonpladen frigiver så meget fugt, at det giver problemer med gulvreglerne, er dette problem lille i sammenhængen. Men, skal man gøre det helt korrekt, skal man bruge stålregler mod pladen. Alle virker tilbageholdende med at bore i pladen.