Står i færd med at installere en HEB 140 bjælke på limtræssøjler. Jeg har læst om mulige risici ved at blande træ/stål p.g.a. hvordan de udvider sig i temperaturen. Men spændvidden er ca. 2,3 m, så det må vel antages at være ubetydeligt.
Hvordan som helst, nogle der har tips til, hvordan jeg fastgør stålbjælken på limtræssøjlerne?
Jeg havde først tænkt at bore et hul på hver side i hver ende og derefter skrue en skrue skråt ind fra hver side. Men jeg indser, at det bliver meget svært at bore i stålet med vinkel, alternativet er et stort hul, som er lige, men det føles ikke helt rigtigt.
Jeg har set nogle alternativer, hvor man svejser flanger ned mod bjælken, men det kræver dels svejsning, men også at man har fuldstændig styr på målene. Det kan selvfølgelig ordnes, men jeg ville nok have foretrukket en løsning, hvor jeg kan lægge bjælken op og derefter fastgøre selv. Som sagt er det ingen kæmpe, HEB 140 2,3 m burde veje ca. 70-80 kg.
Skal alting klart ind bagefter kan du skyde fast Bmf beslag i bjælken som du skruer til søjlen. En anden mulighed er at enten svejse en pind på undersiden eller borte og sætte en bolt der stikker ud og derefter bore et tilsvarende hul i søjlen som pinden/bolten passer i. Fyld hullet med polyuretanlim inden montage.
Skal alting klart ind efterfølgende kan du skyde fast Bmf beslag i bjælken som du skruer til søjlen. Et andet alternativ er at enten svejse en pind på undersiden eller bore og sætte en bolt som stikker ud og så bore et tilsvarende hul i søjlen som pinden/bolten passer i. Fyld hullet med polyuretanlim inden montage.
Hvilken type Bmf beslag er det du tænker på da? Det eneste, jeg kan komme i tanke om, er en sømplade eller lignende, men jeg er så i tvivl om, hvordan jeg fastgør den i stålbjælken.
Jeg kunne jo, som du siger, bore et hul i flangen, sætte en bolt med møtrik der går ned lidt og så lime den på. Men hvor stabil sidder den så? Man får jo ikke den samme direkte “bekræftelse” på at det sidder, som ved en skrueforbindelse Men det er jo en ganske “enkel” løsning.
Skal bjælken trykkes op mod bjælkelaget? Så kunne du styre overflangen med vinkler mod bjælkelaget. Du kunne også bruge vinkler ved underkant ophænget. Hvor tyk er væggen som bjælken slutter til?
Skal bjælken trykkes op mod bjælkelaget? Så kunne du bruge vinkler til at støtte overflangen mod bjælkelaget. Du kunne også bruge vinkler ved underkanten af underlaget. Hvor tyk er væggen, som bjælken støder op til?
[billede]
Tak!
Vinkeljernene i overkanten ville i så fald blive fastgjort til råsponten, som igen er sømmet til underarmerne af spærerne. Vinkeljernene i underkanten ville passe fint. Pillen kommer i den ene side til at sidde fast i hjærtevägg, på den anden side er der en skorsten, så der vil den være fastgjort i bjælken til bjælkelaget, som hviler på kældervæggens hjærtevägg.
Så summeret.
* Pille ved hjærtevägg - forankret i hjærtevägg og bjælkelag
* Stålbjælke - forankret (det vi diskuterer ) i begge piller. Samt tænkte jeg at bore huller i overflangen og skrue en skrue op i hver spær, i alt 2 st.
* Pille ved skorsten - forankret i stålbjælken samt bjælkelag
Har du nogen oversigt, som viser hvordan bjælken går og hvor søjlen står? Hvordan er de understøttede i øvrigt, er der nogen retning, som er låst?
Du kan jo altid bore hullerne i bjælkens underflange inden montering, så det bliver lettere at bore og derefter montere en skrue oppefra, når den ligger på søjlen. Men omgivelserne giver oplysninger om, hvor stiv fastgørelsen behøver at være.
Har du nogen oversigt, der viser, hvordan bjælken går, og hvor søjlen står? Hvordan er de understøttet i øvrigt, nogen retning, der er låst?
Du kan jo altid bore hullerne i bjælkens underflange før montering, så det bliver lettere at bore og derefter montere en skrue ovenfra, når den ligger på søjlen. Men omgivelserne giver oplysninger om, hvor stiv fastgørelsen skal være.
Her er et billede af, hvordan jeg havde tænkt mig at gøre det
Og her er selve placeringen i huset. (ignorer navnene på rummene, køkkenet og soveværelset (ved stuen) har byttet plads).
[billede]
Jeg foreslår, at du fjerner råsponten lokalt, så vinklerne fastgøres direkte til tagstolen.
Yderligere eksempler på hvordan du kan låse den i enden.
Jeg har kigget og kigget, men forstår ikke rigtigt. Hvad er de blå rektangler? Og de øvre vinkeljern skal vel måske skrues i en vange, der står "bagved" stålbjælken? Sådan ser det ikke helt ud. Se mit andet indlæg, som forhåbentlig forklarer, hvordan det ser ud
Men angående at tage op råsponten, jeg har kutterspån på loftet, så risikoen er, at en masse isolering falder ned, hvis jeg saver op til råsponten. Men det kan jo løses, men ser ikke rigtig, hvad jeg vinder ved det? Skruen jeg trækker gennem råsponten vil jo også gå et godt stykke ind i underarmen.
Med den løsning så vil bjælken ikke blive udsat for specielt meget mere last i overgangen mellem bjælken og søjlen end vertikale laster. Da synes jeg, at det er tilstrækkeligt, hvis du får en skrue ned fra bjælken i søjlen. Sætter du derefter en skrue gennem overflangen ind i tagspærene, så bliver det perfekt. Søjlerne skal være låste, dvs fastgjort stabilt i de vægge, som de sidder imod.
Med den lösningen kommer balken ikke til at blive udsat for specielt meget mere belastning i overgangen mellem balk og søjle end vertikale belastninger. Så synes jeg, at det er tilstrækkeligt, hvis du får en skrue fra balken ned i søjlen. Hvis du derefter sætter en skrue gennem overflangen ind i spær, bliver det perfekt. Søjlerne skal være låst, dvs. fastgjort stabilt i de vægge, som de står imod.
Tak, ja jeg føler mig egentlig beroliget med, at alt burde blive stabilt. Men seler og livrem du ved. Min tanke er dog, om jeg kan lykkes at skrue en skrue i flangen. Jeg tænker, at selv hvis jeg borer et hul i flangen nedefra. Så bliver det jo en vanskelig vinkel med skruetrækker og skrue derefter...
Desuden er søjlen ved skorstenen ikke fastgjort til nogen væg. Derfor tænker jeg at fastgøre HEB-balken mod spær og øverste kant på søjlen. Og derefter søjlen mod bjælkelaget. Da burde den også være låst i alle tænkelige retninger
Jeg ville nok have gjort som du har tænkt, men boret vinkelret i stålbjælken (nedefra). Forbor limtræsøjlen inden montering, og brug skruer med sekskantshoved, som fx fransk træskrue, i en passende dimension, så kan du spænde skruen med en almindelig skraldenøgle i stedet for en skruemaskine.
Hvad er problemet?
Slå et slag med kørner, bor trinvis med større bor og fastgør med fransk træskrue eller lignende.
Hvorfor overhovedet skrue i vinkel?
Søjlen skal jo kun tage lodret last fra bjælken. Ville ikke engang skrue den specielt hårdt og bore større huller end skruen, hvis man er bekymret for længdeændringer pga temperatur.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.