Hej!
Har set nogle tråde om lignende, og nu kommer jeg også og spørger. Jeg bor i lejlighed i hus bygget i 1938 og har sådan nogle vindueskarme. Tror I, at det er eternit? Det skaller en del på undersiden af, hvad der ser ud til at have været et ekstra lag af noget. Det ser jo ret usselt ud, men kan det være farligt at pille af? Der sidder tape på den ene vents skarpe kanter, da den sidder i sønnens værelse.
Tak på forhånd for svar.
 
  • Sort vindueskarm med flager og lyse skodder ovenfor.
  • Mørk vindueskarm i en lejlighed bygget i 1938, med flagerende belægning på undersiden og tape på en ventil. Kan være lavet af eternit.
  • Flagnende overflade på undersiden af en vinduesplade i en lejlighed fra 1938. En skrue og tape ses tæt på luftenventil.
  • Revnet vindueskarm i en ældre bygning, med afskallet maling og synlige ventilationsrør; undersøgelse for mulig eternit.
  • Fönsterbänk med flagande ytan, möjlig eternit, i hörn av vägg och karm. Tejp syns på en ventil.
  • Frostet vindueskarm fra 1938 med afskallet lag og tapeplaceret ventildel. Er det asbest? Kan det fjernes sikkert?
Ingen som ved?
 
Staffans2000
Ser ud som Granit. Eternitvindueskarme var normalt mønstrede på undersiden, samt forsynet med producentens navn. Typ: Lommaskivan, eller lignende.
Så. Nej. Ikke farligt alt. Ikke engang hvis det havde været eternit, havde det været farligt for nogen, medmindre pladen faldt ned på din tå.

Staffan
 
  • Synes
Lämmelen
  • Laddar…
Tak for svaret! Det lyder lovende.
 
Selvom det er eternit, så er der ingen fare, så længe man ikke saver i dem.
Men det der med tapen på, som flagrer, er vel en malet blikæske til ventilationen?
 
  • Synes
hapazard og 1 anden
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Selvom det er eternit, så er det ingen fare, så længe man ikke saver i det.
Men det der med tapen på, som skaller af, er vel en malet metalkasse til ventilationen?
Ja, det er til ventilationen. Men det skaller også af på et lag på selve bordpladens underside, så det føltes lidt mistænkeligt.
 
Eternit flager ikke.
 
  • Synes
Lämmelen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sagde:
Eternit flagner ikke.
Tænkte at det var noget mystisk ekstrelag med ubehagelige tilsætninger i det med, men jeg er måske alt for paranoid efter alt læsning om asbest. Tak for dine svar!
 
L Lämmelen sagde:
men jeg måske er alt for paranoid efter alt læsning om asbest.
Som 99.9% af alle der googler på asbest.
 
  • Synes
  • Haha
hapazard og 2 andre
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H sagde:
Eternit flagar ikke.
Sig det til mit gamle garagetag :rofl: Men indendørs, nej, det gør det ikke.

Ser virkelig ikke ud til at være eternit. Mal på undersiden med fx klar lak uanset hvad det er, måske er det nemmest. Ikke fordi eternit er farligt, men fordi man ikke vil have flag, der falder ned uanset hvad, om det er maling, lak eller eternit, og det er besværligt at skrabe...
 
  • Synes
Lämmelen
  • Laddar…
J Jotsat sagde:
Sige det til mit gamle garagetag :rofl: Men indendørs, nej, det gør det ikke.

Ser virkelig ikke ud til at være eternit. Male på undersiden med fx klarlak uanset hvad det er, måske er det nemmest. Ikke fordi eternit er farligt, men fordi man ikke vil have flager, der falder uanset hvad, om det er maling, lak eller eternit, og det er besværligt at skrabe...
Godt tip med lak, tak!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.