Vores 5,6m bjælke sidder uden nogen skrue, kun lægter på siderne som sikrer den sidelæns ved stolperne.
 
  • Synes
nicklas_json
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J sagde:
Jeg har kigget og kigget, men forstår ikke rigtig. Hvad er de blå rektangler? og De øvre vinkler skal vel måske skrues i en vogn, der står "bagved" stålbjælken? Sådan ser det ikke rigtig ud. Se mit andet indlæg, der forhåbentlig forklarer, hvordan det ser ud :)

Men angående at tage op råsponten, jeg har kutterspån på loftet, så risikoen er, at en masse isolering falder ned, hvis jeg saver op for råsponten. Men det kan jo løses, men ser ikke rigtig, hvad jeg vinder ved det? Skruen, jeg trækker gennem råsponten, kommer jo til at gå et godt stykke ind i underarmen også.
De blå rektangler kan være træ-regler, som du bare klemmer imod livet, eller du bruger vinkler. Du behøver egentlig ingen gennemgående skrue. Med hensyn til enden mod murstocken ville jeg sætte en regel først, der sidder i bjælkelaget oppe og nede, da søjlen ikke har nogen støtte i øverst i figuren, og derefter fastgøre søjlen til denne. Bjælken skal stagges til bjælkelagets regler, da det er disse, der stagges, og så skruer man direkte til disse.
 
  • Synes
Viktor.J
  • Laddar…
P petterovski sagde:
Jeg ville nok have gjort som du har tænkt, men boret vinkelret i stålbjælken (nedefra). Forbor limtræssøjlen inden montering og brug skruer med sekskantet hoved, såsom en fransk træskrue i en passende dimension, så du kan trække i skruen med en almindelig skraldenøgle i stedet for en skruetrækker.
Klogt, det bliver den første test :)
 
Huddingebo Huddingebo sagde:
Hvad er problemet?
Slå et slag med kærne, bor stepvis med større bor og træk fast med fransk træskrue eller lignende.

Hvorfor overhovedet skrue i vinkel?
Søjlen skal jo kun tage vertikal last fra bjælken. Ville ikke engang skrue den specielt hårdt og bore større hul end skruen, hvis man er bekymret for længdeforandringer pga. temperatur.
Det var mest spørgsmålet om jeg kan komme til at bore og skrue noget fast, der gjorde mig tvivlende. Hvis nogen andre havde forsøgt og fejlet, kunne jeg have "gjort det rigtigt fra starten" og bedt nogen svejse beslag derpå.

Men det er som du siger, kærne og så bore. Træk en skrue med skralde, i værste fald kan man jo have en skive under for at sprede trykket lidt, hvis hullet skulle blive for stort!
 
Bybe Bybe sagde:
Vores 5,6m bjælke sidder uden nogen skrue, kun reglar ved siden af som sikrer den sidelæns ved stolperne.
+1 samme hos os!
 
Der findes også bjælkesøm (caddyklammer) i forskellige størrelser, som slås ind i bjælken og sidder som sten.
 
  • Billede af en caddyklammer fastgjort til en bjælke med en kæde hængende ned.
J jonaserik sagde:
Der findes også bjælkeklammer (caddyklammer) i forskellige størrelser, der slås ind på bjælken og sidder fast som klippen
Den produkt er IKKE beregnet til at fastgøre en bjælke. Den er beregnet til f.eks. at montere en kabel eller andet småt på bjælken. Desuden kun til indendørs brug, da den ødelægger en eventuel malet overflade.
 
  • Synes
Gaxxan
  • Laddar…
Nu var det ikke for at hænge en bjælke i, men var for at holde det sted ovenpå stolpen i sideretningen og der behøves ikke meget kraft for det. Så at jeg viste den var fordi det kunne være en løsning, har selv brugt mellem stålbjælke og stolpe. Så intet nyt under solen for mig, men måske for dig.
 
Jeg har ikke skrevet noget om at hænge en bjælke i den, og det produkt er ikke beregnet til at holde en bjælke. Det er beregnet til at fastgøre ting på en bjælke, hvilket er noget helt andet. Og nej, den er ikke ny for mig, men jeg ved også, hvad den er beregnet til.
 
Ja med enkelhed så bliver det det samme som at bore i bjælken og skrue ind i top på stolpen. Det er i sidled som det skal holde, så bjælken ikke falder af.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.