Bare for at præcisere: 120 i dette tilfælde handler om, hvor mange minutter noget skal modstå brand. Hver lejlighed er en brandcelle, og det skal altså kunne brænde i en lejlighed i to timer, før det spreder sig til en anden. EI 120 er, forenklet, en samling metoder til, hvordan man kan bygge noget, så det opfylder dette krav.

Så hvis man siger, at en væg opfylder "EI 30", kan den være bygget på flere forskellige måder med flere forskellige lag af materialer, men tanken er, at det skal kunne brænde på den ene side af den væg i 30 minutter, før branden spreder sig. Typ.

En skakt, der går mellem lejligheder, især opad, er selvfølgelig et særligt kritisk punkt, eftersom den varme ild gerne søger opad i, hvad der bliver en skorsten.
 
  • Synes
Lärospånet
  • Laddar…
Tak for al informationen, det føles som om det er bedst, hvis jeg tager kontakt med foreningen og hører med dem, hvad de mener, man bør gøre, og hvilken type plade der er acceptabel at bruge, så der ikke bliver noget bøvl senere.
 
  • Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Staffans2000
kemaldev kemaldev sagde:
Tak for al information, det føles som om det er bedst, hvis jeg kontakter foreningen og spørger dem, hvad de mener, man bør gøre, og hvilken type skive der er acceptabel at bruge, så der ikke bliver noget rod senere.
Det her har de nok ikke en anelse om.
Kan du ikke sætte den gamle skive tilbage og lade det være, som det var?

Staffans
 
Den er jo knækket på midten, kan jeg sætte den tilbage uanset? I to dele altså.

Staffans2000 Staffans2000 sagde:
Det her de nok ikke en anelse om.
Du kan ikke sætte den gamle skive tilbage og lade det være, som det var?

Staffans
 
Staffans2000
kemaldev kemaldev sagde:
Den er jo knækket i midten, kan jeg sætte den tilbage uanset? I to dele da altså.
Aha.
Selv ville jeg i hvert fald blive fristet til at gøre det uafhængigt af, hvad nogen eventuel regel siger.

Staffans
 
  • Synes
guggen
  • Laddar…
R Robert-san01 sagde:
Tricky er, at du sandsynligvis har brudt en brandcelle. I flerbostadshus ville jeg ikke blive så overrasket, hvis der kræves IE120.

Kan det ikke sættes tilbage, og kan væggen blive gips igen?
Ei 60 plejer det at være mellem Lgh i flerbostadshuse.
 
kemaldev kemaldev sagde:
Den er jo knækket på midten, kan jeg sætte den tilbage uanset hvad? I to dele altså.
Nej
 
kemaldev kemaldev sagde:
Tak for al information, det føles som om det er bedst, hvis jeg tager kontakt med foreningen og hører med dem, hvad de mener, man bør gøre, og hvilken type plade der er acceptabel at bruge, så der ikke bliver noget bøvl senere.
Det gør du klogt i. Hver lejlighed i et flerfamiliehus er normalt en egen brandcelle. Det handler om, at hvis der begynder at brænde hos dig, skal ilden ikke kunne sprede sig videre inden for en beregnet tid. Oftest 60 min, enkelt forklaret.

Derfor synes jeg, det er seriøst af dig at kontakte bestyrelsen og blive enige om, hvad du skal gøre.
Nu mistænker jeg, at det er støbt i rørskaktet mellem etagerne, så højst sandsynligt er det tilstrækkeligt at erstatte din gamle plade med en enkelgipsplade eller fx. Cemeritplade, hvis man føler for det.
 
  • Synes
Skip33 og 1 anden
  • Laddar…
Jeg har ryddet op off topic.
/Moderator
 
  • Elsker
  • Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.