3,884 læst ·
8 svar
4k læst
8 svar
Fastgøre gulvstrø mod betonplade med montagelim?
Medlem
· Halland
· 4 519 indlæg
Hej!
Jeg fandt en gammel tråd om dette emne:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-golvregel-mot-betongplatta-med-saettlim.html
som desværre er lukket. I hvert fald, hvordan gør man i dag (tråden er fem år gammel) for at fastgøre vægregels mod en betonplade, er det okay at sætte med sættelim, eller er der risiko for fugt fra betonpladen?
Hvis man nu skal bore i pladen, hvad siger forummet om betonexpander. Jeg mindes, at de kan sættes ret lavt. Eller er det nok med spigplugs?
/Ander
Jeg fandt en gammel tråd om dette emne:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-golvregel-mot-betongplatta-med-saettlim.html
som desværre er lukket. I hvert fald, hvordan gør man i dag (tråden er fem år gammel) for at fastgøre vægregels mod en betonplade, er det okay at sætte med sættelim, eller er der risiko for fugt fra betonpladen?
Hvis man nu skal bore i pladen, hvad siger forummet om betonexpander. Jeg mindes, at de kan sættes ret lavt. Eller er det nok med spigplugs?
/Ander
Skal du bore i pladen, så skal du vide med 100 %, at den IKKE indeholder indstøbte varmeslanger.
Skal du bore, så læg syllpapp under reglen - så er det bare at bore direkte igennem reglen og ned i betonen. Derefter slår du i sømpløk eller ekspandersøm.
Skal du lime, så rengør overfladen og lim med PL400 - så sidder reglen fast - smør et jævnt lag på reglen, så limen fungerer som en fugtspærre.
Skal du bore, så læg syllpapp under reglen - så er det bare at bore direkte igennem reglen og ned i betonen. Derefter slår du i sømpløk eller ekspandersøm.
Skal du lime, så rengør overfladen og lim med PL400 - så sidder reglen fast - smør et jævnt lag på reglen, så limen fungerer som en fugtspærre.
syllpapp under, fastgør derefter med nogle stålspik, som er ca10mm længere end reglenes tykkelse. Indervægge flytter sig ikke, medmindre man bakker ind i dem med bilen. Normalt sidder indervægge i spænd mellem loft og gulv.
Medlem
· Halland
· 4 519 indlæg
Alvorligt talt, er det nok med 120 kg og nogle øl for at flytte væggen? Så bliver det som Tyresö siger, at måle, når man laver pladen, og tage billeder med udlagte referencemål, f.eks. stakkede 50cl øldåser, så man ser præcis, hvor der IKKE er slanger.Tyresö sagde:
/Anders
Anders_Nilsson sagde:
Hahaha, det sjoveste var for nogle år siden, da han stod ude i sin have og tømte blæren, da han var færdig faldt han omkuld og rev trillebøren med sig i faldet. Han har fået fat i mange gardiner og revet med både køkkenstole og TV, når han er faldet omkuld.
Det er derfor, han ikke må drikke øl hjemme hos os....
Men hvis du limer regleren fast med PL400 - så sidder den definitivt fast, det er i det mindste ikke limfugen, der slipper.
Samme ting med stålspiker eller anden dubning. Det sidder, men man skal som sagt være sikker på, at der er rør/slangefrit nedenunder.
Derfor anbefaler jeg altid, at man fotograferer, hvordan slangerne ligger sammen med en tommestok eller målebånd. Så kan man derefter afgøre præcis, hvor de er.
Derfor anbefaler jeg altid, at man fotograferer, hvordan slangerne ligger sammen med en tommestok eller målebånd. Så kan man derefter afgøre præcis, hvor de er.
Klik her for at svare