Skal gøre et rum i stand, som har været brugt som opbevaring, til et soveværelse. Rev skabe osv. ud og fandt der bagved skimmel ifølge billedet. Væggen er en ydervæg, der vender mod syd. Etplans rækkehus med mexitegel-facade.
Jeg tænker, at jeg må rive al gips væk, se hvordan det ser ud under, og så sætte ny gips op, hvis jeg ikke ser noget fugtigt under gipsen.
Men hvorfor er skimmelen kommet? Er der noget galt, som gør, at skimmelen vil vende tilbage igen? Hvad kan være sket?
Dårligere isolering sammen med fugtig luft. Er det lige så slemt oppe på væggen, hvor garderoben har stået?
Sandsynligvis har indeluften kondenseret der, og fugten har skabt en grobund for skimmelsvampesporer.
Der har stået garderober, så luftcirkulationen har været nul. Fugt findes overalt, og når det bliver indelukket bag garderober og desuden isoleret fra opvarmning, så det aldrig tørrer, kan resultatet nok blive dette. Og det er jo meget lidt skimmel, mindre end på vores morgenbolle faktisk
Hej,
Bare spekulation men kan man ikke tænke sig meget varm luft mod sydvæggen som pga. undertryk i huset (?) strømmet ind i den der lille sprække som jeg aner og andre utætheder og derefter kondenseret ved listen..?
-70tals hus med opklodsede vægge isoleret på indersiden?
Er det efterisoleret på indersiden? Det plejer at være en klassisk fejl, da det flytter dugpunktet fra ydervæg til indervæg, hvilket giver kondens og skimmel i indervæggen. 70'er huse er ellers kendte risikokonstruktioner, da der var energikrise dengang. For tætte og med for dårlig ventilation, men også uisoleret betonplade på jord, uventileret facade på mineraluld osv. osv.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.