2,789 læst ·
22 svar
3k læst
22 svar
Fastgøre fuglekasse
Detaljer....D doubleH sagde:
Lidt PL600 for at få det til at "hugge" og PL400 for langtids holdbarhed da.
Absolut! I praksis tror jeg, at dine små huller er ligegyldige på en "gigantisk" pladetrumme.A Anna Bo sagde:
Ok, kan man ikke tilføje en form for rustbeskyttelse, hvis man selv borer, eller er det svært? Jeg er lidt bekymret for, at limet ikke kan holde vægten af holken. Holken vejer nu 2.7 kg. Det bliver sikkert tungere med fugt og ekstra limet bræt. Det ville være frygteligt, hvis holken med fugleungerne falder ned i vandet.B BSOD sagde:Det nemmeste måske, men ikke så godt for røret, at det hul kommer til at mangle beskyttelse fra galvaniseringen. På arbejdet er det vigtigt, at man rustbeskytter ordentligt, hvis vi laver hul i en galvaniseret metaldel.
PL400 (eller et andet konstruktionslim til udendørs brug) + et bræt, der sidder lidt i spænd i en dag, så det kan hærde lidt, er at foretrække.
Hvis det bare kan limes på en fornuftig måde (tilstrækkelige fæsteflader og nogenlunde rent), ville jeg sige, at det ville holde, selv hvis du selv "kravlede ind i" kassen. PL400 bliver normalt meget stærkt!A Anna Bo sagde:
Hvis trommen er din? Bliver nogen sur, hvis du bare skruer kassen fast?
Alfredo sagde:
Detaljer....
Lidt PL600 for at få det til at "hugge" og PL400 for langtidsholdbarhed da.Findes garanteret også lim som "hugger" hurtigt og også klarer fugtigt udendørsklima. Jeg er, som I nok har forstået
, ingen limekspert dog...
Absolut! I praksis tror jeg dine små huller er ligegyldige på en "gigantisk" metaltrumle.
Det er et stort skovfirma ejer tromlen, så jeg tror ikke nogen bryder sig om eller bliver sur, hvis jeg bare skruer den fast. Jeg vil prøve at få vadestøvler, så jeg kan komme ned og undersøge, hvordan den anden kasse er fastgjort. Den bør have siddet i sin tromle siden mindst 2006 eller tidligere. Jeg ved ikke, hvem der har sat den der.Alfredo sagde:
Er det samme tromle eller to forskellige...?A Anna Bo sagde:Det er et stort skovfirma ejer tromlen, så jeg tror ikke nogen bryder sig eller bliver vred, hvis jeg bare skruer den fast. Skal forsøge at skaffe vaders, så jeg kan komme ned og undersøge, hvordan den anden redekasse er fastgjort. Den burde have siddet i sin tromle siden mindst 2006 eller tidligere. Jeg ved ikke, hvem der har sat den der.
Du skal nok ikke sætte endnu en redekasse op i samme tromle, hvis der allerede sidder en der.
Strømsangeren er nemlig revirhævdende, og resultatet vil sandsynligvis blive, at kun den ene redekasse bruges.
Du bør altså sætte din redekasse op i en anden tromle eller under en bro et andet sted i området.
Det er kun om vinteren, at de kan enes om en mindre overflade åbent vand, når det er tid til at bygge rede, vil de have "egen kabine".
Absolut, det er jeg helt med på. Tanken var at sætte redekassen op i et andet rør. Der er ingen pointe i at have flere i den samme.D doubleH sagde:Er det samme rør eller to forskellige...?
Du bør nok ikke sætte endnu en redekasse op i samme rør, hvis der allerede sidder en redekasse der.
Strømsangeren forsvarer nemlig sit territorium, og resultatet vil sandsynligvis blive, at kun den ene redekasse bliver brugt.
Du bør altså sætte din redekasse op i et andet rør eller under en bro et andet sted i området.
Det er kun om vinteren, at de kan dele et mindre stykke åbent vand, når det er tid til at bygge rede, vil de have "egen kupé"
Det svære er nok at nå at behandle, når man ikke kan nå fra ydersiden.A Anna Bo sagde:Ok, det går inte at påføre en slags rustbeskyttelse, hvis man borer selv, eller er det svært? Jeg er lidt bekymret for, at limen ikke klarer at holde vægten for fuglekassen. Fuglekassen vejer nu 2,7 kg. Det bliver sikkert tungere med fugt og ekstra limet bræt. Det ville være frygteligt, hvis fuglekassen med fugleunger falder ned i vandet.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...YQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw2yg6Tl92DoA_i0RDiHQc2D
Ifølge denne kilde er styrken i limen 280N/cm2. Det betyder altså ca. 28kg/cm2. Så hvis du skulle belaste det med 3kg og lime 5x5cm (25 cm2), så er det ca. 0,4% af, hvad producenten angiver, at limen skal kunne holde (i ideelle tilfælde). Hvis overfladen er ren, vil det holde.
Klik her for at svare