Hej,

Jeg skulle rive en væg i min kælder i et hobbyrum, der vender mod en smuk i garagen og blev lidt forvirret over, hvad jeg fandt i væggen. Jeg ved dog ikke, om det er eternitplader. Vedhæfter nogle billeder her, så nogen sagkyndige kan vurdere det.

Efter at jeg havde fjernet lidt træregler og isolering, viste det sig, at væggen var opbygget af 5 gamle døre, og på bagsiden (garagevægssiden) af disse døre er der plader monteret med søm og skruer. De fleste plader er ca. 104cm brede, 106cm høje og omkring 4-5mm tykke. En lidt mørkere plade er 120cm bred og 220 høj. Er det Eternitplader tror I? :(

Grå vægplader med synlige søm og skruer, muligvis eternitplader, monteret på døren i en kælder. Gråt cementlignende plader sat sammen med tydelige lodrette samlinger, mistænkes for at være eternitplader i en kælder væg. Grov tekstur af to materialer side om side, muligvis byggeplader, med slidt kant detalje. En garagevæg dækket med plader, muligvis eternit. En cykel synlig foran væggen samt diverse opbevaret træ og hyldemateriale. Gamle døre anvendt som væg i kælder, med trærammer og isolering fjernet. Der er synlige paneler fastgjort med søm og skruer. Lys gennem et vindue.

Mål, tykkelse og udseende stemmer desværre ganske godt med eternit, ja.

Ser uhyre meget ud som eternit desværre.

Hvorfor, hvorfor, hvorfor bygge en mur af døre og eternitplader? Jeg vil kaste op på den. Den er ganske vist kun 4 meter bred, men jeg tror ikke, jeg tør fjerne pladerne selv.

nej jeg ved. Jeg har et skur stående på grunden, som jeg begyndte at rive ned, som har eternit.... Må også finde nogen, der vil tage det ned.

mandren sagde:
Hvorfor, hvorfor, hvorfor bygge en væg af døre og eternitplader? Jeg vil kaste op på den. Den er godt nok kun 4 meter bred, men jeg tror ikke, jeg tør fjerne pladerne selv.
Vi havde eternitplader på vores hus, dem fjernede jeg selv nu i sommer, og det gik fint. Sørg for at bruge mundbind, så er det ikke noget problem.

Udendørs føles jo ifs ret meget sjovere end indendørs, hvis det støver...

• Synes
Saleon
  • Laddar…
Mine plader er indendørs i kælderen og hvad jeg har forstået, skal man have dækkende engangstøj, dækkende maske med godt partikelfilter, gøre materialet vådt, pakke det i plastik osv osv. Det føles som om månelandingen i 1969 var en prut i rummet i sammenligning.

Jeg fjernede et eternittag på ~280 m2 i foråret. Som tidligere nævnt, tag til et rigtigt byggemarked og køb en rigtig ansigtsmaske, halvmask med partikelfilter. Sig, at det skal være til eternit, så finder de det rigtige filter.

De der med heldækkende dragter, pakke ind i plast osv. er for folk, der arbejder 8 timer hver dag med eternit. For os, der gør det én gang, er det lidt mindre følsomt. Men hav respekt for det!

• Synes
Blindnit
  • Laddar…
Præcis som ovenstående, der er ingen større fare på taget, problemet opstår, når man holder på med det dagligt. En gang ingen gang :)

Jo så er det måske, men det føles alligevel lidt besværligt, hvis det skulle begynde at støve, når man fjerner pladerne, da det er indendørs, og så forsvinder partiklerne ikke ud i det fri... og det er heller ikke muligt at støvsuge partiklerne op med en almindelig støvsuger. Hermed udnævner jeg eternit til renoveringsdræberen nummer 1.

Er der nogen, der har lejet en saneringsvirksomhed til at fjerne eternit? Har mest læst om folk, der selv fjernede det, når jeg har søgt i forummet.

Da jeg fjernede isoleringen fra en af de andre vægge, fandt jeg følgende kalender fra 1976. Lidt sjovt i al elendigheden i det mindste :)
En væg med isolering og en kalender fra 1976, der viser en model. Kalenderen er hængt op på et brunt vægpanel ved siden af en wire.

Mailede Anticimex angående sanering af eternitplader og fik svaret, at jeg skulle henvende mig til en snedker.

Mikael.S sagde:
De der med heldækkende dragter, pakke i plast osv. er for folk, der arbejder 8 timer hver dag med eternit. For os, der gør det én gang, er det lidt mindre følsomt. Men hav respekt for det!
Når det gælder at pakke i plast, kan det meget vel være, at kommunen kræver det for at modtage materialet. Tjek op på, hvad der kræves i den kommune, og om det koster at aflevere det.
Sent from my Lumia 800 using Board Express

mandren sagde:
Er der nogen, der har lejet en sanerer til at fjerne eternit? Jeg har mest læst om folk, der har fjernet det selv, når jeg har søgt i forummet.
Ja, jeg har gjort begge dele. Dvs både hyret et firma og gjort det selv. Firmaet kom med to mand en dag, og det kostede 8000:- (for nogle år siden). Jeg havde tænkt, at de skulle tage hele plader ned (sad i loftet i tidligere fyrrum og vaskerum), men de slog det meste ned med en hammer... Jeg brugte mellem 60-80 timer på at rense op efter dem.

Sådan her i eftertid skulle jeg have gjort hele skidtet selv. Du kan finde info om, hvordan man gør, ved at søge på nettet (arbejdstilsynet). Det er som sagt ikke nogen katastrofe, men en del arbejde. Du skal have en maske med P3-filter (partikel, finhedsgrad 3). Brug desuden engangsoverall (støvtæt). Byg en "luftsluse" af bygplast og sørg for, at du får undertryk i det rum, du sanerer. Du kan leje ventilatorer med filter, støvsuger osv. Men jeg sjuskede faktisk lidt og brugte en gammel skrotfærdig med lang slange og placerede den udendørs i regnen. Sørg bare for, at du ikke trækker skidtet rundt inde i huset, når du arbejder med det (og brug støvsuger med HEPA-filter til den almindelige rengøring, så du faktisk fanger fibrene fremover). Derefter er målet med saneringen, at det skal være rent og støvfrit, når du er færdig. Dvs alt gråt skal væk, overflader børstes, skrubbes, og tørres af med en klud. Tænk, som om det var pestbakterier, du skulle have væk. Ingen maskineværktøjer (drenge som kom, havde håndslibet hele Kungälvs rådhus, fordi maleren på et tidspunkt i 60'erne havde haft asbest i malingen for at forhindre løb).

Har du som sagt bare rimelig respekt og gør, som det står, at man skal gøre, så er der ingen fare for nogen involveret.

At komme af med skidtet bagefter er som sagt sværere (og bliver værre). Tjek med din kommune, før du begynder. Mange kræver dobbelte plastposer/sække med mærkning på inderste og yderste osv. osv. Det varierer og koster mere og mere penge. Kravene til håndteringen er kun blevet strammere og strammere, så rådet er at komme af med det så hurtigt som muligt, det vil sandsynligvis ikke blive hverken lettere eller billigere.

Så, fra en der har været der (dvs opdaget asbesten i loftet vha dyvelfræser), træk vejret, tag det roligt. :) Det er ingen katastrofe og kan håndteres/fjernes for en rimelig sum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.