11,116 læst ·
23 svar
11k læst
23 svar
Eternitplade/Asbest
Bare for at præcisere: 120 i dette tilfælde handler om, hvor mange minutter noget skal modstå brand. Hver lejlighed er en brandcelle, og det skal altså kunne brænde i en lejlighed i to timer, før det spreder sig til en anden. EI 120 er, forenklet, en samling metoder til, hvordan man kan bygge noget, så det opfylder dette krav.
Så hvis man siger, at en væg opfylder "EI 30", kan den være bygget på flere forskellige måder med flere forskellige lag af materialer, men tanken er, at det skal kunne brænde på den ene side af den væg i 30 minutter, før branden spreder sig. Typ.
En skakt, der går mellem lejligheder, især opad, er selvfølgelig et særligt kritisk punkt, eftersom den varme ild gerne søger opad i, hvad der bliver en skorsten.
Så hvis man siger, at en væg opfylder "EI 30", kan den være bygget på flere forskellige måder med flere forskellige lag af materialer, men tanken er, at det skal kunne brænde på den ene side af den væg i 30 minutter, før branden spreder sig. Typ.
En skakt, der går mellem lejligheder, især opad, er selvfølgelig et særligt kritisk punkt, eftersom den varme ild gerne søger opad i, hvad der bliver en skorsten.
Det her har de nok ikke en anelse om.kemaldev sagde:
Kan du ikke sætte den gamle skive tilbage og lade det være, som det var?
Staffans
Det gør du klogt i. Hver lejlighed i et flerfamiliehus er normalt en egen brandcelle. Det handler om, at hvis der begynder at brænde hos dig, skal ilden ikke kunne sprede sig videre inden for en beregnet tid. Oftest 60 min, enkelt forklaret.kemaldev sagde:
Derfor synes jeg, det er seriøst af dig at kontakte bestyrelsen og blive enige om, hvad du skal gøre.
Nu mistænker jeg, at det er støbt i rørskaktet mellem etagerne, så højst sandsynligt er det tilstrækkeligt at erstatte din gamle plade med en enkelgipsplade eller fx. Cemeritplade, hvis man føler for det.
Erstat med en cementbaseret plade fx;
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...erade-skivor/cembrit-multiforce-tjocklek-12mm
Den er brandklassificeret.
Hvis du vil være ekstra sikker, sætter du to plader op.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...erade-skivor/cembrit-multiforce-tjocklek-12mm
Den er brandklassificeret.
Hvis du vil være ekstra sikker, sætter du to plader op.
Administrator
· Skåne
· 8 668 indlæg
Jeg har ryddet op off topic.
/Moderator
/Moderator
Klik her for at svare