lars_stefan_axelsson sagde:
Ja, jeg har gjort begge dele. Dvs dels taget ind et firma og dels gjort det selv. Firma så kom der to mand på en dag og det kostede 8000 kr (for nogle år siden). Jeg havde tænkt, at de skulle tage hele plader ned (sad i loftet i tidligere fyrrum og vaskeri), men de slog det meste ned med en hammer... Jeg brugte mellem 60-80 timer på at rense op efter dem.

Så her i eftertid skulle jeg have gjort hele skidtet selv. Du kan finde information om, hvordan man gør, ved at søge på nettet (arbejdsmiljøstyrelsen). Det er som sagt ingen katastrofe, men en del pillearbejde. Du skal have maske med P3-filter (partikel, finhedsgrad 3). Brug desuden engangsovertræk (støvtæt). Byg en "luftsluse" af bygplast og sørg for at få undertryk i rummet, du renser. Du kan leje ventilatorer med filter, støvsuger osv. Men jeg snød faktisk og tog en gammel skrotfærdig med lang slange og stillede den udenfor i regnvejret. Sørg bare for ikke at trække skidtet rundt i huset, når du arbejder med det (og hav en støvsuger med HEPA-filter til den almindelige rengøring, så du faktisk fanger fibrene fremover). Derefter er målet med saneringen, at det skal være rent og støvfrit, når du er færdig. Dvs alt gråt skal væk, overflader skal børstes, skrubbe og støvvaske med klud. Tænk som om det var pestbakterier, du skulle have væk. Ingen maskinværktøj (fyrene, der kom, havde håndslebet hele Kungälvs rådhus, fordi maleren en gang i 60'erne havde haft asbest i malingen for at forhindre dryp).

Har du som sagt bare rimelig respekt og gør, som der står, at man skal gøre, så er der ingen fare for nogen involveret.

At komme af med skidtet bagefter er som sagt sværere (og bliver værre). Tjek med din kommune, inden du starter. Mange stiller krav om dobbelte plastposer med mærkning på inderste og yderste osv. osv. Det varierer og koster stadig flere penge. Kravene til håndteringen er kun blevet strengere og strengere, så tippet er at slippe af med det så hurtigt som muligt, det bliver sandsynligvis hverken nemmere eller billigere.

Så, fra en som har været der (dvs opdagede asbesten i loftet med en dørfræser), træk vejret, tag det roligt. :) Det er ingen katastrofe og kan håndteres/fjernes for en rimelig sum penge.
Tak for svaret. Hvor stor var overfladen, du måtte betale 8000 kr for? At slå ned med en hammer lyder skørt. Jeg havde tænkt, at dem jeg hyrer, skal tage pladerne ned fra væggen (kun 4 meter bred og 1,20 meter høj) og samtidig sørger for, at det er rent under processen. Hvis jeg da ikke beslutter mig for at gøre det selv, men det hælder mod et firma føles det som lige nu. Tilbuddet er vel det, der måske kan få mig på andre tanker.

Tja, vaskerummet er vel 12m2 og "badeværelset" måske 15m2. Derefter tog de også to vandhaner/vinkler på varmeledninger (og missede en).

Men som sagt. Regn alligevel med, at du bliver nødt til at lave en hel del rengøring selv bagefter. Der er ingen privatperson, der vil betale for at have dem der en uge for at gøre så rent, som det faktisk skal gøres ifølge specifikationen.

lars_stefan_axelsson sagde:
Tja, vaskehuset er vel 12m2 og "badeværelset" måske 15m2. Derefter tog de også to haner/drej på varmerør (og missede en).

Men som sagt. Regn alligevel med, at du vil skulle gøre en del sanering selv bagefter. Der er ikke nogen privatperson, der vil betale for at have dem der en uge for at gøre så rent, som det faktisk skal gøres ifølge spec.
Ok, det er måske bedst, at jeg lader væggen være og river de andre vægkonstruktioner og gulvet ned først og rydder op nogenlunde og derefter tager "problemvæggen" sidst. Der er jo allerede alle verdens renoveringsskidt i rummet, hvor væggen skal fjernes, og det er måske dumt at toppe med asbestpartikler i det.

Faren er overdrevet. Brug en rigtig maske, lej en rigtig støvsuger og riv det ned forsigtigt. Det er farligt først når det "støver" når det knækker osv...

Kan vel tilføje, at det nogle gange (ofte?) er meget svært at tage pladerne ned hele. Men som sagt, risikoen er overdrevet, hvis man bruger den rigtige type udstyr.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

Ja, det er vel ingen, der har overdrevet risikoen her, så længe man ikke har sagt, at der ville være problemer, selvom man har det rigtige udstyr? (Det er jo ikke tigertæmning, hvor det ikke altid er nok med pisk og stol).

