Hej, er i gang med at rive i lejligheden og fandt en plade i slutningen af væggen, som stak ud, som jeg troede var en masonitplade, de havde tilføjet.

Nu, når jeg har løsnet en del af den, bemærkede jeg, at der var rør bagved, og jeg blev lidt bekymret for, at det muligvis kan være asbest.

Jeg spurgte ejerforeningen, om de havde nogen information om der fandtes asbest nogen steder i lejlighederne i bygningen, inden vi begyndte at rive, eftersom det er en bygning, som er bygget i 50/60'erne, og de svarede med, at de ikke havde hørt noget fra dem, der havde renoveret i hvert fald.

Er der nogen, der er lidt mere kyndig, som kan svare på, om billederne nedenfor er asbest eller ej?

• Billede af en væg med en delvist fjernet plade, afslørende rør bagved. Pladen er grå og ser ud til at være en konstruktionsplade i en lejlighed.
  • En plade aftaget fra væggen i en lejlighed, der muligvis indeholder rør bagved. Bruget til at bestemme materialetype, mistænkt for at være asbest.
  • Plade trukket væk fra en væg med synlige rør bagved i en lejlighed under renovering; diskussion om mulig tilstedeværelse af asbest.
  • Revnet mur med afdækket plade forrest, bagved er to mørke rør delvist synlige, væggen har beige tapet. Potentiel asbest ifølge tekst.
Ser ud som en eternitplade...

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Stor sandsynlighed for, at det er asbest. Ring til din kommune for at høre, hvor de modtager det, og hvordan de vil have det pakket.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Det var jo mindre sjovt at høre, skal man hyre et saneringsfirma eller skal man forsøge at tage dem ned selv i så hele stykker som muligt og sortere korrekt? Der findes en lignende plade på den anden side af væggen og potentielt to til på en anden væg i stuen.

• Trist
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Brandisolering af en rørskakt.
Hvorfor skulle du røre den der ??
Sandsynligvis har flere lejligheder samme plade over skakten, måske alle ??
Pladen er ufarlig der, hvor den sad. Gør den våd med vand, pak den ind i plastik, aflever den på genbrugsstationen.

• Synes
Fotografen og 3 andre
  • Laddar…
Isakare Isakare sagde:
Hvorfor skulle du røre ved den der ??
Pladen er ufarlig der, hvor den sad. Fugt den med vand, pak den ind i plast, aflever på genbrugsstationen.
Isakare Isakare sagde:
Hvorfor skulle du røre ved den der ??
Pladen er ufarlig der, hvor den sad. Fugt den med vand, pak den ind i plast, aflever på genbrugsstationen.
Der var tapet over, som vi ville fjerne, og væggen stak ud der, vi ville udjævne den, da det var grimt. Vi vidste ikke, hvad der var bagved, og det kunne brf heller ikke svare på, da jeg spurgte, så vi måtte bare tjekke.

Staffans2000
Der er ingen grund til at vådgøre pladen og endnu mindre at hyre nogle mænd til at komme og hente pladerne.
Asbest bider ikke.

Staffans

• Synes
Leif i Skåne og 6 andre
  • Laddar…
kemaldev kemaldev sagde:
Der var tapet over som vi ville fjerne, og væggen stak ud der, vi ville udjævne den da det var grimt. Vi vidste ikke, hvad der var bagved, og det kunne brf heller ikke svare på, da jeg spurgte, så vi måtte bare se efter.
Hvilken type brandbeskyttelse tænkte du erstatte pladerne med?

useless useless sagde:
Hvilken type brandbeskyttelse tænkte du erstatte pladerne med?
Usikker faktisk, hvad ville du have foreslået?

Gips er vel passende, men hvorfor skal du røre det øht?

Vidste som sagt ikke hvad det var bagved og kunne ikke få svar på det fra brf. Det var en udadbøjning der var synlig på væggen og det lød hult, så vi ville se hvad der var bagved. Havde vi vidst at det var eternitplader og at der gik rør der, havde vi slet ikke rørt det.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Knepige er at du sandsynligvis har brudt en brandcelle. I flerfamiliehuse ville jeg ikke blive så overrasket hvis det kræves IE120.

Det går ikke at sætte alt tilbage og gipse væggen?

• Synes
  • Trist
Marjatta Lakso og 2 andre
  • Laddar…
Netop den kan jeg ikke sætte tilbage, da den gik itu. Men der findes en lignende skive (hel) på den anden side af væggen. Og to til lignende på hver sin side af en anden væg. Hvordan ville du have jævnet væggene?

Hvad er IE120? Kan ikke finde noget på nettet om det.

Düsseldorff
EI 120 skal det være. En brandklassificering.

Korrekt, EI skal det være.

Du kan ikke tage nogen af de andre plader. Det skal være plader på alle 4 sider, for at brandcellen skal være funktionel.

• Synes
Marjatta Lakso
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.