Hej!

Jeg har lavet tre huller til friskluftsventiler i soveværelse og to kontorer. Hullerne er 105-120 mm i diameter, og der er indført en Airmove 3.0 kanal i dem (se billede). På ydervæggen sidder ventilen tætning med udekit, og indvendigt omkring røret er der først pakket med stenuld, derefter vil der blive monteret en 20x20 cm dækkplade (se billede). Arbejdet er så at sige allerede færdigt, og både udad og indad er det så at sige "tæt".

Indervæggen består af renoveringsgips på spånplade efterfulgt af et lag gulfiberisolering. Facaden består af rødt mursten. Huset er bygget i 1980.

Jeg har tidligere sendt stykker af tæppe og mørtel fra andre dele af huset til analyse for asbest, men der har aldrig været noget.

Ved hulboringen, lige bag murstenene, sad der en pap med noget der ligner gulfiber (se billede). Bag dette sad derefter en plade af et materiale, jeg ikke kender. Det er brun/sort, føles ikke stenhårdt. Det er sådan, at det kan brydes fra hinanden med hænderne.

Ved hulboringen havde jeg Dräger åndedrætsmaske osv., og eftersom materialet sad mod murstenen "inde" i væggen, støvede det ikke særlig meget, så vidt jeg kunne se.

Jeg ville sætte pris på feedback stort på følgende:

1. Spontane tanker om materialet - genkender I, hvad det kan være? Asbest og i så fald hvad? Jeg har aldrig set eller arbejdet med Tretex eller andre porøse plader.

2. Bør jeg sende det til analyse?

3. Arbejdet er allerede færdigt, og materialet sidder tilbage "inde" i væggen - selv hvis det er asbest, er det overhovedet værd at tage nogen tiltag? Det kan så at sige ikke frigives flere fibre, end hvad der allerede ville have været gjort ved arbejdet. Begge ender er tætnet. Tage materialet til affald og gå videre med livet?

Tak på forhånd!

• Rundt hul i væg fyldt med stenuld, set indefra. Hul til friskluftsventil, med udsigt til en rød bygning i baggrunden.
  • En hånd holder et stykke brunt/sort materiale med gul fiber, stående ved et vindue. Materialet ser porøst og lettere nedbrudt ud.
  • Brun/sort isoleringsmaterial ved hul i væggen, muligvis gulfiber, nær stenuld. Er løst nok til at brydes med hænderne.
  • Hvid Airmove 3.0 friskluftsventil, monteret i væg, viser rør og ventilationskomponenter, klar til installation i bolig.
  • Hvid kvadratisk dækkplade med rundt hul i midten, beregnet til installation af friskluftsventil i væg.
Den sorte plade ligner asfaltboard

• Synes
SågspånPappspikEternit og 2 andre
  • Laddar…
U Utdelning sagde:
Den sorte plade ligner asfaltboard
Du har nok ret, det ser sådan ud, når jeg sammenligner med andre billeder. Beskrivelserne af, hvordan det føles, synes også at passe.

Jjajjamensans. Tænd ild til den, så skal du se, at det brænder godt.

• Synes
bearcave
  • Laddar…
Intet Intet sagde:
Jjajjamensans. Tænd ild på den, så skal du se at det brænder godt.
Hvis det er asfaltboard, typ asfaboard, betyder det på tidspunktet for byggeriet (1980) at det sandsynligvis indeholder asbest da?

Tænker netop på, hvordan jeg i så fald bør agere omkring håndteringen af det meget lille affald jeg har fået (3 st 1cm 1,5 cm tykke runde stykker om 105 mm diameter), og om jeg i øvrigt burde gøre noget nu, når arbejdet er færdigt.

Er det f.eks. virkelig nødvendigt med sanering, hvis materialet stadig er inde i selve væggen?

B bearcave sagde:
Hvis det er asfaltboard, typ asfaboard, betyder det så på tidspunktet for bygningen (1980), at det sandsynligvis indeholder asbest?

Tænker netop på, hvordan jeg i så fald bør agere omkring håndteringen af det meget lille affald jeg har fået (3 stk 1cm 1,5 cm tykke rundeller om 105 mm diameter), og om jeg i øvrigt burde gøre noget nu når arbejdet er færdigt.

Behøves der f.eks. virkelig sanering hvis materialet stadig er inde i selve væggen?
Nej nej nej!
Asfabord indeholder træ og tjære.
Har du en pejs kan du med fordel sanere stykkerne der. Hvis ikke, læg dem i skraldespanden.

Asbesthysteriet når nye højder.😀

• Synes
bearcave
  • Laddar…
B bearcave sagde:
Hvis det er asfaltboard, typ asfaboard, betyder det så, på det tidspunkt bygningen blev opført (1980), at det sandsynligvis indeholder asbest?

Tænker lige over hvordan jeg i så fald bør håndtere det meget lille affald jeg har fået (3 stk 1cm 1,5 cm tykke rundeller om 105 mm i diameter), og om jeg i øvrigt burde gøre noget nu, når arbejdet er færdigt.

Behøves der f.eks. virkelig sanering, hvis materialet stadig er inde i selve væggen?
Asfaboard indeholder ikke asbest, du kan sove roligt og behøver ikke bekymre dig om væggen eller de gennembrydninger du har lavet i den.

• Synes
Utdelning og 2 andre
  • Laddar…
Intet Intet sagde:
Nej nej nej!
Asfabord indeholder træ og tjære.
Har du en pejs kan du med fordel sanere stykkerne der. Hvis ikke, læg dem i skraldespanden.

Asbestpanik når nye højder.😀
Haha, let at blive panisk, når man vil gøre det rigtige og ikke er så erfaren. Tak for feedback 😌👍

BirgitS
B bearcave sagde:
Huset er bygget i 1980.
Næsten al anvendelse af asbest var da forbudt. Der var kun et fåtal produkter, hvor der ikke fandtes nogle alternativer, som var tilladte. Der fandtes da i flere år asbestfrie lim, plastmåtter, fix, isolering osv.

• Synes
bearcave
  • Laddar…
B bearcave sagde:
Haha, let at blive nervøs når man vil gøre det rigtige og ikke er så erfaren. Tak for feedback 😌👍
Asbest er ikke giftigt. Det er en mineral med bitte små fibre, der blev brugt som forstærkning. Præcis som glasfiber.
Så at overveje "sanering" af tre små stykker samtidig med at hele huse er dækket af det, bliver lidt morsomt.😀

Bygget 1980 så du kan stoppe med at sende til analyse.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.