Bare at man *skal have det rigtige udstyr og gøre det rigtigt*. Måske ikke så meget for sin egen skyld, man kan klare en vis eksponering, men for ikke at gøre sagen værre og kontaminere hele huset med skidt. Udstyret er ikke dyrt, og det er ikke svært at gøre det rigtigt, man skal bare gøre det.

Jeg låner tråden lidt.

Jeg har lige revet eternitvægge ned i vaskerummet derhjemme, jeg brugte tape til dørsamlinger udefra (min partner lukkede mig inde) og åbnede vinduet.
Iført P3 maske, engangsoverall, engangshandsker og beskyttelsesbriller gik jeg i gang og tog væggene ned så forsigtigt som muligt. Nogle revnede dog, og her kommer mit spørgsmål.

Jeg satte to stykker bordventilatorer rettet mod vinduet og kravlede ud for at undgå at fjerne tætningen på døren. Hvor længe tror I, jeg skal lade ventilatorerne stå derinde, før jeg kan åbne døren og begynde at bære pladerne ud?

Findes der HEPA-filter til køb til alle støvsugere, eller skal man leje en speciel?

Skal du gøre det rigtigt, skal du leje en støvsuger med HEPA-filter til arbejdet. Min kommentar om HEPA på støvsugeren var mere, at når du er helt færdig og gør rent som normalt i huset, så skader det slet ikke at have en støvsuger med HEPA-filter. Tværtimod tror jeg (uden at have set nogen videnskabelig undersøgelse), at den vil fange meget/alt asbest, der eventuelt er kommet ud i huset. Det er ikke alle støvsugere, der har HEPA-filter, så man skal sørge for at købe en sådan, ganske enkelt.

Hvis du har asbest i pulverform, vil det nok tage et par dage, før du kan være sikker på, at alt luftbåret er væk. Det forudsætter dog, at du har gennemtræk, dvs luft ind et sted og ud et andet sted. At bare stille en ventilator i et vindue tror jeg ikke er sikkert nok. Det kan blive til lommer med stillestående luft. Hvis du har pakket pladerne godt, kan du tage dem ud gennem huset, forudsat at *poserne* er rene, men jeg ville tage dem gennem vinduet, hvis det overhovedet er muligt.

Jeg stillede ventilatorerne på gulvet, en der svinger frem og tilbage og en der blæser mod vinduet. Luftindtag findes ikke, da døren er tapet i samlingerne. Tror du, det virker at fjerne tapen nederst, så luften suges ind under døren (den ene ventilator står lige indenfor på gulvet).

Gennem vinduet er umuligt og at pakke kan blive svært uden at ødelægge pladerne mere. Hvad tænker du om at bygge en sluse den vej, man skal gå, og så gøre grundigt rent, før man åbner resten af huset igen?

Støvsug ikke, men vådtør. Fugtigheden binder støvet.

Selv hælder jeg mod at beholde eternitten i mit bryggers. Den er der, fordi bryggerset tidligere var fyrrum, og der skulle derfor være en brandcelle. Og den må gerne blive, hvis tørretumbleren eller vaskemaskinen skulle bryde i brand. Jeg ved ikke, hvor god brandsikring der er i gips sammenlignet med eternit.

pelpet sagde:
Støvsug ikke, men vådtør. Fugten binder støvet.

Selv overvejer jeg at beholde eternitten i min vaskekælder. Den er der, fordi vaskekælderen tidligere var fyrkælder, og så var der brug for en brandcelle. Og den må gerne blive der, hvis tørretumbleren eller vaskemaskinen skulle begynde at brænde. Jeg ved ikke, hvor godt brandsikret gips er sammenlignet med eternit.
Præcis. Grundlaget er vådtørre. Når man gør det mere industrielt, har man støvsuger, men så må man leje (eller som jeg snyder og placerer den udenfor, når det regner med lang slange og smider væk bagefter).

Hvad angår brandcellen, ved jeg ikke, om eternitten spiller nogen rolle. Små huse har jo kun én brandcelle alligevel, og hvis det først tager ordentlig fat, tror jeg hverken eternit eller enkelgips gør en forskel. (Desuden bliver huse jo ødelagt af røg og slukningsarbejde selv efter relativt små brande, så det er nok bedst ikke at tænde ild overhovedet).

(Min vaskekælder havde for øvrigt eternitten, fordi der havde været ildsted til at koge vasketøj med...)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.